Bu araştırma, İmam-Hatip Lisesi meslek dersleri öğretmenlerinin Kur’an-ı Kerim
derslerinde öğrencilerin derse katılımını sağlama yollarını belirlemeyi amaçlayan,
nitel yöntemin durum deseninin kullanıldığı bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubunu, amaçlı örneklem yöntemlerinden ölçüt örnekleme yoluyla seçilen 23
İmam-Hatip Lisesi meslek dersi öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış ve içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir.
Araştırma sonucunda öğretmenlerin öğrencileri derse katma yolları konusundaki
görüşlerinin dersin içeriğine göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Öğretmenlerin öğrencilerin derse katılımını sağlama yollarından ön plana çıkanlar; okuma
seviyesi iyi olan öğrenciden başlayarak rastlantısal olarak derse katma, çalışan/gönüllü öğrencilere öncelik vererek derse katma, toplu olarak derse katma, rastlantısal
olarak derse katma şeklindedir. Öğretmenlerin, ezber metinlerini yüzünden okuma derslerinde, okuma seviyesi iyi olan öğrencilerden başlayarak rastlantısal derse
katma; ezber metinlerini dinleme derslerinde, “çalışan/gönüllü öğrencilere öncelik
vererek derse katma”; yüzünden okuma derslerinde, “okuma seviyesi iyi olan öğrencilerden başlayarak rastlantısal derse katma ve “rastlantısal olarak derse katma”;
elif-ba derslerinde “öğrencileri toplu olarak derse katma” yollarını daha fazla kullandıkları belirlenmiştir.
Din Eğitimi İmam-Hatip Lisesi Kur'an-ı Kerim Dersi İmam Hatip Lisesi Meslek Dersi Öğretmeni Derse Katılım
This study is a research aims to determine methods of providing students class attendance by vocational teachers in the Holy Quran classes in Imam Hatip High
Schools, using the situational pattern of qualitative methods. The sampling group
of the research consists of 23 Imam-Hatip High School vocational teachers selected
through criterion sampling method from among purposive sampling methods. The
data were collected through semi-structured interviews and analyzed with content
analysis technique. As a result of the research, it was determined that the opinions
of the teachers about the ways of encouraging the students to attend the lesson differed according to the content of the lesson. It was determined that the views of
the teachers on the ways of adding students to the lesson differed according to the
content of the lesson. Some of the methods used by the teachers in order to have
the students participate in lessons are as follows: Randomly providing the attendance starting from the students whose reading level is of the best, providing the
attendance by giving priority to the students who study/are voluntary, providing the
collective attendance by students to the lesson, randomly providing the attendance
by students to the lesson. It was determined that the teachers used randomly providing the attendance starting from the students whose reading level is of the best in
reading lessons of memorized texts of Quran; “providing the attendance by giving
priority to the students who study/are voluntary in listening lessons of memorised
text of Quran; randomly providing the attendance starting from the students whose
reading level is of the best and randomly providing the attendance by students to the
lesson in Quran reading lessons; providing the collective attendance by students to
the lesson in alif-ba lessons way more.
Religious Education Imam Hatip High School Quran Lesson Imam Hatip High School Vocational Class Teacher Attendance to Lesson
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 11 |