Architectural education, among the constantly developing and changing education models from the past to the present, has undergone less changes compared to other disciplines. However, emerging in 2020, the Covid-19 epidemic forced many education disciplines to implement the Distance or Hybrid Education Model. The distance/online education model has already been made use of for a long time. When architectural education practices are reviewed (individual project, one-to-one criticism, etc.), it is observed that applied courses are dominant and studio culture is of significant importance. Therefore, the assumption that education models different from the traditional education model have substantial effects on architectural education seems be a valid hypothesis. In this study, apart from determining the accuracy of the aforementioned hypothesis, it is aimed to determine the positive and negative effects, opportunities and difficulties created by the distance and hybrid education models carried out during the pandemic period, and thus contribute to the future of architectural education. With this purpose in mind, a survey is conducted for architecture students who have experienced both distance education and hybrid education models. As a result, in this study, the students of Kırklareli University, Faculty of Architecture, Department of Architecture stated that the hybrid education model is more beneficial.
Geçmişten günümüze sürekli gelişen ve değişen eğitim modelleri içerisinde mimarlık eğitimi, diğer disiplinlere göre nispeten daha az değişikliğe uğramıştır. Fakat 2020 yılında ortaya çıkan Covid-19 salgını, birçok eğitim disiplinini ortak olarak Uzaktan veya Hibrit Eğitim Modelini uygulamak zorunda bırakmıştır. Uzaktan/online eğitim modeli uzun süredir kullanılan bir yöntemdir. Mimarlık eğitimi pratikleri incelendiğinde (birebir eleştiri vb.), uygulamalı derslerin ağırlıkta olduğu ve stüdyo kültürünün büyük bir öneme sahip olduğu görülmektedir. Bu sebeple geleneksel eğitim modelinden farklı olan modellerin, mimarlık eğitiminde önemli etkiler yarattığı hipotezi kurulabilir. Bu çalışmada, söz edilen hipotezin doğruluğunun tespit edilmesinin yanında pandemi döneminde yürütülen uzaktan eğitim ve hibrit eğitim modellerinin mimarlık eğitiminde yaratmış olduğu olumlu-olumsuz etkileri, fırsatları ve güçlükleri tespit ederek mimarlık eğitiminin geleceğine katkı sağlanması hedeflenmiştir. Bu doğrultuda gerek uzaktan eğitim gerekse de hibrit eğitim modellerini deneyimlemiş olan mimarlık öğrencilerine yönelik anket çalışması yapılmıştır. Sonuç olarak, bu çalışmada Kırklareli Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi, Mimarlık, Bölümü öğrencileri hibrid eğitim modelinin daha faydalı olduğunu belirtmişlerdir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Architecture |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 25, 2023 |
Publication Date | June 29, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 3 Issue: 1 |