Prenatal ve postnatal dönem; kadının üreme
sağlığıyla birlikte fizyolojik ve psikososyal yönden en çok etkilendiği
dönemlerdir. Gebeler ve postpartum dönemdeki kadınlar bu fizyolojik ve
psikososyal değişimlere uyum sağlamak için sürekli bilgi arayışı içindedirler. Son
yıllarda internet tabanlı dijital medya, teknoloji kullanımının
yaygınlaşmasıyla ve erişim kolaylığı açısından gebeler ve ebeveynler için
popüler bir sağlık bilgisi kaynağı haline gelmiştir. Teknoloji kültürümüzde
giderek daha belirgin hale geldiği için birey ve toplum üzerindeki etkisini
anlamak önemlidir. Bu makalenin amacı; yeni neslin özellikle gebelik ve doğum
sonu dönemde dijital medyada hangi bilgileri, hangi düzeyde elde etmeye
çalıştıklarını incelemektir.
Literatüre
göre, kadınların gebelik ve postpartum dönemde dijital medya kullanımının
önemli olan özellikleri arasında, bilgiye ulaşma kolaylığı, bilginin düzenli
bir şekilde aktarılması, detaylı bilgi verebilmesi, gebelik deneyimlerini
eğlenceli hale getirmesi, kişiye göre özelleştirilmiş bilgi içermesi, pratik ve
kolay olması, profesyonel kişilerle etkileşime geçebilme şansı, güven
verici ve tarafsız olması şeklinde belirtilmiştir. Kadınların dijital
medyayı, genellikle bilgi gereksinimini karşılamak, destek almak ve destek
vermek, keyifli zaman geçirmek ve diğer ebeveynlerle iletişime geçmek için
kullandığı görülmüştür. Gebelik ve postpartum dönemde dijital medya
kullanımının genel olarak kadınlara olumlu etkileri olduğu saptanmıştır.
Kadınların
dijital medyadan doğru ve güvenilir sağlık bilgilerine ulaşması önemlidir. Gebe kadınlara ve annelere en güvenilir ve
güncel kanıta dayalı bilgilere ulaşması için yol gösterilmelidir. Kadın sağlığı
hemşirelerinin,, ebelerin ve kadın doğum hekimlerinin, kadınların ziyaret
ettiği ortak gebelik ve doğum sitelerini, sağlık uygulamalarını bilmesi,
internet üzerindeki kaynakları tanımak için dijital medyaya hakim olmaları iyi
bir danışmanlık yapabilmeleri için önerilebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Temmuz 2020 |
Kabul Tarihi | 4 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 1 |