BibTex RIS Cite

-

Year 2015, Volume: 13 Issue: 1, 1 - 11, 13.02.2015
https://doi.org/10.18317/kader.69627

Abstract

The organization called ISIS or ISIL with its religious rhetoric is actually neo-salafism which has its historical forms as Kharijis during the period of caliph Ali and Wahhabiyya later on. This movement is more a political one although it covers its rhetoric with religious terminology as its former forms did. This religio-political movement was called neo-kharijism by Ottomans. With different fractions ISIS is a new form of Salafiyya and has a creedal background as well, which makes this movement creedal and political organization

References

  • Biçer, Ramazan (2010). Küreselleşen Çağda İslam. İstanbul: Gelenek Yayınları
  • Büyükkara, M. Ali (2004). İhvan’dan Cüheyman’a Suudi Arabistan ve Vehhabilik. İstanbul: Rağbet Yayınları.
  • Büyükkara, M. Ali (2012). Vehhabilik. DİA, 42, 611-615.
  • Büyükkara, M. Ali (2014). Günümüzde Selefilik ve İslami Hareketlere Olan Etkisi. Tarihte ve Günümüzde Selefilik. Ed. A. Özek, A. Kavas. İstanbul: Ensar Yayınları. 485-524.
  • Dalkılıç, Mehmet (2010). İslam Mezhepleri Tarihi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları
  • Fığlalı, E. Ruhi (1997). Hariciler. DİA, 16, 169-175.
  • Philpy, Jack (1928). Arabia of the Wahhabis. London: Constable and Co. Ltd.
  • Şehristani, Ebü’l-Feth (2005). Dinler, Mezhepler ve Felsefi Sistemler. Trc. M. Öz. İstanbul: Litera Yayıncılık
  • Kavas, Ahmet (2014). Avrupa Selefiliği. Tarihte ve Günümüzde Selefilik. Ed. A. Özek, A. Kavas. İstanbul: Ensar Yayınları. 614-657.

IŞİD DÜŞÜNCE YAPISININ TEOLOJİK ARKAPLANI

Year 2015, Volume: 13 Issue: 1, 1 - 11, 13.02.2015
https://doi.org/10.18317/kader.69627

Abstract

The organization called ISIS or ISIL with its religious rhetoric is actually neo-salafism which has its historical forms as Kharijis during the period of caliph Ali and Wahhabiyya later on. This movement is more a political one although it covers its rhetoric with religious terminology as its former forms did. This religio-political movement was called neo-kharijism by Ottomans. With different fractions ISIS is a new form of Salafiyya and has a creedal background as well, which makes this movement creedal and political organization.

References

  • Biçer, Ramazan (2010). Küreselleşen Çağda İslam. İstanbul: Gelenek Yayınları
  • Büyükkara, M. Ali (2004). İhvan’dan Cüheyman’a Suudi Arabistan ve Vehhabilik. İstanbul: Rağbet Yayınları.
  • Büyükkara, M. Ali (2012). Vehhabilik. DİA, 42, 611-615.
  • Büyükkara, M. Ali (2014). Günümüzde Selefilik ve İslami Hareketlere Olan Etkisi. Tarihte ve Günümüzde Selefilik. Ed. A. Özek, A. Kavas. İstanbul: Ensar Yayınları. 485-524.
  • Dalkılıç, Mehmet (2010). İslam Mezhepleri Tarihi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları
  • Fığlalı, E. Ruhi (1997). Hariciler. DİA, 16, 169-175.
  • Philpy, Jack (1928). Arabia of the Wahhabis. London: Constable and Co. Ltd.
  • Şehristani, Ebü’l-Feth (2005). Dinler, Mezhepler ve Felsefi Sistemler. Trc. M. Öz. İstanbul: Litera Yayıncılık
  • Kavas, Ahmet (2014). Avrupa Selefiliği. Tarihte ve Günümüzde Selefilik. Ed. A. Özek, A. Kavas. İstanbul: Ensar Yayınları. 614-657.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section MAKALELER
Authors

Ramazan Biçer

Publication Date February 13, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 13 Issue: 1

Cite

ISNAD Biçer, Ramazan. “IŞİD DÜŞÜNCE YAPISININ TEOLOJİK ARKAPLANI”. KADER Kelam Araştırmaları Dergisi 13/1 (February 2015), 1-11. https://doi.org/10.18317/kader.69627.