BibTex RIS Cite

-

Year 2015, , 113 - 146, 30.09.2015
https://doi.org/10.17050/kafifd.204058

Abstract

The psychics who were living and worshipping in the flesh and were obeying the literal sacred texts. Also the psychic christians who follow Peter, founder of the psychic church. Those who have died in sin or to the devil also have died to law that the Demiurge imposed upon them. All the psychics who are dead, can not be raised, those who have fallen asleep, held under the power of the spirit of deep sleep have perished. As the psychic apostles, Peter, preached with sacred texts, baptized with water and offered to all psychics forgiveness of sins; but Pavlos says that himself has been sent not to baptize but to evangelize as the way of eternal spiritual life. The sentence that Christ and pneumatics will rise on the third day means that the psychic church and of course the psychic christians or the other name the church commune, shall be raised only when the first two days, the hylic and psychic days, as the Demiurge’s creation or the kingdom of death, and then all together will destroy. This big fire will destroy all materiality and demiurgic souls. On the third day, that is the pneumatic day, Christ shall rise the pneumatics and pull them out of the cosmos in to the pleroma. Pavlos says, the psychics who couldn’t posses Christ’s pnemua response for killed his body and demiurgic soul, they cannot be raised on the third day, they shall die down and participate in hylic-psychic vanish

References

  • Bauer, W., Orthodoxy and Heresy in Earliest Christianity, Fortress, Philadelphia 1971.
  • Bornkamn, G., Pavlos, Harper & Row, New York 1973.
  • Brock, D.L., Kayıp İnciller, Haberci, İstanbul 2008.
  • Bultmann, R., Theology of the New Testament, Scribner, New York 1959.
  • Burkitt, F.C., Church and Gnosis, Cambridge University Press, Cambridge 1963.
  • Floramo, G., Gnostisizm Tarihi, Litera Yayıncılık, İstanbul 2005.
  • Freke, T. , Gandy, P., İsa ve Kayıp Tanrıça, Ayna Yayınevi, İstanbul 2006.
  • Freke, T., Gandy, P., İsa’nın Gizemleri, Ayna Yayınevi, İstanbul 2005.
  • Grant, R.M., Gnosticism and Early Cgristianity, Columbia University Press, New York 1966.
  • Grobel, K., The Goospel of Truth, Black, London. Gündüz, Ş., Gnostik Mitolojide Düşüş Motifi ve Demiurg Düşüncesi, Samsun 1997.
  • Kenneth, H., Kayıp İncil’in Sırları, Neden Kitap, İstanbul 2010.
  • KMŞ, Kutsal Kitap Eski ve Yeni Antlaşma (Tevrat, Zebur, İncil), İstanbul 2004.
  • Martin, S., Gnostikler: İlk Hıristiyan Sapkınlar, Kalkedon, İstanbul 2010.
  • Mercan, Ş., Gnostik İnciller, Nokta Kitap, İstanbul 2007.
  • Özemre, Y.Ö., Toma’ya Göre İncil, Kaknüs, İstanbul 2002.
  • Schmithals, W., Gnosticism in Corinth, Abingdon, Nashville 1976.
  • Schmithals, W., Pavlos and The Gnostics, Abingdon, Nashville 1972.
  • Schweitzer, A., The Mysticism of Pavlos: The Apostle, Harper & Brothers, New York 1942.

