Çalışmanın amacı, turizmde en önemli aktörlerden
biri olan turist rehberlerinin duygusal zekâ yetilerini belirlemek,
mesleklerini icra ederken kullandıkları rehberlik stillerini tespit etmek ve
bunlar arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmaktır. Bu bağlamda, öncelikle mevcut
yazındaki konu ile ilgili literatür taranmış, sonrasında ise konuya yönelik birincil veri
elde etmek amacıyla anket tekniği ile veri toplanmıştır. Araştırmanın evrenini
TUREB’ten alınan bilgilere göre 2017 yılının Ocak ayı itibariyle Türkiye’de
bulunan 10.189 turist rehberinden eylemli olarak görev yapan 6.504 turist
rehberi oluşturmaktadır. Anketler, 2017 yaz sezonundan itibaren beş ay boyunca uygulanmış
ve çalışma sonucunda kullanılabilir 381 anket elde edilmiştir. Araştırmada,
turist rehberlerinin Sosyal Yeterlilik boyutu ile Sorumluluklarının Farkında
Olan Rehberlik Stili (RS), Müşteri Öncelikli RS, Gelişmiş İletişimsel Yeteneğe
Sahip RS arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir.
Ayrıca araştırmanın bir diğer önemli bulgusu ise elde edilen boyutların
demografik değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığının belirlenmesidir.
Turist rehberlerinin cinsiyetleri ile duygusal zekâ yetenekleri arasında
farklılık gözlenmezken, rehberlik stilleri ile cinsiyetleri arasında farklılık
saptanmıştır. Ayrıca iki ölçekten elde edilen boyutların eğitim durumu, yaş,
rehberlik mesleğini icra etme yılları, lisans eğitimi gibi değişkenlere göre
farklılık gösterdiği elde edilen bulgular arasındadır. Çalışmanın sonuçlarının
literatüre ve uygulamaya katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 56 |