Research Article
BibTex RIS Cite

Balkanlardan Anadolu’ya Kesik Baş Türbelerinin Türk Halk Kültüründeki Yeri

Year 2023, , 573 - 583, 30.12.2023
https://doi.org/10.31765/karen.1368284

Abstract

Yaklaşık beş asır boyunca Osmanlı Devleti’nin hâkimiyeti altında kalan Balkanlar, Türk halk kültürünün önemli araştırma sahalarından birisidir. Orhan Gazi’nin oğlu Süleyman Paşa’nın 1354 yılında Gelibolu yarımadasını fethetmesiyle beraber Osmanlı Devleti’nin Balkan coğrafyasında hâkimiyeti ve devamında fetihleri başlamıştır. Osmanlı Devleti’nde Balkanlar, Rumeli eyaleti olarak adlandırılmaktadır. Balkanlar, Türkiye’nin bir kısmıyla beraber Bulgaristan, Yunanistan, Hırvatistan, Sırbistan, Bosna Hersek, Makedonya, Arnavutluk, Romanya, Karadağ ve Kosova’yı içine alan önemli bir geçiş güzergâhı ve yerleşim alanıdır. Osmanlı Devleti hâkimiyeti boyunca Balkanlar’ı hemen hemen her alanda etkilemiştir. Fetih sürecinden sonra bölgeye yerleşen Türkler ve Balkan halkları arasında çeşitli etkileşimlerle beraber ortak bir Türk halk kültürü ortaya çıkmıştır. Bu kültürün önemli motiflerinden biri de Alp-Gazi tipinin yansımalarından biri olan “kesik baş” motifidir. Anadolu ve Balkanlar Türk folklorunda “kesik baş” motifini çeşitli türlerde görmek mümkündür. Anadolu’nun ve Balkanlar’ın Türkleştirilmesi ve İslam’ın yayılması amacıyla bölgeye hareket eden alp-erenlerin, savaş esnasında başlarının düşman tarafından kesildiği, başlarını ellerine alıp savaşa devam ettikleri rivayet edilmektedir. Anadolu ve Balkanlar’ın hemen hemen her alanında kesik başlı türbeye rivayetlerde rastlamak mümkündür. Bu çalışmada Anadolu ve Balkan coğrafyasında kesik baş motifine sahip olan evliya ve yatırlar tespit edilmiş, bu evliyaların efsane ve rivayetleri aktarılmıştır. Çalışma alanını Adana, Niğde, Ankara, Hatay, Erzurum, Isparta, Sinop, Elazığ, Konya, Kars, Muğla, Gümülcine (Yunanistan), Mitroviça (Kosova), Prizren (Kosova), İskaça (Romanya) , Adakale (Romanya), Şumnu (Bulgaristan) ve Manastır (Makedonya) şehirlerinde tespit edilen türbeler oluşturmaktadır. Çalışma, literatür taraması ve saha çalışması ile elde edilen bulguların aktarılması olarak sınırlandırılmıştır.

