The aim of the study is to present the short, medium and long term benefits of the activities in the basis of quality management development and in the context of ISO/TS 16949 Automotive Sub-Industry Quality Management System which determines the service standards of a forest products facility as an automotive sub-industry supplier, to be shown as an example to similar facilities. In this study which aims to present the facility’s character an examination has been done via supplier, production and customer parameters and an example profile has been formed. A progress on the activities which are made in accordance with the project plan about improving production parameters such as in-process junk, customer satisfaction, customer return and staff circulation rate has been determined. The dynamics of forest production sector presents a critical factor about sufficiency of the suppliers. This parameter is followed by supplier’s performance point and even if expected level is reached the activities about this subject continues according to project plan. Customer satisfaction rate is determined by annual performance points given by customers and the facility reaches the expected level according these parameter data.
Automotive sub-industry facility Forest products industry Quality Quality management system ISO/TS 16949
Çalışmanın amacı, orman ürünleri iş kolundaki bir işletmenin, otomotiv yan sanayi olarak sağladığı hizmet standartlarını belirleyen TS ISO 16949 Otomotiv Yan Sanayi Kalite Yönetim Sistemi kapsamında kalite yönetim sisteminin gelişimi temelinde gerçekleştirdiği faaliyetlerin işletmeye kısa, orta ve uzun vadede sağlayacağı faydaları benzer konumdaki işletmelere örnek teşkil edecek şekilde ortaya koymaktır. İşletme karakterinin ortaya konulmasını amaçlayan bu çalışmada süreç adımlarını oluşturan tedarikçi, üretim ve müşteri parametreleri üzerinden bir inceleme
yapılarak örnek bir profil oluşturulmuştur. İşletmenin proses içi hurda, iç müşteri memnuniyet, müşteri iade ve personel devir oranı gibi üretim parametrelerinin iyileştirilmesi yönünde proje planı doğrultusunda yaptığı faaliyetlerde ilerleme sağladığı tespit edilmiştir. İçinde yer alınan orman ürünleri sektörünün dinamikleri çalışılmak durumunda kalınan tedarikçilerin yeterliliği konusunda kritik bir etken oluşturmakta, tedarikçi performans puanı ile izlenen bu parametrede beklenen düzeye belli ölçüde ulaşılsa dahi bu konuda yapılması gereken çalışmalar proje planı doğrultusunda sürdürülmeye devam etmektedir. Müşteri memnuniyet oranı yıllık olarak müşteri tarafından verilen performans puanı üzerinden izlenmekte, işletme bu parametre verilerine göre beklenen düzeye ulaşmış bulunmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 16 Issue: 2 |