Today, the prominent scholars and the major schools of Islamic law have been intensively focused on with respect to the irunderstanding of legal matters. It is
an obvious fact that since the era of mujtahid (diligent) scholars, there have been
miscellaneous approaches by numerous scholars towards the comprehension of the
Islamic law. Studies of this nature are of great importance due to that they cast light
over both the present day and the tradition.
This article aims at the manifestation of the general approaches of al-Qasani, who
is a major figure in the Hanafite thought of Islamic law, to the understanding and
assessment of the Hanafite school. Knowledge of the approach adopted by such
scholar still deserve an attentive look, owing to it shigh significance level. The
article thusendeavours to ascertain which criteria al-Qasani had followed in the
understanding and assessment process of the substantive law (furu al-fiqh) with
examples from his book, al-Badai al-Sanai. Finally the study shows the significance
of the mentioned book through the legal opinions of al-Qasani.
Geçen tarihi süreçte iz bırakan âlimlerin ve ekollerin fıkıh anlayışlarının günümüz fıkıh araştırmalarında yoğun olarak konu edinildiği görülmektedir. Müçtehit imamlar döneminden itibaren yoğun bir şekilde değişik âlim ve mezhepler
tarafından fıkhı anlamada farklı yaklaşımlar ortaya konduğu bilinmektedir. Bu
tür araştırmalar, hem geleneği anlamak hem de günümüze ışık tutmak açısından
büyük bir ehemmiyet taşımaktadır. Bu düşünceden hareketle makalemiz, Hanefî
fıkıh düşüncesinin önde gelen şahsiyetlerinden, önemli görüş ve değerlendirmelere
sahip bir âlim ve fakîh olan Kâsânî’nin, Bedâ’i’u’s-sanâ’i’ adlı eserini anlama ve bu
eserde sergilediği temel yaklaşımları ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu çalışmada
Kâsânî’nin hangi kıstasları esas alarak füru-ı fıkhı anlama ve değerlendirmede
bulunduğu tespit edilmeye çalışılmıştır. Kâsânî’nin temel yaklaşımlarını ortaya
koymak amacıyla eserinden seçtiğimiz örneklere, tespitlere ve değerlendirmelere
yer vermeye çalışıldı
Other ID | JA87EZ44TB |
---|---|
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 2 Issue: 2 |