In women health nursing education, it
is faced with difficulties in
increasing the quality of education and student success. These challenges
require the using of innovative teaching strategies in education. The use of
simulation based education in women health nursing education is among the
innovative teaching methods. Simulation based education is defined as a method
that contributes integration to practice the theoretical knowledge in a safe
and structured learning environment without harming real patient. Simulation
based education is defined as a method that contributes integration of
theoretical knowledge to practice in a safe and structured learning environment
without harming real patient. Simulation
in the women's health nursing involves gaining to students cognitive,
psychomotor and affective domains learning in the pregnancy, labor and neonatal
care as well as the women's life periods. By using simulation based training in women's health nursing education, it is expected to increase the quality of nursing education, thus to
increase the nursing care and the strengthen of health system. The simulation
needs to be developed, implemented and strengthened of effectiveness by the
results of research so that the simulation can be integrated into the women's
health nursing education programs. In this review
article, it is aimed to provide information about the use of simulation to gain
a quality learning experience in women's health nursing education.
Kadın sağlığı hemşireliği eğitiminde, eğitimin
niteliğinin ve öğrenci başarısının artırılmasında zorluklarla
karşılaşılmaktadır. Bu zorluklar, eğitimde yenilikçi öğretim stratejilerinin
kullanılmasını zorunlu kılmaktadır. Kadın sağlığı hemşireliği eğitiminde
simülasyona dayalı eğitimin kullanılması ise yenilikçi öğretim yöntemleri
arasında yer almaktadır. Simülasyona dayalı eğitim; güvenli ve yapılandırılmış
bir öğrenme ortamında gerçek hastaya zarar vermeden, teorik bilginin uygulamaya
entegre edilmesine katkı sağlayan bir yöntem olarak tanımlanmaktadır. Kadın sağlığı
hemşireliğinde simülasyon; gebelik, doğum eylemi ve yeni doğan bakımının yanı
sıra kadının yaşam dönemlerindeki bilişsel, psikomotor ve tutumsal öğrenme alanlarının
öğrencilere kazandırılmasını kapsamaktadır. Kadın sağlığı hemşireliği
eğitiminde simülasyona dayalı eğitimin kullanılması
ile eğitimin niteliğinin artması böylece hemşirelik bakımının niteliğinin artması
ve sağlık sisteminin güçlendirilmesi beklenmektedir. Simülasyonun kadın sağlığı hemşireliği eğitim
programlarına entegre edilebilmesi için simülasyonların geliştirilmesi,
uygulanması ve araştırma sonuçları ile etkinliğinin güçlendirilmesine
gereksinim vardır. Bu derleme makalede, kadın sağlığı hemşireliği
eğitiminde nitelikli bir öğrenme deneyimi elde edilmesinde simülasyon
kullanımına yönelik bilgilerin sunulması amaçlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 28, 2019 |
Acceptance Date | February 4, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 1 |