Conference Paper
BibTex RIS Cite

Doğuma Hazırlık Eğitici Eğitimi İçin Bir Öneri: Ebeler ve Hemşireler İçin Dijital Uygulama Eğitimi Materyali Geliştirilmesi Çalışması

Year 2023, Volume: 9 Issue: Özel Sayı-1 - 2. ULUSLARARASI 4. ULUSAL DOĞUMA HAZIRLIK EĞİTİMİ VE EĞİTİCİLİĞİ KONGRESİ KONGRE BİLDİRİLERİ ÖZEL SAYISI, 5 - 13, 29.05.2023

Abstract

Amaç: Ebelik ve hemşirelik eğitiminde video materyali ile desteklenen teorik ve uygulama materyallerinin geliştirilmesi, uzun vadede ise bu materyalle desteklenen eğitimin ebelik ve hemşirelik bölümü öğrencilerinin bilgi ve becerilerindeki etkisinin değerlendirilmesi amacıyla SBF210621B05 numaralı ÇAKÜ BAP Koordinatörlüğü proje çalışması planlanmıştır.
Yöntem: Çalışma, 2020-2021 ve 2021-2022 öğretim yıllarında Çankırı Karatekin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik bölümü Kadın Hastalıkları ve Doğum Hemşireliği derslerinde ve fakültenin ebelik, hemşirelik ve fizik tedavi bölümleri laboratuvarlarında yürütülmüştür. Ebelik bölümü ile Kadın Hastalıkları ve Doğum Hemşireliği derslerinde öğrenciye kazandırılması hedeflenen temel becerilerin uygulama basamakları kaynaklar doğrultusunda senaryolar şeklinde hazırlanmış, altı adet beceri için ön çekim çalışması yapılmıştır. Öğrencilerden, akademisyenlerden ve klinisyen ebe ve hemşirelerden bu deneme çekimleri videoları ile ilgili geri bildirim alınmıştır. Alınan geri bildirimler doğrultusunda, senaryolar üzerinde gerekli düzeltmeler yapılmış, daha sonra videoların çekim işlemleri tamamlanmıştır.
Bulgular: Montajı tamamlanmış olan videoların 2022-23 öğretim yılından itibaren hemşirelik ve ebelik bölümleri derslerinde ve oryantasyon eğitimlerinde kliniklerde kullanılması, videolara istedikleri zaman ve mekânda erişim sağlaması, istedikleri sıklıkta videoları izleyebilmeleri, sonrasında öğrencilerinin bilgi ve becerilerindeki etkisinin değerlendirilmesi mümkün olabilecektir. Aynı zamanda videoların üniversitelerarası kütüphane erişimine açılması, farklı dillerde seslendirme yapılarak uluslararası kullanıma açılması planlanmakta olup, öğretim elemanlarının, öğrencilerin, oryantasyon eğitimi yapan eğitim hemşirelerin ve ebelerin kullanılabilmesi mümkün olabilecektir. İkincil amaç olarak videoların intern ve yeni mezun hemşire ve ebelerin oryantasyon ve hizmet içi eğitimlerinde destekleyici dijital eğitim materyali olabileceği beklenmektedir.
Sonuç: Hazırlanan bu materyallerin doğuma hazırlık eğitici eğitiminde temel bilgilerin gözden geçirilmesinde, eğiticilerin sonraki gebe eğitiminde kullanabilecekleri veya geliştirilecek materyallere ilham olacağı düşünüldüğünden, kongrede tartışılmıştır.
Anahtar kelimeler: Ebeler, eğitim aktiviteleri hemşireler, simülasyon eğitimi.

