The purpose of this study is to analyze the reading passages and related pictures published in English language coursebooks in terms of ethnicity, sex and disability by relating them to socially responsible teaching. A checklist formerly used by Cunningsworth (1995) was adapted and used for the purposes of this study. This checklist included the headings of nationalities, whether any kind of disability is included or not, types of disability, number of males and females and gender specific roles attached to males and females. A total of 240 reading passages were analyzed throughout the study and frequencies and percentages for each coursebook were calculated. Results indicate that the coursebooks analyzed generally lack sensitivity to differences based on nationalities, sexes and disability. Results also demonstrate that disability gets little or no place in the coursebooks studied. Also, it was found that females are not represented equally with males. With regards to ethnicity, native speakers of English appear in the coursebooks more than non-native speakers do
Bu çalışmanın amacı İngilizce ders kitaplarında yer alan okuma pasajları ve görsel araçların etnisite, cinsiyet ve engellilik bağlamında bir incelemesini ortaya çıkarmaktır. Cunningsworth (1995) tarafından daha önce önerilmiş bulunan bir çetele bu çalışmanın veri toplama kısmında kullanılmıştır. Çetelede milliyetler, engelliliğin bulunma ya da bulunmama durumu, engellilik türü, erkek ve kadınların sayıları ve onlara atfedilen meslek ve roller yer almaktadır. Toplam 240 okuma pasajı incelenmiş ve frekanslar ile yüzdelikler yoluyla sonuçlar ortaya konulmuştur. Çalışmanın sonuçlarına göre etnisite, cinsiyet ve engellilik ders kitaplarında hassasiyet gösterilen gerçeklerden değildir. Sonuçlara göre ders kitaplarında engellilik hemen hiç yer almazken kadınların rakamsal oranı erkeklerden daha azdır. Etnisite bağlamında ise anadili İngilizce olan bireyler olmayanlara göre daha çok ilgi görmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 29, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 10 Issue: 39 |