Tâberistan’ın
(Diğer adı Mâzenderân) Âmûl şehrinde (224/838) yılında doğan Ebû Ca’fer
Muhammed b. Cerîr b. Yezîd b. Kesîr el-Âmûlî b. Gâlib et-Taberî (ö. 310/923),
seksen küsür yıllık ömründe İslam ilimleri alanında önemli eserlere imza
atmıştır. Bu eserlerden “Taberî
Tefsiri” diye şöhret bulan Câmiü’l-Beyân
‘an Te’vîli Âyi’l-Kur’ân adlı tefsir, sonraki dönemlerde yazılan
tefsirlerin çoğuna kaynaklık etmiştir. Bu tefsir genel olarak rivayet tefsiri
diye nitelendirilmiştir. Ancak Taberî tefsirinde, dilbilimsel tefsir geleneğine
ait nahiv, sarf ve belagat alanına yönelik bilgiler de bulunmaktadır. Bu da söz
konusu tefsirde dilbiliminin de ön planda olduğunu göstermektedir. Bu makalede
tefsirin dilbilim kategorisinde değerlendirilen ve Kur’ân’ın eşsiz yönüne bakan
belağî üsluplarının Taberî tefsirine yansıması ortaya konulacaktır.
Ebû Ca‘fer Muhammed b. Cerîr b. Yezîd b. Kesîr el-Âmûlî
b. Gâlib et-Taberî , born in the city of Amur in Tabaristan (also known as
Mazenderan) in the year of 224/838, has made significant works in the field of
Islamic sciences during his nearly eighty years of life (death 310/923). Câmiü’l-Beyân’an Te’vîli
Âyi’l-Kur’ân, which is known as “Tabari Commentary” of these works, has been
the source of many commentaries written in later periods. This commentary is
generally described as “narrative commentary”. However, in Tabari commentary,
there is information about syntax, grammar and
rhetoric field belongs to the detailed-inductive method. This shows that, in this commentary acumen
(detailed-inductive method) is in the foreground. In this article, reflection
of the rhetoric styles, which is knows as detailed-inductive category of
commentary and which shows the unique aspects of Koran, to Tabari Commentary
will be explained.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2019 |
Submission Date | March 11, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 11 |