References

  • Bahar, A. (2015). Temel hemşirelik becerisi eğitiminde bir yenilik: web tabanlı eğitim. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 18(4), 304-311.
  • Çankırı Karatekin Üniversitesi-Bologna Bilgi Sistemi (ÇAKÜ-BBS). (2021). Sağlık bilimleri fakültesi, hemşirelik bölümü (İnternet). (Erişim Tarihi 15 Şubat 2021). Erişim adresi: https://bbs.karatekin.edu.tr/dersDetay.aspx?drsK=03018814.
  • Fitzgerald, C., Katz, J., & Hirsch, A. (2012). Advanced practice nursing education: challenges and strategies. Nurs Res Practt. http://dx.doi.org/10.1155/2012/854918.
  • Görgülü, S. (2002). Hemşirelik öğrencilerinin klinik eğitimleri sırasında temel hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirme durumları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9(1), 1-20.
  • Leddy, S., & Pepper, J. M. (2014). Conceptual bases of professional nursing. 8th ed. Philadelphia: Lippincott Williams and Wilkins; Bölüm 1, The Professional Nurse; 3-7.
  • McGraw, R. C., & O'Connor, H. M. (1999). Standardized patients in early acquisition of clinical skills. Medical Education, 33(5), 72-578.
  • McNett, S. (2012). Teaching nursing psychomotor skills in a fundamentals laboratory: a literature review. Nurs Educ Perspect, 33(5), 328–333.
  • Moscaritolo, L. M. (2009). Interventional strategies to decrease nursing student anxiety in the clinical learning environment. J Nurs Educ, 48(1), 17–23.
  • O'Connor, A. B. (2001). Clinical instruction and evaluation, a teaching resource. National League for Nursing Press.
  • Öztürk, D. & Dinç, L. (2014). Effect of web-based education on nursing students' urinary catheterization knowledge and skills. Nurse Education Today, 34(5), 802-808.
  • Post, J. L., Deal, B. & Hermanns, M. (2015). Implementation of a flipped classroom: nursing students' perspectives. Journal of Nursing Education and Practice. 5(6), 25- 30.
  • Simpson, V., & Richards, E. (2015). Flipping the classroom to teach population health: increasing the relevance. Nurse Education in Practice. 15(3), 162-167.
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Dijital çağ ve öğrenme kültürü, Ankara.
  • Taşkıran, A. (2017). Dijital çağda yükseköğretim, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(1), 96-109.
  • World Health Organization. (2016). Nurse educator core competencies (Internet). [Erişim Tarihi 15 Şubat 2021]. Erişim adresi: https://www.who.int/hrh/nursing_midwifery/nurse_educator050416.pdf.
  • Senaryoların ve video içeriklerinin oluşturulmasında yararlanılan ek kaynaklar
  • Connors, H. B. & Kuzu Kurban, N. (2015). Eğitimde teknolojinin entegrasyonu. (Ed) Oerman, M. H. Hemşirelikte Öğretim ve Eğiticinin Rolü, (çev. ed.) Arslan, S., & Kuzu Kurban, N., Anı Yayıncılık, Ankara. 5, 73
  • Demirkıran, F. & Memiş, S. (2013). Hemşirelik beceri öğrenim rehberleri, Adnan Menderes Üniversitesi Yayınları, Aydın, 2013.
  • Dutton, L. A., Deansmore, J. E. & Turner, M. B. (2020). (Çev. Ed.) Terzioğlu, F., Cep Rehberi: Klinik Ebelik Uygulamaları İçin, Ebenin Etkinliği, Nobel Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Jeffries, P.R., Dreifuerst Thomas, K., Schram Parson, A., Kuzu Kurban, N. (2015). Hemşirelik eğitiminde klinik simülasyonlar: genel bakış, temelleri ve kanıtlar. (Ed) Oerman, M. H. Hemşirelikte Öğretim ve Eğiticinin Rolü, (çev. ed.) Arslan, S., & Kuzu Kurban, N., Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Karaçam, Z., Çoban, A. & Taşpınar A. (Ed.). (2021). Temel ebelik uygulamaları rehberler ve değerlendirme, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Taşkın, L. (2016). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Genişletilmiş XIII. Baskı, Akademisyen Kitabevi, Ankara.
  • Taşkın, L., Eroglu, K., Terzioğlu, F., Vural, G., & Kutlu, Ö. (2011). Hemşire ve ebeler için uygulama rehberi, Palme Yayıncılık, Ankara,
  • Tuna, O. N., Öztürk Can, H., & Şenol, S. (2019). İşlem adımlarıyla ebelikte klinik uygulamalar, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2019.
Year 2023, Volume: 9 Issue: Özel Sayı-1 - 2. ULUSLARARASI 4. ULUSAL DOĞUMA HAZIRLIK EĞİTİMİ VE EĞİTİCİLİĞİ KONGRESİ KONGRE BİLDİRİLERİ ÖZEL SAYISI, 5 - 13, 29.05.2023

