Research Article
BibTex RIS Cite

Halk Eğitimi Merkezi Bünyesinde Açılan Kursların, Kursiyerler ve Kurs Öğretmenleri Tarafından Değerlendirilmesi: “Trabzon İli Örneği”

Year 2023, , 523 - 555, 30.12.2023
https://doi.org/10.31765/karen.1338679

Abstract

Bu araştırma ile Trabzon ili Ortahisar ilçesinde Halk Eğitim Merkezi bünyesinde açılan kursların, kursiyerler ile kurs öğretmenleri (usta öğreticiler) tarafından değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, yetişkinlere yönelik kurslara (sanat ve tasarım, el sanatları vb.) katılan kursiyerlerin genel görünümlerinin belirlenmesi, kurs deneyimlerinin (kurs hakkında genel bilgi, kursa katılma nedenleri, kurslara katılımın bireysel/gündelik ve sosyal yaşamlarına katkısı, ilgililere öneri ya da tavsiyeler vb.) ortaya konması ile usta öğreticilerin deneyimlerinden hareketle kursların değerlendirilmesi hedeflenmiştir. Çalışmanın anlaşılmasına temel oluşturmak ve anlam karmaşıklığını gidermek amacıyla çalışmada sıkça kullanılan kavramlara- yaygın eğitim, halk eğitimi, yetişkin eğitimi vb.- yer verilmiştir. HEM bünyesinde açılan kurslara katılan kursiyerler genelde ‘yetişkin’ grubuna girdiğinden kurs süreçleri yetişkin eğitimi ve öğrenimiyle ilgilenen yaklaşımlar üzerinden anlaşılmaya çalışılmıştır. Bu kapsamda, öncelikle tarihsel süreçte yetişkin eğitimi konusunda yapılan çalışmalara kısaca değinilmiş ardından Malcolm S. Knowles’ın “Andragoji Teorisi”ne yer verilerek konunun kuramsal zeminde işlenmesine yönelik bir yol haritası sunulmuştur. Araştırmanın saha boyutunun gerçekleştirilmesini teminen nitel araştırma yöntemine bağlı kalınarak fenomenolojik desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Trabzon İli Ortahisar İlçesi Halk Eğitim Merkezi’nin çeşitli kurslarına (sanat ve tasarım, el sanatları vb.) devam eden 24 gönüllü kursiyerden ve altı usta öğreticiden oluşmuştur. Araştırmadan elde edilen veriler, derinlemesine görüşme tekniğiyle toplanmış ve betimsel analiz tekniğiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları paylaşılmış ve öneriler sunulmuştur.

References

  • Alpaydın, Yusuf (2006), Contribution of Municipalities to Adult Education: ISMEK Case, Insti-tute for Graduate Studies in Social Sciences in partial fulfilment of the requirements for the degree of Master of Arts in Educational Sciences
  • Alper, Züleyha (2004), “Yetişkin Eğitiminde Motivasyon ve Kolaylaştırma”, Tıp Eğitimi Dünya-sı, 14 (14), 1-7.
  • Geray, Cevat (2002), Halk Eğitimi, Ankara: İmaj Yayınları.
  • Gordon, Howard R. D. (1993), Houle’s Typology: Time for Reconsideration, Paper presented at the American Vocational Education Association Convention (Nashville, TN).
  • Gözübüyük Tamer, Mine (2022), Eğitim Sosyolojisi, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Karabacak Aşır, S. (2011), Mamak Halk Eğitim Merkezinde Açılan Kurslara Katılan Kadınların Eğitime Katılma ve Terk Nedenleri, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Knowles, Malcolm S. (1950), Informal Adult Education, New York: Association Press, Guide for educators based on the writer’s experience as a programme organizer in the YMCA.
  • ________ (1970), The modern practice of adult education: Andragogy versus pedagogy, New York: Association Press.
  • ________ (1980), The modern practice of adult education: From pedagogy to andragogy, New York: Cambridge Books.
  • ________ (1973; 1990), The Adult Learner, A neglected species (4e), Houston: Gulf Publishing.
  • Knowles, S. M., Holton F. Elwood, Swanson, Richard A (2005), The Adult Learner, USA: Else-vier Inc.
  • Kondu, Cemal (2017), Öğrenmeyi Öğrenme, İstanbul: AZ Yayıncılık.
  • Lindeman, Edward C. (1926), The Meaning of Adult Education, New York: New Republic.
  • Loeng, Svein (2017), “Alexander Kapp–The First Known User of the Andragogy Concept”, In-ternational Journal of Lifelong Education, 36/6, p. 629-643.
  • MEB Yönetmelik (2018), 30388 sayılı “Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Kurumları Yönetmeliği (Erişim Tarihi, 02.04.2023)
  • MEB, Yaygın Eğitim İstatistikleri, https://e-yaygin.meb.gov.tr (Erişim tarihi, 12.04.2023)
  • Millî Eğitim Temel Kanunu, 1973 (5101-5113)
  • https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.1739.pdf (Erişim Tarihi, 02.04.2023)
  • MEB (2022), Halk Eğitimi Kurslarından Yararlanan Vatandaş Sayısı.
  • https://www.meb.gov.tr/halk-egitimi-kurslarindan-yararlanan-vatandas-sayisi-3-ayda-26-milyona-ulasti/haber/25835/tr
  • Miser Rifat, Ural Ozana, and Ünlühisarıklı Özlem (2013), “Adult Education in Turkey”, Adult Learning, 24/4, s.167-173
  • Sert, Nursaç (2017), Sosyalleşme Amacıyla Yetişkin Eğitimi Etkinliklerine Katılım, Yayınlanma-mış Yüksek Lisans Tezi, Yaşamboyu Öğrenme ve Yetişkin Eğitimi Anabilim Dali Yetişkin Eğitimi Programı, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ütanır, Emel ve Ültanır, Gürcan (2005), “Estonya, İngiltere ve Türkiye’de Yetişkin Eğitiminde Profesyonel Standartlar,” Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1,1, s.1-23.
  • Ünal Fatma, Kalçık Cansu, Satuk Musa (2016), “Halk Eğitim Kurslarının, Kadın Katılımcıların Yaşam Boyu Öğrenme Becerilerine Katkısının Değerlendirilmesi”, Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11/9 Spring, p. 905-930.
Year 2023, , 523 - 555, 30.12.2023
https://doi.org/10.31765/karen.1338679

