The world of meaning which is created by advertisements builds on representations, metaphors and discourse, and then is presented to receiver of the ads. The ads that are formed within a culture enable various cultural analyses. Masculinity is one of the codes that are represented in advertising. In this study, the representation of masculinity is critically analysed, with reference to economical, political and cultural meanings that exist behind the visible content. This study also references, how these meanings are built and their relationship to the social. Six advertisements from GQ and Men’s Health magazines were reviewed. Two of the ads had a very short text apart from the brand names, and the remaining ads were text-free, therefore analyses were based on a critical approach towards visual elements such as gaze, posture, touching and types of masculinity
Reklamlar tarafından yaratılan anlam dünyası temsiller, metaforlar, söylemler ve ideoloji üzerinden inşa edilmekte ve reklamın alıcısına sunulmaktadır. Bir kültür içerisinde biçimlenerek alıcıya sunulan reklamlar, temsile yönelik çeşitli analizler yapmayı mümkün kılmaktadır. Reklamlarda temsil edilen kodlardan biri de erkekliktir. Çalışmada erkekliğin temsili, reklamda görülen içeriğin ardında yer alan ekonomik, siyasal ve kültürel anlamların eleştirel bir yorumundan, bu anlamların nasıl inşa edildiğinden ve toplumsal olan ile ilişkisinden hareketle GQ ve Men’s Health dergilerinde yer alan altı reklam üzerinden incelenmiştir. Reklamların sadece ikisinde çok kısa bir metin yer aldığından ve dört reklamda ise marka ismi dışında herhangi bir metin olmadığından analiz daha çok bakış, duruş, dokunma ve erkeklik tipi gibi görsel öğelerin eleştirel bir yorumu temel alınarak yapılmaya çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 10 Issue: 37 |