Abstract

References

  • Bahar, A. (2015). Temel hemşirelik becerisi eğitiminde bir yenilik: web tabanlı eğitim. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 18(4), 304-311.
  • Çankırı Karatekin Üniversitesi-Bologna Bilgi Sistemi (ÇAKÜ-BBS). (2021). Sağlık bilimleri fakültesi, hemşirelik bölümü (İnternet). (Erişim Tarihi 15 Şubat 2021). Erişim adresi: https://bbs.karatekin.edu.tr/dersDetay.aspx?drsK=03018814.
  • Fitzgerald, C., Katz, J., & Hirsch, A. (2012). Advanced practice nursing education: challenges and strategies. Nurs Res Practt. http://dx.doi.org/10.1155/2012/854918.
  • Görgülü, S. (2002). Hemşirelik öğrencilerinin klinik eğitimleri sırasında temel hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirme durumları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9(1), 1-20.
  • Leddy, S., & Pepper, J. M. (2014). Conceptual bases of professional nursing. 8th ed. Philadelphia: Lippincott Williams and Wilkins; Bölüm 1, The Professional Nurse; 3-7.
  • McGraw, R. C., & O'Connor, H. M. (1999). Standardized patients in early acquisition of clinical skills. Medical Education, 33(5), 72-578.
  • McNett, S. (2012). Teaching nursing psychomotor skills in a fundamentals laboratory: a literature review. Nurs Educ Perspect, 33(5), 328–333.
  • Moscaritolo, L. M. (2009). Interventional strategies to decrease nursing student anxiety in the clinical learning environment. J Nurs Educ, 48(1), 17–23.
  • O'Connor, A. B. (2001). Clinical instruction and evaluation, a teaching resource. National League for Nursing Press.
  • Öztürk, D. & Dinç, L. (2014). Effect of web-based education on nursing students' urinary catheterization knowledge and skills. Nurse Education Today, 34(5), 802-808.
  • Post, J. L., Deal, B. & Hermanns, M. (2015). Implementation of a flipped classroom: nursing students' perspectives. Journal of Nursing Education and Practice. 5(6), 25- 30.
  • Simpson, V., & Richards, E. (2015). Flipping the classroom to teach population health: increasing the relevance. Nurse Education in Practice. 15(3), 162-167.
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Dijital çağ ve öğrenme kültürü, Ankara.
  • Taşkıran, A. (2017). Dijital çağda yükseköğretim, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(1), 96-109.
  • World Health Organization. (2016). Nurse educator core competencies (Internet). [Erişim Tarihi 15 Şubat 2021]. Erişim adresi: https://www.who.int/hrh/nursing_midwifery/nurse_educator050416.pdf.
  • Senaryoların ve video içeriklerinin oluşturulmasında yararlanılan ek kaynaklar
  • Connors, H. B. & Kuzu Kurban, N. (2015). Eğitimde teknolojinin entegrasyonu. (Ed) Oerman, M. H. Hemşirelikte Öğretim ve Eğiticinin Rolü, (çev. ed.) Arslan, S., & Kuzu Kurban, N., Anı Yayıncılık, Ankara. 5, 73
  • Demirkıran, F. & Memiş, S. (2013). Hemşirelik beceri öğrenim rehberleri, Adnan Menderes Üniversitesi Yayınları, Aydın, 2013.
  • Dutton, L. A., Deansmore, J. E. & Turner, M. B. (2020). (Çev. Ed.) Terzioğlu, F., Cep Rehberi: Klinik Ebelik Uygulamaları İçin, Ebenin Etkinliği, Nobel Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Jeffries, P.R., Dreifuerst Thomas, K., Schram Parson, A., Kuzu Kurban, N. (2015). Hemşirelik eğitiminde klinik simülasyonlar: genel bakış, temelleri ve kanıtlar. (Ed) Oerman, M. H. Hemşirelikte Öğretim ve Eğiticinin Rolü, (çev. ed.) Arslan, S., & Kuzu Kurban, N., Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Karaçam, Z., Çoban, A. & Taşpınar A. (Ed.). (2021). Temel ebelik uygulamaları rehberler ve değerlendirme, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Taşkın, L. (2016). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Genişletilmiş XIII. Baskı, Akademisyen Kitabevi, Ankara.
  • Taşkın, L., Eroglu, K., Terzioğlu, F., Vural, G., & Kutlu, Ö. (2011). Hemşire ve ebeler için uygulama rehberi, Palme Yayıncılık, Ankara,
  • Tuna, O. N., Öztürk Can, H., & Şenol, S. (2019). İşlem adımlarıyla ebelikte klinik uygulamalar, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2019.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Nursing
Journal Section Sözel Bildiriler/Oral Presentations
Authors

