Pygmalion, a play by the Irish
playwright, George Bernard Shaw is underpinning that transformation though good
can come with certain limitations. He positively reminds us that sometimes people
have to abandon beliefs they were used to. Similarly, The Cherry Orchard,
a play about freedom and liberation by a famous Russian playwright, Anton
Chekhov instructs the way liberation and freedom leads us through different
paths in life to independence. Chekhov’s characters expose to what extent they
are dependent on the system which controls them. Both the plays give us
the dope to know liberation which comes to mean differently to any of abstract
identifications and also breeds various results for different people. In Pygmalion, heroine’s mental
changes compromises freedom and liberation which is resulted by getting
educated and the growth of rationality in her mind. Likewise, The Cherry Orchard reflects a group of people’s
reaction at the time serfs got social liberation. This comparative study
investigates the effects of mental and social liberation symbolized in British
and Russian societies through defining the major characters’ social identity.
İrlandalı oyun
yazarı George Bernard Shaw'ın oyunu olan Pygmalion, iyimser bakış açısına rağmen, bazen insanların alıştıkları inançları
bırakmaları gerektiğini de hatırlatmaktadır. Benzer
şekilde, ünlü Rus oyun yazarı Anton Çehov tarafından özgürlük ve kurtuluş
hakkında yazılan Kiraz bahçesi oyunu, özgürlüğün bağımsızlığa götürdüğü farklı yollarını açıklar. Çehov’un oyun karakterleri, kendilerini kontrol altında tutan sisteme ne kadar
bağımlı oldup, olmadıklarını gösterirler. Her iki oyun da soyut tanımların farklı
insanlar için farklı anlamlar ifade ettiğini ve değişik sonuçlar doğurduğunu gösterirler.
Pygmalion’da, kahraman eğtimden kaynaklı, zihinsel değişikliği ve rasyonelliğinin artması sonucunda özgürlüğe ulaşır. Aynı
şekilde, Kiraz bahçesi oyununda, sosyal hizmetlerin serbest kaldığı dönemde bir grup insanın verdiği tepkiyi yansıtıyor. Bu
karşılaştırmalı çalışma, İngiliz ve Rus toplumlarını sembolize edilen ana karakterlerinin zihinsel
ve sosyal kurtuluşu sonucunda tanımlanan sosyal kimlikleri araştırmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2019 |
Submission Date | May 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 7 |
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 (Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) International License.