References

  • Baba, Coşkun ve Karaağaç, Muhammet (2018), “Sinop’ta Bir Peygamber Torunu: Seyyid İbra-him Bilal”. Uluslararası Geçmişten Günümüze Sinop’ta Türk-İslam Kültürü Sempozyumu, 5-7 Ekim 2018, Sinop, II, 649-657.
  • Bayat, Fuzuli (2018), Türk Mitolojik Sistemi 2, İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Çınar Ali Abbas (2018), Muğla İnanış Merkezleri (Erenler/Ziyaret Yerleri), Muğla: Muğla Bü-yükşehir Belediyesi Kültür Yayınları.
  • Dıykanbayeva, Mayramgül (2018), Kırgızlarda Atalar Kültü, Konya: Kömen Yayınları.
  • Engin Refik (2014), Balkanlardaki Yatır, Türbe, Tekke ve Zaviyelerimiz, İstanbul: Akademik Kitaplar.
  • Ergun, Pervin (2011), Atlarla Suların Hami Ruhu Yılkıcılarla Bagşıların Piri Kambar Ata Baba Gambar, Konya: Kömen Yayınları.
  • Güngör, Harun, Günay, Ünver (2019), Başlangıçlarından Günümüze Türklerin Dinî Tarihi, İs-tanbul: Bilge Kültür Sanat.
  • İçli, Rukiye (2007), Sosyolojik Açıdan Ziyaret Fenomeni (Erzurum Abdurrahman Gazi Türbesi Örneği), Yayımlamamış Yüksek Lisans Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kalafat, Yaşar (2012), Anadolu Kültür Coğrafyasında Erenler, Ankara: Berikan Yayınevi.
  • Kartal, Atilla (2017), Konya Halk Kültüründe Türbeler Etrafında Oluşan İnanç ve Uygulamalar, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kıyak, Abdulkadir (2013), Elazığ Evliyaları (Tarikat Şeyhleri-Mutasavvıflar-Müderris Âlimler-Şehit Veliler-İsimsiz Veliler), İstanbul: TBDD Yayınları.
  • Kozan, Ali ve Çelik, Mehmet Yusuf (2014). “Kesikbaş Destanı ve Türk Kültüründe Kesikbaş’a Dair Yeni Bulgular”, Türk Dünyası Araştırmaları, 209, 177-207.
  • Ocak, Ahmet Yaşar (2016), Kültür Tarihi Kaynağı Olarak Evliya Menâkıbnâmeleri XV-XVII. Yüz-yıllar, İstanbul: Timaş Yayınları.
  • ________ (2020), Türk Folklorunda Kesik Baş Tarih-Folklor İlişkisinden Bir Kesit, Ankara: Dergâh Yayınları.
  • ________ (2021), Tasavvuf, Velâyet ve Kâinatın Görünmez Yöneticileri Tarihsel, Sosyolojik ve Eleştirel Bir Yaklaşım, İstanbul: Alfa Basım Yayım.
  • Ortaylı, İlber (2014), İmparatorluğun Son Nefesi Osmanlı’nın Yaşayan Mirası Cumhuriyet, İs-tanbul: Timaş Yayınları.
  • Peker, Selçuk (2015), Mezar ve Türbelere Kült Merkezli Bir Bakış (Aksaray Örneği), Konya: Kö-men Yayınları.
  • Tanyu, Hikmet (1967), Ankara ve Çevresinde Adak ve Adak Yerleri, Ankara: Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları. Türk, Hüseyin (2016), “Antakya’da Dinlerarası Hoşgörü ve Habibi Neccar Örneği”. Folk-lor/Edebiyat, 22/87, 155-172.
Year 2023, , 573 - 583, 30.12.2023
https://doi.org/10.31765/karen.1368284

Abstract

References

  • Baba, Coşkun ve Karaağaç, Muhammet (2018), “Sinop’ta Bir Peygamber Torunu: Seyyid İbra-him Bilal”. Uluslararası Geçmişten Günümüze Sinop’ta Türk-İslam Kültürü Sempozyumu, 5-7 Ekim 2018, Sinop, II, 649-657.
  • Bayat, Fuzuli (2018), Türk Mitolojik Sistemi 2, İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Çınar Ali Abbas (2018), Muğla İnanış Merkezleri (Erenler/Ziyaret Yerleri), Muğla: Muğla Bü-yükşehir Belediyesi Kültür Yayınları.
  • Dıykanbayeva, Mayramgül (2018), Kırgızlarda Atalar Kültü, Konya: Kömen Yayınları.
  • Engin Refik (2014), Balkanlardaki Yatır, Türbe, Tekke ve Zaviyelerimiz, İstanbul: Akademik Kitaplar.
  • Ergun, Pervin (2011), Atlarla Suların Hami Ruhu Yılkıcılarla Bagşıların Piri Kambar Ata Baba Gambar, Konya: Kömen Yayınları.
  • Güngör, Harun, Günay, Ünver (2019), Başlangıçlarından Günümüze Türklerin Dinî Tarihi, İs-tanbul: Bilge Kültür Sanat.
  • İçli, Rukiye (2007), Sosyolojik Açıdan Ziyaret Fenomeni (Erzurum Abdurrahman Gazi Türbesi Örneği), Yayımlamamış Yüksek Lisans Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kalafat, Yaşar (2012), Anadolu Kültür Coğrafyasında Erenler, Ankara: Berikan Yayınevi.
  • Kartal, Atilla (2017), Konya Halk Kültüründe Türbeler Etrafında Oluşan İnanç ve Uygulamalar, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kıyak, Abdulkadir (2013), Elazığ Evliyaları (Tarikat Şeyhleri-Mutasavvıflar-Müderris Âlimler-Şehit Veliler-İsimsiz Veliler), İstanbul: TBDD Yayınları.
  • Kozan, Ali ve Çelik, Mehmet Yusuf (2014). “Kesikbaş Destanı ve Türk Kültüründe Kesikbaş’a Dair Yeni Bulgular”, Türk Dünyası Araştırmaları, 209, 177-207.
  • Ocak, Ahmet Yaşar (2016), Kültür Tarihi Kaynağı Olarak Evliya Menâkıbnâmeleri XV-XVII. Yüz-yıllar, İstanbul: Timaş Yayınları.
  • ________ (2020), Türk Folklorunda Kesik Baş Tarih-Folklor İlişkisinden Bir Kesit, Ankara: Dergâh Yayınları.
  • ________ (2021), Tasavvuf, Velâyet ve Kâinatın Görünmez Yöneticileri Tarihsel, Sosyolojik ve Eleştirel Bir Yaklaşım, İstanbul: Alfa Basım Yayım.
  • Ortaylı, İlber (2014), İmparatorluğun Son Nefesi Osmanlı’nın Yaşayan Mirası Cumhuriyet, İs-tanbul: Timaş Yayınları.
  • Peker, Selçuk (2015), Mezar ve Türbelere Kült Merkezli Bir Bakış (Aksaray Örneği), Konya: Kö-men Yayınları.
  • Tanyu, Hikmet (1967), Ankara ve Çevresinde Adak ve Adak Yerleri, Ankara: Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları. Türk, Hüseyin (2016), “Antakya’da Dinlerarası Hoşgörü ve Habibi Neccar Örneği”. Folk-lor/Edebiyat, 22/87, 155-172.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Folklore in the Türkiye Field
Journal Section Research Article
Authors

