Hicrî
ikinci senede farz kılınan orucun ilk dönemdeki eda keyfiyeti ile oruç hakkında
inen son ayetlerdeki orucun eda keyfiyetinin farklılık arz ettiğine dair
rivayetler bulunmaktadır. Oruç hükümlerinin zikredildiği yegâne Kur’ân pasajı
Bakara 183-187 tetkik edildiğinde de Ramazan orucunun tedrîce mütevakkıf bir
inzâli olduğunu ifade eden bu rivayetler ile ayetler arasında bir paralellik
olduğu görülmektedir. Orucun gerek vaktinde gerekse keyfiyetinde meydana gelen
istihâlenin tüm aşamalarını Kur’ân ayetlerinde bulabilmenin ne derece mümkün
olduğu, buna imkân bulunamadığı noktalarda Hadis ve Tefsir kaynaklarının nasıl
bir açılım sağladığı bu makalenin araştırma alanını oluşturmaktadır. Kaynaklardaki
muhtelif rivayetleri sistematik bir şekilde derleyerek oruç ibadetinin nüzul
sürecini kurgulamak böylece ilgili ayetlerin nüzulünün otantik bağlamını
tespite çalışmak araştırmanın esas amacını teşkil etmektedir. Araştırma
sonucunda, orucun ilk döneminde Müslümanların yatsı vaktinden ertesi günün akşamına
kadar oruç tuttukları ve evvelden oruç tecrübeleri olmadığı için miskin
doyurmak ile oruç tutmak arasında muhayyer bırakıldıkları görülmüştür. Bu
dönemden sonra ise ilk etapta fidye muhayyeriyeti kaldırılmış, hasta ve yolcu dışındakilerin
Ramazan ayının tüm günlerini oruçlu geçirmeleri irade buyurulmuştur.
Müslümanların Ramazan ayı boyunca yatsıdan akşama kadar oruç tutmada
zorlanmaları üzerine de ikinci etapta orucun günlük süresi tan yerinin ağarmasından
akşama kadar olacak şekilde düzenlenmiş ve Ramazan orucu bugünkü halini
almıştır.
Subjects | Religious Studies |
---|---|
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 4 Issue: 6 |