It is evident that in
reciting azan the proper preference of musical mode, reciting tone, voice and
the manners in accordance with the meaning, significancy and the spirit of
azan; which is the token of Islam and one of the most important forms of
religious music in Islam; is very important from the point of its influence and
effectiveness on the audience. Performing the azan with a tone contrary to its
spirit and dignity by not giving enough attention to the musical mode, voice,
manners and style would cause both the reciter and the audience not to reach
the spiritual joy; and in some cases it may even cause them to unknowingly
commit a sin. Having said that it is very important that mu’azzin should obey
to the particular points mentioned; even if he has a very bad performance from
the point of musical mode, voice, manners and style; there is a limit for
negative comments for azan and mu’azzin and the audience has no right to
ridicule or contempt azan or mu’azzin. In this study, the Ottoman times fatwas
regarding the subject have been systematically arranged, latinized and
evaluated.
Dinî mûsikinin en önemli
formlarından biri olup İslâm’ın şiârı olarak kabul edilen ezanın okunması
esnasında, ezanın mana ve ehemmiyetine uygun tavır, uygun ses, uygun nağme ve
makam tercihinin dinleyiciler nezdinde oluşturduğu/oluşturacağı tesir
bakımından ne denli önemli olduğu açıktır. Ezanı, vakarına ve içerdiği manaya
ters düşen bir sesle yorumlama, kullanılan sese, makama ve üslûba dikkat
etmeme, aslında bir ibadet olan bu icrayı hem okuyanların hem de dinleyenlerin
arzu edilen manevî hazza ulaşmalarına engel olup tam tersine günah bile
kazanmalarına sebep olabilmektedir. Müezzinin, yukarıda ifade edilen hususlara
riayet etmesi önem arzetmekle beraber tavır, ses, nağme ve makam açısından kötü
bir icraya sahip olması durumunda bile dinleyicilerin o (müezzin) ve okuduğu
ezan hakkında yaptıkları/yapacakları yorumların belli bir sınırı olup, ezanı
veya müezzini tahkir etme, onlarla dalga geçme seviyesine varacak kadar
eleştirme hakları bulunmamaktadır. Bu çalışmada, konu ile alakalı tespiti
yapılan Osmanlı fetvalarının belli bir sistem çerçevesinde sıralanması,
latinizesi ve değerlendirilmesi yapılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2019 |
Submission Date | June 3, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 12 |