Hilmi Savur 0000-0002-5381-939X

Rabia Gökcen Kayabaşı 0000-0002-6147-7916

Publication Date December 30, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Savur, H., & Kayabaşı, R. G. (2023). Balkanlardan Anadolu’ya Kesik Baş Türbelerinin Türk Halk Kültüründeki Yeri. Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 9(20), 573-583. https://doi.org/10.31765/karen.1368284
AMA Savur H, Kayabaşı RG. Balkanlardan Anadolu’ya Kesik Baş Türbelerinin Türk Halk Kültüründeki Yeri. KAREN. December 2023;9(20):573-583. doi:10.31765/karen.1368284
Chicago Savur, Hilmi, and Rabia Gökcen Kayabaşı. “Balkanlardan Anadolu’ya Kesik Baş Türbelerinin Türk Halk Kültüründeki Yeri”. Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Dergisi 9, no. 20 (December 2023): 573-83. https://doi.org/10.31765/karen.1368284.
EndNote Savur H, Kayabaşı RG (December 1, 2023) Balkanlardan Anadolu’ya Kesik Baş Türbelerinin Türk Halk Kültüründeki Yeri. Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Dergisi 9 20 573–583.
IEEE H. Savur and R. G. Kayabaşı, “Balkanlardan Anadolu’ya Kesik Baş Türbelerinin Türk Halk Kültüründeki Yeri”, KAREN, vol. 9, no. 20, pp. 573–583, 2023, doi: 10.31765/karen.1368284.
ISNAD Savur, Hilmi - Kayabaşı, Rabia Gökcen. “Balkanlardan Anadolu’ya Kesik Baş Türbelerinin Türk Halk Kültüründeki Yeri”. Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Dergisi 9/20 (December 2023), 573-583. https://doi.org/10.31765/karen.1368284.
JAMA Savur H, Kayabaşı RG. Balkanlardan Anadolu’ya Kesik Baş Türbelerinin Türk Halk Kültüründeki Yeri. KAREN. 2023;9:573–583.
MLA Savur, Hilmi and Rabia Gökcen Kayabaşı. “Balkanlardan Anadolu’ya Kesik Baş Türbelerinin Türk Halk Kültüründeki Yeri”. Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, vol. 9, no. 20, 2023, pp. 573-8, doi:10.31765/karen.1368284.
Vancouver Savur H, Kayabaşı RG. Balkanlardan Anadolu’ya Kesik Baş Türbelerinin Türk Halk Kültüründeki Yeri. KAREN. 2023;9(20):573-8.

The Journal of Institute of Black Sea Studies is an Open Access journal and provides immediate open access to its contents. The Journal aims to promote the development of global Open Access to scientific information and research. The Publisher provides copyrights of all online published papers (except where otherwise noted) for free use of readers, scientists, and institutions (such as link to the content or permission for its download, distribution, printing, copying, and reproduction in any medium, except change of contents and for commercial use), under the terms oCreative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). License, provided the original work is cited. Written permission is required from the publisher for use of its contents for commercial purposes.

 

Creative Commons Lisansı
The Journal of Institute of Black Sea Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).