Bu çalışmada psikoloji ve sosyoloji gibi alanlarda kullanılmak üzere, bir dine eğilmenin kişinin düşünce, duygu ve davranış kaynaklı diğer özelliklerini nasıl etkileyeceğine dair çalışmalara kaynak sağlayacak bir ölçek geliştirilmesi amaçlanmıştır. Ayrıca bu ölçek tek tanrılı dinler başta olmak üzere farklı inanç sistemlerine sahip tüm bireylere uygulanabilmesi açısından kapsayıcı bir nitelik taşımaktadır. Yetişkin bireyleri hedef alarak oluşturulan “Dini Eğilim Ölçeği” geliştirilirken sırasıyla; maddeleri hazırlama, kapsam geçerliği için uzman görüşü alma, deneme uygulaması, verilerin analizinde Açımlayıcı Faktör Analizi ve geçerlik güvenirlik çalışması yapılmıştır. Toplam 441 kişiye uygulanan “Dini Eğilim Ölçeği” “ İnanç”, “ Davranış/İbadet” ve “ “Bilgi Edinme” olmak üzere 3 alt boyut altında toplanmıştır. 25 maddeden oluşan “İnanç” alt boyutunun güvenirlik katsayısı 0,98, 13 maddeden oluşan “Davranış/İbadet” alt boyutunun güvenirlik katsayısı 0,96 ve 10 maddeden oluşan “Bilgi Edinme” alt boyutunun güvenirlik katsayısı 0,95, ve 48 maddeden oluşan Dini Eğilim Ölçeğinin güvenirlik katsayısı 0,98 olarak hesaplanmıştır. Dini Eğilim Ölçeği bir özbildirim ölçeği olup 5 likert tipi olarak oluşturulmuştur. Ölçekten alınabilecek en yüksek puan 240 en düşük puan ise 48 dir. Bu sonuçlara göre Toplam ve alt boyutlara ait güvenirlilik katsayılarının yüksek olduğu, ölçeğin hem teorik hem de istatistiksel açından kullanılmaya elverişli olduğu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2021 |
Submission Date | November 12, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 15 |