Gürcistan ve buranın idare
merkezi Tiflis, Hz. Osman döneminde (23-35/644-656) Habib b. Mesleme’nin
başında bulunduğu Şam karargâhına bağlı İslâm ordusu tarafından barış yoluyla
fethedilerek, hilâfet idaresine alındı. Tiflis,Müsülmanlar tarafından bir yandan
ordugâh ordu karargâhı olarak kullanılırken diğer yandan bir bölgenin idare
merkezi olmaya devam etmiştir. Habib b. Mesleme, bundan sonra sürdürdüğü fetih
hareketleriyle bu ülkenin tamamına yakın bölümünü İslâm hâkimiyetine kattı
(25-33/645-653).
Gürcistan’da kurulan İslâm
hâkimiyeti, öncelikle Müslümanların burada yerleşmelerinin önünü açtı. İslâm
dininin Gürcüler arasında İslâmiyet’in yayılmaya başlamasıyla, Müslüman
Araplarla Gürcüler arısnda hoş gövrüye dayalı bir hayat tesis edilmiştir. Bu
ülke, İslâmî döneminde, siyaset ve ekonominin başını çektiği kültür
faaliyetlerinde, medeniyet ürünlerinde zenginleşmenin kazanımına kavuştu.
Fetih sonrası
Gürcistan’daki gelişmelerin önemli bir kısmının da ilmî faaliyetlerde
seyrettiği görülmektedir. Müslümanların
en yoğun olarak yerleştiği yerlerden biri olan Tiflis, yine bu alandaki
gelişmelerin de öncüsü olmu, İslâmî
ilimlerin tedrisi açısından zenginlik arz etmeye başlamıştı. Bu merkezdeki
İslâmî ilimlerin temeli, Kays b. Sa’d
el-el-Ensarî, Abdurrahman b. Cez’ es-Sülemî gibi Sahabî, Tabiîn ve bunları
takip eden ilk tabaka ilim erbabı tarafından atıldı. Tiflis’teki ilmî
zenginliğin önemli bir kaynağını da, burada yerleşen Ehl-i Beyt’e mensup
marifet ehlinin oluşturduğu anlaşılmaktadır. Ehl-i Sünnet yolunun takip
edildiği bu şehirde, Hadis ilminin tedrisi öne çıkıyordu. Tiflis’te Hadis İlmi
tedrisinin öne çıktığı, İslâmî ilimlerin diğer alanları ve farklı bilim
dallarında da , “Tiflisî” nisbesiyle meşhur çok sayıda ilim ehlinin yetiştiği
görülmektedir.
Georgia and its administrational centre, Tbilisi, was peacefully
conquered and taken under caliphate administration by the Islamic Army led by
Habib ibn Maslama that was dependent on the Headquarters of Damascus in the
time of the Caliph Uthman (23-35/644-656). Tbilisi was selected as an army
headquarters as well as an administrational centre. With the conquest campaigns
that he maintained, Habib ibn Maslama included almost the whole country under
Islamic rule (25-33/645-653).
Islamic domination that was established in Georgia primarily led to
settlement of Muslims here. As Islam began to spread among Georgians, the two
societies began to fuse and a fair life based on mutual tolerance became
possible. In its Islamic period, this country enjoyed an enrichment in cultural
activities and products of civilization based on flourishing politics and
economy.
It is seen that, after the conquest, a significant part of the
developments in Georgia was those that related to science. As one of the places
where Muslims were settled dominantly, Tbilisi pioneered such scientific
developments and began to enrich in terms of the education of Islamic sciences.
The foundation of Islamic sciences in this centre was laid by such Sahabah as
Qais bin S'ad al-Ansarî, such Tabi‘un as Abdur Rahman bin Jaz' al-Sulami and
the first generation of scholars that followed them. It is understood that
another important source of the scholarly richness in Tbilisi was the Marifa
circle that settled here and who were members of the Ahl-Al-Bayt. Education on
the science of Hadith was dominant in the city, where the path of the Ahlus
Sunnah. It is known that many scholars known with their title
"Tiflisî" were grown in Tbilisi in many other branches of Islamic
sciences in addition to Hadith and also in different scientific branches.
Journal Section | ARTICLES |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 1, 2017 |
Submission Date | May 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |