Research Article
BibTex RIS Cite

HANZALA VE ZAZACA HANZALA HİKÂYESİ

Year 2024, Volume: 8 Issue: 1, 59 - 72, 02.07.2024
https://doi.org/10.55805/kadimsbd.1452317

Abstract

Bu makalenin çıkış noktası Zazaca Vîndîbîyaye adlı hikâye kitabındaki Hanzala isimli hikâyedir. Hanzala, Fılıstin’deki zulmü, işgali gösterme amaçlı bir karikatür kahramanıdır. Bu çizgi kahraman üzerinden birçok mazlum coğrafya kendine çıkarım yapmaktadır. Zaza halkı da on yıllar boyunca dili, kimliği ve aidiyeti üzerinden ‘inkâr edildi, asimilasyon politikalarına maruz bırakıldı. Yazar, kitabın diğer hikâyelerinde Zaza halkının yaşadığı bu sıkıntıları ele almış. Hanzala hikâyesi ile de Zaza halkı ve Fılıstin halkı arasında bir benzerlik kurmak istemiştir.
Sınırlar, insanlık tarihi kadar eskidir. Bu yapay sınırlar asırlardır, insanları, vatanları ve hayatları birbirinden ayırmaktadır. Ulus devlet düşüncesi gelişmeden önce sınırlar dağ, ova, nehir gibi doğal sınırlardı. Ulus devletlerin ilanıyla doğal sınırlar yerini insanı ve insanlığı acıtan, ayıran ve ötekileştiren duvar, dikenli tel, sur ve mayınlı arazi gibi yapay sınırlara bıraktı. Yapay sınırlar birer ulus devlet politikası ve güvenlik endişeli kararlar olarak çizilmiş olsa da halklar nazarında karşılık bulmamış ve kabul edilmemiştir. Bu sınırları özgürlüklerin önünde bir engel, kısıtlama ve ötekileştirme olarak algılayan insanlar bir karşı çıkış sergilemiş ve bir isyana bürünmüştür. Duvarlar ve sınırlar üzerinden somutlaşan isyan, zamanla bir toplumsal hafızaya dönüşmüştür. Hanzala da Fılıstin halkının etrafına örülen işgal sınırları ve duvarlarına karşı isyanın bir yansımasıdır. Bu çalışmada, sınırları ve duvarları reddeden bir duruş olarak karşımıza çıkan Hanzala hikâyesi, Zazaca Hanzala isimli hikâye üzerinden ele alınacaktır.

Ethical Statement

Makaleyi hazırlarken akademik araştırma yönüyle etik davrandığımı beyan ederim.

Thanks

Çalışmalarınız için teşekkürler

References

  • Aktulum, Kubilay. Müzik ve Metinlerarasılık, Müziklerarası / Göstergelerarası Etkileşimler ve Aktarımlar. Konya: Çizgi Kitabevi, 2017.
  • Benjamin, Walter. Son Bakışta Aşk. trc. Ahmet Doğukan vd. İstanbul: Metis Yayınları, 2018.
  • Demîrel, Lorîn. Vîndîbîyaye. İstanbul: Weşanxaneyê Vateyî, 2014).
  • İzmir, Aylin. “Hanzala Yüzünü Dönecek mi?”. Litros Sanat Haziran/10 (2021): 18-19.
  • Kıvrak, Huzeyfe, “Naci el Ali`nin ‘Hanzala’ Karikatürleri!” Genç Dergisi. Erişim: 05 Mart 2024. http://gencdergisi.com/8223-naci-el-alinin-hanzalakarikaturleri.html.
  • Olgun, Ayşe, “Devrimci Bir Karikatürist: Naci el-Ali”. İNSANMER. Erişim: 13 Mart 2024. https://insamer.com/tr/devrimci-bir-karikaturist-naci-el-ali_128.html.
  • Özgür Dersim Gazetesi, Yirmisinden Sonra Kırmancki Öğrenip Hikâyesini Yazdı. Erişim: 12 Mart 2024. https://www.ozgurdersim.com/yirmisinden-sonra-kirmancki-ogrenip-oykusunu-yazdi.
  • Tamer, Şeyma. “Toplumsal Hafıza Bağlamında Berlin ve Batı Şeria Duvarlarındaki Çizimlerin Politik Okuması”. Tezkire 81/4: 75-89.
  • Turan, Zeynep. “Görsel Kültürde Çocuk: Direnen Çocuk Jestleri Üzerine”, Reflektif Journal of Social Sciences, 4/3 (2023): 607-619.
Year 2024, Volume: 8 Issue: 1, 59 - 72, 02.07.2024
https://doi.org/10.55805/kadimsbd.1452317

Abstract

References

  • Aktulum, Kubilay. Müzik ve Metinlerarasılık, Müziklerarası / Göstergelerarası Etkileşimler ve Aktarımlar. Konya: Çizgi Kitabevi, 2017.
  • Benjamin, Walter. Son Bakışta Aşk. trc. Ahmet Doğukan vd. İstanbul: Metis Yayınları, 2018.
  • Demîrel, Lorîn. Vîndîbîyaye. İstanbul: Weşanxaneyê Vateyî, 2014).
  • İzmir, Aylin. “Hanzala Yüzünü Dönecek mi?”. Litros Sanat Haziran/10 (2021): 18-19.
  • Kıvrak, Huzeyfe, “Naci el Ali`nin ‘Hanzala’ Karikatürleri!” Genç Dergisi. Erişim: 05 Mart 2024. http://gencdergisi.com/8223-naci-el-alinin-hanzalakarikaturleri.html.
  • Olgun, Ayşe, “Devrimci Bir Karikatürist: Naci el-Ali”. İNSANMER. Erişim: 13 Mart 2024. https://insamer.com/tr/devrimci-bir-karikaturist-naci-el-ali_128.html.
  • Özgür Dersim Gazetesi, Yirmisinden Sonra Kırmancki Öğrenip Hikâyesini Yazdı. Erişim: 12 Mart 2024. https://www.ozgurdersim.com/yirmisinden-sonra-kirmancki-ogrenip-oykusunu-yazdi.
  • Tamer, Şeyma. “Toplumsal Hafıza Bağlamında Berlin ve Batı Şeria Duvarlarındaki Çizimlerin Politik Okuması”. Tezkire 81/4: 75-89.
  • Turan, Zeynep. “Görsel Kültürde Çocuk: Direnen Çocuk Jestleri Üzerine”, Reflektif Journal of Social Sciences, 4/3 (2023): 607-619.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Social and Cultural Anthropology (Other)
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

İbrahim Dağılma 0000-0001-6521-119X

Early Pub Date July 3, 2024
Publication Date July 2, 2024
Submission Date March 13, 2024
Acceptance Date July 2, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 8 Issue: 1

Cite

ISNAD Dağılma, İbrahim. “HANZALA VE ZAZACA HANZALA HİKÂYESİ”. Kadim Akademi SBD 8/1 (July 2024), 59-72. https://doi.org/10.55805/kadimsbd.1452317.

Kadim Akademi SBD is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).

29762