Amaç: Çalışma, Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin gebelikte covid aşısı ile ilgili görüşlerinin incelenmek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırmanın evrenini Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi bünyesinde öğrenim gören öğrenciler oluşturmuştur. Etik kurul ve Sağlık Bilimleri Fakültesi Dekanlığı’ndan izni alındıktan sonra online hazırlanan veri toplama formu öğrencilerle paylaşılmış ve 645 öğrenci ile çalışma tamamlanmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında araştırmacı öğrenci tarafından geliştirilen Tanıtıcı Bilgi Formu ve COVID-19 Aşı Okuryazarlığı Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS (Statiscal Package of Social Science) programı kullanılarak değerlendirilmiştir.
Bulgular: Çalışmada öğrencilerin %96.9’u kendisinin, %75.8’ ise aile üyelerinin tamamının Covid aşısı yaptırdığını bildirmiştir. Öğrencilerin %22.2’si çevrenizde COVİD geçiren gebe yakınları olduğunu ifade ederken, yakın çevresinde bulunan gebelerin sadece %29.6’sının aşı yaptırdıklarını, %49.6’sı koruyucu önlemlere ek olarak gebelerin aşı da yaptırması gerektiğini belirtmişlerdir. Çalışmada gelir düzeyinin giderden az olan, Covid enfeksiyonu geçiren, covid aşısı hakkında yeterli bilgiye sahip olduğunu, aşının güvenli olduğunu düşünen, koruyucu önlemlere ek olarak gebeler de dahil herkesin aşılanmasını gerektiğini ve aşının bebeğe zarar vermeyeceğini ifade eden öğrencilerde COVID-19 Aşı uygulamasına yönelik tutumun arttığı saptandı (p<0,05).
Sonuç: Çalışma sonuçlarına göre Sağlık bilimler Fakültesi öğrencilerinin ve aile üyelerinin Covid 19 aşısı yaptırma oranlarının ülkemiz ortalamasına göre oldukça yüksek olduğu ancak gebelikte aşı uygulaması ile ilgili yeterli bilincin oluşmadığı görülmektedir. Bireylerin ve gebelerin aşı hakkında bilgilendirilmesinde ve nitelikli doğum öncesi bakım hizmetinin sunulmasında anahtar rol alan ebelerin sorumlulukları oldukça önemlidir.
-
-
-
Objective: The study was conducted to examine the opinions of the students of the Faculty of Health Sciences about the covid vaccine during pregnancy.
Materials and Methods: The universe of the research consisted of students studying at Osmaniye Korkut Ata University Faculty of Health Sciences. After obtaining permission from the ethics committee and the Dean of the Faculty of Health Sciences, the online data collection form was shared with the students and the study was completed with 645 students. Introductory Information Form and COVID-19 Vaccine Literacy Scale developed by the research student were used to collect the research data. The data obtained were evaluated using the SPSS (Statistical Package of Social Science) program.
Results: In the study, 96.9% of the students reported that they had the Covid vaccine, while 75.8% of their family members reported that they had been vaccinated. While 22.2% of the students stated that they had relatives of pregnant women in their neighborhood, only 29.6% of the pregnant women in their immediate vicinity had vaccinated, 49.6% stated that in addition to protective measures, pregnant women should also be vaccinated. In the study, the attitude towards the COVID-19 vaccine application increased among the students whose income level was less than the expenses, who had Covid infection, who had sufficient knowledge about the covid vaccine, who thought that the vaccine is safe, that everyone, including pregnant women, should be vaccinated in addition to protective measures, and that the vaccine would not harm the baby. detected (p<0.05).
Conclusion: According to the results of the study, it is seen that the rate of Covid 19 vaccination of the students of the Faculty of Health Sciences and their family members is quite high compared to the average of our country, but there is not enough awareness about the vaccination during pregnancy. The responsibilities of midwives, who play a key role in informing individuals and pregnant women about vaccination and providing qualified prenatal care, are very important.
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Araştırma Makele |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | July 31, 2022 |
Acceptance Date | July 13, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 8 Issue: 2 |