PAVLOS’UN GNOSTİK MÜJDESİ: KİLİSE CEMAATİNİN SONSUZ ÖLÜMÜ İLE RUHSAL-SEÇİLMİŞLERİN SONSUZ YAŞAMI

Year 2015, , 113 - 146, 30.09.2015
https://doi.org/10.17050/kafifd.204058

Abstract

Demiurgik ruhlular; bedende yaşarlar, bedenleriyle taparlar ve kutsal metinlere
harfiyen itaat ederler. Demiurgik ruhlu Hıristiyanlar da, bedensel kilisenin
kurucusu olan Peter’i izlerler. Bedensel Hıristiyanlar, günah içinde ölmektedir
ya da Demiurge’nin yüklediği yasaya yani şeytana bağlanarak ölmektedir. Bedensellerin
tümü ölüdür, asla dirilemez, derin bir uyku hali içindedir, derin uyku
ruhunun gücü altında kalanlar mahvolarak çürümektedir. Bedensellerin havarisi
olarak Peter, kutsal metinlere bağlanarak vaaz vermiş, suyla vaftiz etmiş ve tüm
bedensellere günahlarının affını vaat etmiş olmasına rağmen; Pavlos, kendisinin
vaftiz etmek için değil de, sonsuz ruhani hayatın yolu olarak müjdeyi duyurmak
için gönderildiğini söylemektedir. Mesih ve ruhsallar üçüncü dirilecektir cümlesinin
anlamı, bedensel kilise ve şüphesiz bedensel Hıristiyanlar ya da diğer bir
deyimle kilise cemaati, Demiurge’nin yaratığı ya da ölüm krallığı olarak, yalnızca
ilk iki gün olan cisimsel ve demiurgik ruhsal günlerde dirilecekler, sonra hep birlikte
yıkılıp son bulacaklardır. Bu büyük ateş tüm maddiyat âlemini ve demiurgik
ruhları yok edecektir. Üçüncü gün ruhsal gündür, Mesih de ruhsalları dirilterek
onları kâinattan çıkartacak ve ruhsal-ışık diyarına (pleroma) diyarına girdirecektir.
Pavlos, demiurgik ruhlular ya da bedenlerini öldürmenin karşılığında İsa’nın
ruhunu alamayanlar, üçüncü gün kesinlikle dirilmeyecekler ve cisimsel-demiurgik
ruhsal yok oluşa katılacaklardır.

References

  • Bauer, W., Orthodoxy and Heresy in Earliest Christianity, Fortress, Philadelphia 1971.
  • Bornkamn, G., Pavlos, Harper & Row, New York 1973.
  • Brock, D.L., Kayıp İnciller, Haberci, İstanbul 2008.
  • Bultmann, R., Theology of the New Testament, Scribner, New York 1959.
  • Burkitt, F.C., Church and Gnosis, Cambridge University Press, Cambridge 1963.
  • Floramo, G., Gnostisizm Tarihi, Litera Yayıncılık, İstanbul 2005.
  • Freke, T. , Gandy, P., İsa ve Kayıp Tanrıça, Ayna Yayınevi, İstanbul 2006.
  • Freke, T., Gandy, P., İsa’nın Gizemleri, Ayna Yayınevi, İstanbul 2005.
  • Grant, R.M., Gnosticism and Early Cgristianity, Columbia University Press, New York 1966.
  • Grobel, K., The Goospel of Truth, Black, London. Gündüz, Ş., Gnostik Mitolojide Düşüş Motifi ve Demiurg Düşüncesi, Samsun 1997.
  • Kenneth, H., Kayıp İncil’in Sırları, Neden Kitap, İstanbul 2010.
  • KMŞ, Kutsal Kitap Eski ve Yeni Antlaşma (Tevrat, Zebur, İncil), İstanbul 2004.
  • Martin, S., Gnostikler: İlk Hıristiyan Sapkınlar, Kalkedon, İstanbul 2010.
  • Mercan, Ş., Gnostik İnciller, Nokta Kitap, İstanbul 2007.
  • Özemre, Y.Ö., Toma’ya Göre İncil, Kaknüs, İstanbul 2002.
  • Schmithals, W., Gnosticism in Corinth, Abingdon, Nashville 1976.
  • Schmithals, W., Pavlos and The Gnostics, Abingdon, Nashville 1972.
  • Schweitzer, A., The Mysticism of Pavlos: The Apostle, Harper & Brothers, New York 1942.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section ARTICLES
Authors

Kürşat Haldun Akalın This is me

Publication Date September 30, 2015
Submission Date September 30, 2015
Published in Issue Year 2015

Cite

ISNAD Akalın, Kürşat Haldun. “PAVLOS’UN GNOSTİK MÜJDESİ: KİLİSE CEMAATİNİN SONSUZ ÖLÜMÜ İLE RUHSAL-SEÇİLMİŞLERİN SONSUZ YAŞAMI”. Kafkas Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 2/4 (September 2015), 113-146. https://doi.org/10.17050/kafifd.204058.