Sürekli ve rasyonel ormancılığın en önemli araçlarından biri olan orman yol ağları, ormancılığın amaç ve hedefleri doğrultusunda orman alanını eşit ve yeterli oranda işletmeye açmalıdır. Planlanacak orman yol ağları ormanın genel işletme amacına uygun, ekolojik dengeyi göz önünde bulunduran, üretim yeri ile depo arasında en uygun ve kısa bağlantıyı kuracak şekilde planlanmalıdır.
Ülkemizde orman alanlarından çok amaçlı faydalanmayı sağlamak için fonksiyonel tabanlı amenajman planları yapılmaktadır. Buna rağmen bu planların başarıya ulaşmasında en önemli altyapı tesisi olan orman yollarının planlamasında değişik amaçlar için bir yol planlama yaklaşımı gerçekleştirilmemiştir. Bu nedenle farklı fonksiyonlara hizmet edecek orman yol ağlarının da fonksiyonel planlama esaslarına göre yeniden düzenlenme gereği ortaya çıkmaktadır. Günümüzde üretim fonksiyonuna sahip ormanlardan orman ürünlerinin tüketicilerin istekleri doğrultusunda farklı boyutlarda da çıkarılabilmesi mümkün olabilmektedir.
Yapılan çalışmada Küre Orman İşletme Şefliğinde bütün gövde üretimine konu olabilecek meşcereler belirlenmiş, bu alanlardan uzun boylu emvallerin transportu ve tek seferde daha fazla emvalin taşınması için tır tipi nakliyat araçlarının kullanımına uygun A Tipi orman yolu olarak planlanabilecek geçkiler tespit edilmiştir. Bunun için üretime konu meşcerelerden ana yola yakın (asfalt üstyapıya sahip yollardan 1000 m, 1500 m, 2000 m kuş uçuşu mesafede) olup bütün gövde formunda üretimin yapılabileceği meşcereler belirlenmiş, bu meşcereleri işletmeye açma amacıyla mevcut veya planlanmış B Tipi orman yollarının A Tipi orman yolu standartlarında yükseltilecek geçkileri ArcGIS ortamında planlanmıştır.
Anahtar Kelimeler: Orman yolu planlama, A tipi orman yolu, Bütün gövde transportu, Uzun nakliyat aracı
Abstract
Forest road networks which are one of the most important tools of continuous and rational forestry should put
into operation to forest area equal and adequate in line with the objectives of forestry. Forest road network that will
be planned should be planned in accordance with the general management objectives of the forests, taking into
consideration the ecological balance, to establish the most appropriate and short connection between storage and
production place.
In our country, functional-based forest management plans are carried out to provide multi-purpose utilization
from forest areas. Even so, a road planning approach hasn’t been carried out for different purposes in planning of
forest roads that is most important infrastructure facilities performing in success of forest management plans.
Therefore, the necessity of the reorganization of forest road network according to the functional planning principles
to be serve different functions have arised. Nowadays, in accordance with demands of consumers forest products
which are producted in certain standard can also be removed in different sizes from the forest with production
functions.
In the study, determined stands to be subject to whole log production, routes to be planed as type - A forest road
that are suitable for use transportation vehicles with multi-wheeled truck type were determined to transportation of
tall logs and removal more log at a time this the areas. Thus, stands are that the production can be made as whole log
the form and also close to the main road (1000 m, 1500 m, 2000 m air distance from roads with asphalt
superstructure) were determined. In order to exploit to stands, routes of existing or planned B-type secondary forest
roads that will be upgraded to A-type secondary forest roads the standards were planned in ArcGIS environment.
Key Words: Forest road planning, Type-A forest road, Whole log transport, Long-haulage vehicles
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 16 Issue: 2 |