Abstract

References

  • Alpaydın, Yusuf (2006), Contribution of Municipalities to Adult Education: ISMEK Case, Insti-tute for Graduate Studies in Social Sciences in partial fulfilment of the requirements for the degree of Master of Arts in Educational Sciences
  • Alper, Züleyha (2004), “Yetişkin Eğitiminde Motivasyon ve Kolaylaştırma”, Tıp Eğitimi Dünya-sı, 14 (14), 1-7.
  • Geray, Cevat (2002), Halk Eğitimi, Ankara: İmaj Yayınları.
  • Gordon, Howard R. D. (1993), Houle’s Typology: Time for Reconsideration, Paper presented at the American Vocational Education Association Convention (Nashville, TN).
  • Gözübüyük Tamer, Mine (2022), Eğitim Sosyolojisi, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Karabacak Aşır, S. (2011), Mamak Halk Eğitim Merkezinde Açılan Kurslara Katılan Kadınların Eğitime Katılma ve Terk Nedenleri, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Knowles, Malcolm S. (1950), Informal Adult Education, New York: Association Press, Guide for educators based on the writer’s experience as a programme organizer in the YMCA.
  • ________ (1970), The modern practice of adult education: Andragogy versus pedagogy, New York: Association Press.
  • ________ (1980), The modern practice of adult education: From pedagogy to andragogy, New York: Cambridge Books.
  • ________ (1973; 1990), The Adult Learner, A neglected species (4e), Houston: Gulf Publishing.
  • Knowles, S. M., Holton F. Elwood, Swanson, Richard A (2005), The Adult Learner, USA: Else-vier Inc.
  • Kondu, Cemal (2017), Öğrenmeyi Öğrenme, İstanbul: AZ Yayıncılık.
  • Lindeman, Edward C. (1926), The Meaning of Adult Education, New York: New Republic.
  • Loeng, Svein (2017), “Alexander Kapp–The First Known User of the Andragogy Concept”, In-ternational Journal of Lifelong Education, 36/6, p. 629-643.
  • MEB Yönetmelik (2018), 30388 sayılı “Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Kurumları Yönetmeliği (Erişim Tarihi, 02.04.2023)
  • MEB, Yaygın Eğitim İstatistikleri, https://e-yaygin.meb.gov.tr (Erişim tarihi, 12.04.2023)
  • Millî Eğitim Temel Kanunu, 1973 (5101-5113)
  • https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.1739.pdf (Erişim Tarihi, 02.04.2023)
  • MEB (2022), Halk Eğitimi Kurslarından Yararlanan Vatandaş Sayısı.
  • https://www.meb.gov.tr/halk-egitimi-kurslarindan-yararlanan-vatandas-sayisi-3-ayda-26-milyona-ulasti/haber/25835/tr
  • Miser Rifat, Ural Ozana, and Ünlühisarıklı Özlem (2013), “Adult Education in Turkey”, Adult Learning, 24/4, s.167-173
  • Sert, Nursaç (2017), Sosyalleşme Amacıyla Yetişkin Eğitimi Etkinliklerine Katılım, Yayınlanma-mış Yüksek Lisans Tezi, Yaşamboyu Öğrenme ve Yetişkin Eğitimi Anabilim Dali Yetişkin Eğitimi Programı, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ütanır, Emel ve Ültanır, Gürcan (2005), “Estonya, İngiltere ve Türkiye’de Yetişkin Eğitiminde Profesyonel Standartlar,” Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1,1, s.1-23.
  • Ünal Fatma, Kalçık Cansu, Satuk Musa (2016), “Halk Eğitim Kurslarının, Kadın Katılımcıların Yaşam Boyu Öğrenme Becerilerine Katkısının Değerlendirilmesi”, Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11/9 Spring, p. 905-930.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Educational Sociology
Journal Section Research Article
Authors