Gülcihan Yıldırım 0000-0001-8796-7457

Nilay Gökbulut This is me 0000-0003-1889-7285

Ebru Ceran 0000-0002-5571-6159

Özcan Özkan 0000-0002-5216-8361

Publication Date May 29, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 9 Issue: Özel Sayı-1 - 2. ULUSLARARASI 4. ULUSAL DOĞUMA HAZIRLIK EĞİTİMİ VE EĞİTİCİLİĞİ KONGRESİ KONGRE BİLDİRİLERİ ÖZEL SAYISI

Cite

APA Yıldırım, G., Gökbulut, N., Ceran, E., Özkan, Ö. (2023). Doğuma Hazırlık Eğitici Eğitimi İçin Bir Öneri: Ebeler ve Hemşireler İçin Dijital Uygulama Eğitimi Materyali Geliştirilmesi Çalışması. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 9(Özel Sayı-1), 5-13.
AMA Yıldırım G, Gökbulut N, Ceran E, Özkan Ö. Doğuma Hazırlık Eğitici Eğitimi İçin Bir Öneri: Ebeler ve Hemşireler İçin Dijital Uygulama Eğitimi Materyali Geliştirilmesi Çalışması. KASHED. May 2023;9(Özel Sayı-1):5-13.
Chicago Yıldırım, Gülcihan, Nilay Gökbulut, Ebru Ceran, and Özcan Özkan. “Doğuma Hazırlık Eğitici Eğitimi İçin Bir Öneri: Ebeler Ve Hemşireler İçin Dijital Uygulama Eğitimi Materyali Geliştirilmesi Çalışması”. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi 9, no. Özel Sayı-1 (May 2023): 5-13.
EndNote Yıldırım G, Gökbulut N, Ceran E, Özkan Ö (May 1, 2023) Doğuma Hazırlık Eğitici Eğitimi İçin Bir Öneri: Ebeler ve Hemşireler İçin Dijital Uygulama Eğitimi Materyali Geliştirilmesi Çalışması. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi 9 Özel Sayı-1 5–13.
IEEE G. Yıldırım, N. Gökbulut, E. Ceran, and Ö. Özkan, “Doğuma Hazırlık Eğitici Eğitimi İçin Bir Öneri: Ebeler ve Hemşireler İçin Dijital Uygulama Eğitimi Materyali Geliştirilmesi Çalışması”, KASHED, vol. 9, no. Özel Sayı-1, pp. 5–13, 2023.
ISNAD Yıldırım, Gülcihan et al. “Doğuma Hazırlık Eğitici Eğitimi İçin Bir Öneri: Ebeler Ve Hemşireler İçin Dijital Uygulama Eğitimi Materyali Geliştirilmesi Çalışması”. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi 9/Özel Sayı-1 (May 2023), 5-13.
JAMA Yıldırım G, Gökbulut N, Ceran E, Özkan Ö. Doğuma Hazırlık Eğitici Eğitimi İçin Bir Öneri: Ebeler ve Hemşireler İçin Dijital Uygulama Eğitimi Materyali Geliştirilmesi Çalışması. KASHED. 2023;9:5–13.
MLA Yıldırım, Gülcihan et al. “Doğuma Hazırlık Eğitici Eğitimi İçin Bir Öneri: Ebeler Ve Hemşireler İçin Dijital Uygulama Eğitimi Materyali Geliştirilmesi Çalışması”. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, vol. 9, no. Özel Sayı-1, 2023, pp. 5-13.
Vancouver Yıldırım G, Gökbulut N, Ceran E, Özkan Ö. Doğuma Hazırlık Eğitici Eğitimi İçin Bir Öneri: Ebeler ve Hemşireler İçin Dijital Uygulama Eğitimi Materyali Geliştirilmesi Çalışması. KASHED. 2023;9(Özel Sayı-1):5-13.