Mine Gozubuyuk Tamer 0000-0001-6362-7626

Publication Date December 30, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Gozubuyuk Tamer, M. (2023). Halk Eğitimi Merkezi Bünyesinde Açılan Kursların, Kursiyerler ve Kurs Öğretmenleri Tarafından Değerlendirilmesi: “Trabzon İli Örneği”. Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 9(20), 523-555. https://doi.org/10.31765/karen.1338679
AMA Gozubuyuk Tamer M.Halk Eğitimi Merkezi Bünyesinde Açılan Kursların, Kursiyerler ve Kurs Öğretmenleri Tarafından Değerlendirilmesi: “Trabzon İli Örneği.” KAREN. December 2023;9(20):523-555. doi:10.31765/karen.1338679
Chicago Gozubuyuk Tamer, Mine. “Halk Eğitimi Merkezi Bünyesinde Açılan Kursların, Kursiyerler Ve Kurs Öğretmenleri Tarafından Değerlendirilmesi: ‘Trabzon İli Örneği’”. Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Dergisi 9, no. 20 (December 2023): 523-55. https://doi.org/10.31765/karen.1338679.
EndNote Gozubuyuk Tamer M (December 1, 2023) Halk Eğitimi Merkezi Bünyesinde Açılan Kursların, Kursiyerler ve Kurs Öğretmenleri Tarafından Değerlendirilmesi: “Trabzon İli Örneği”. Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Dergisi 9 20 523–555.
IEEE M. Gozubuyuk Tamer, “Halk Eğitimi Merkezi Bünyesinde Açılan Kursların, Kursiyerler ve Kurs Öğretmenleri Tarafından Değerlendirilmesi: ‘Trabzon İli Örneği’”, KAREN, vol. 9, no. 20, pp. 523–555, 2023, doi: 10.31765/karen.1338679.
ISNAD Gozubuyuk Tamer, Mine. “Halk Eğitimi Merkezi Bünyesinde Açılan Kursların, Kursiyerler Ve Kurs Öğretmenleri Tarafından Değerlendirilmesi: ‘Trabzon İli Örneği’”. Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Dergisi 9/20 (December 2023), 523-555. https://doi.org/10.31765/karen.1338679.
JAMA Gozubuyuk Tamer M. Halk Eğitimi Merkezi Bünyesinde Açılan Kursların, Kursiyerler ve Kurs Öğretmenleri Tarafından Değerlendirilmesi: “Trabzon İli Örneği”. KAREN. 2023;9:523–555.
MLA Gozubuyuk Tamer, Mine. “Halk Eğitimi Merkezi Bünyesinde Açılan Kursların, Kursiyerler Ve Kurs Öğretmenleri Tarafından Değerlendirilmesi: ‘Trabzon İli Örneği’”. Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, vol. 9, no. 20, 2023, pp. 523-55, doi:10.31765/karen.1338679.
Vancouver Gozubuyuk Tamer M. Halk Eğitimi Merkezi Bünyesinde Açılan Kursların, Kursiyerler ve Kurs Öğretmenleri Tarafından Değerlendirilmesi: “Trabzon İli Örneği”. KAREN. 2023;9(20):523-55.

The Journal of Institute of Black Sea Studies is an Open Access journal and provides immediate open access to its contents. The Journal aims to promote the development of global Open Access to scientific information and research. The Publisher provides copyrights of all online published papers (except where otherwise noted) for free use of readers, scientists, and institutions (such as link to the content or permission for its download, distribution, printing, copying, and reproduction in any medium, except change of contents and for commercial use), under the terms oCreative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). License, provided the original work is cited. Written permission is required from the publisher for use of its contents for commercial purposes.

 

Creative Commons Lisansı
The Journal of Institute of Black Sea Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).