Research Article
BibTex RIS Cite

The design major resolutions of a disabled school garden: Doğan Çağlar orthopedic disabled school

Year 2017, Volume: 17 Issue: 4, 682 - 690, 20.12.2017
https://doi.org/10.17475/kastorman.277535

Abstract

Aim of study: Children with disabilities should have
activities with sensory improvement possibilities within their playground.
 In this study, outdoor use of Doğan Çağlar Orthopedic Disabled School in
Ankara province was determined. The main decisions on the environmental design
project for the identified uses have been developed.

Area of study: This study was conducted at the of Doğan
Çağlar Orthopedic Disabled School located in Ankara, sits in the country’s
central Anatolia region.

Material and Methods: Face-to-face interview with school
management, teachers and parents is preferred in order to contribute to the
physical, emotional and social development of the children in school according
to their disability and a survey was conducted with student parents.

Main results: As a
result, Related to landscape design and its applications of the school garden
of disabled students, suggestions have been developed by taking the main
decisions of the general design. The project drafting process to determine the
main decisions of the design is as follows; determination of the problems for
the purpose, data collection (questionnaire and evaluation) for determining the
current situation, field analysis (creation of functions), taking design master
decisions.









Research highlights: It
is necessary to plan according to different age groups and different physical
characteristics, where children meet with nature, develop their creativity.
School and garden spaces of children with disabilities should be different. Because
the needs of children with disabilities according to their disability, firstly,
their physical needs then psychologically shows differences.

References

  • Aksoy, Y., 2001. İstanbul Kenti Yeşil Alan Durumunun İrdelenmesi, Doktora tezi, İ.T.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Bowker, R. ve Tearle, P., 2007. Gardening as a learning environment: A study of children’s perceptions and understanding of school gardens as part of an international Project”, Learning Environ Res. 10:83–100.
  • Çukur, D., Özgüner, H. (2008). Kentsel Alanda Çocuklara Doğa Bilinci Kazandırmada Oyun Mekânı Tasarımının Rolü, Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi Seri: A, Sayı: 2, 177-187
  • Deretarla, G. E., 2012. Ailelerin çocuk bahçelerine ve çocuk bahçelerindeki materyallere bakış açılarının incelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c.21, s.3, 261-274.

Bir engelli okulu bahçesi tasarım ana kararları: Doğan Çağlar ortopedik engelliler okulu

Year 2017, Volume: 17 Issue: 4, 682 - 690, 20.12.2017
https://doi.org/10.17475/kastorman.277535

Abstract

Çalışmanın amacı: Engelli çocukların oyun alanları
içerisinde duyusal açıdan iyileştirme olanaklarına sahip etkinlikleri
barındırmalıdır. Bu kapsamda çalışmada Ankara ilinde bulunan Doğan Çağlar
Ortopedik Engelliler Okulu’nun dış mekân kullanımları belirlenmiştir. Belirlenen
kullanımlara yönelik çevre tasarım projesine ait ana kararlar geliştirilmiştir.

Çalışma
alanı:
Bu çalışma, Türkiye, Anadolu bölgesinde yer alan Ankara ilinde, Doğan
Çağlar Ortopedik Engelliler Okulu’nda gerçekleştirilmiştir.

Materyal
ve Yöntem:
Okulda bulunan çocukların engel durumlarına göre fiziksel, duygusal ve
sosyal açıdan gelişimlerine katkıda bulunmayı amaçlayarak okul yönetimi,
öğretmenleri ve velileri ile yüz yüze görüşme yöntemi tercih edilirken öğrenci
velileri ile anket çalışması yapılmıştır.

Sonuçlar: Sonuç olarak engelli okul bahçelerinin peyzaj
tasarımına ve uygulamalarına ilişkin genel tasarım ana kararları alınarak
öneriler geliştirilmiştir. Tasarım ana kararlarını belirlemeye yönelik
hazırlanan proje tasarı süreci şu şekildedir; amaca yönelik sorunların
belirlenmesi, mevcut durum tespitine yönelik veri toplama (anket ve
değerlendirme), alan analizi (işlevlerin oluşturulması), tasarım ana
kararlarının alınmasıdır.









Araştırma vurguları: Çocuk oyun alanları olarak okul
bahçeleri; çocukların doğa ile buluştuğu, yaratıcılıklarını
geliştirebildikleri, farklı yaş gruplarına ve farklı fiziksel özelliklerine
göre planlanması gereklidir. Engelli çocukların okul ve bahçe mekanları ise
daha farklı olmalıdır. Çünkü engelli çocukların engel durumlarına göre
öncelikle fiziksel sonrasında ise ruhsal açıdan ihtiyaçları değişiklik gösterir.

References

  • Aksoy, Y., 2001. İstanbul Kenti Yeşil Alan Durumunun İrdelenmesi, Doktora tezi, İ.T.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Bowker, R. ve Tearle, P., 2007. Gardening as a learning environment: A study of children’s perceptions and understanding of school gardens as part of an international Project”, Learning Environ Res. 10:83–100.
  • Çukur, D., Özgüner, H. (2008). Kentsel Alanda Çocuklara Doğa Bilinci Kazandırmada Oyun Mekânı Tasarımının Rolü, Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi Seri: A, Sayı: 2, 177-187
  • Deretarla, G. E., 2012. Ailelerin çocuk bahçelerine ve çocuk bahçelerindeki materyallere bakış açılarının incelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c.21, s.3, 261-274.
There are 4 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Sima Pouya

Elif Bayramoğlu

Öner Demirel This is me

Publication Date December 20, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 17 Issue: 4

Cite

APA Pouya, S., Bayramoğlu, E., & Demirel, Ö. (2017). The design major resolutions of a disabled school garden: Doğan Çağlar orthopedic disabled school. Kastamonu University Journal of Forestry Faculty, 17(4), 682-690. https://doi.org/10.17475/kastorman.277535
AMA Pouya S, Bayramoğlu E, Demirel Ö. The design major resolutions of a disabled school garden: Doğan Çağlar orthopedic disabled school. Kastamonu University Journal of Forestry Faculty. December 2017;17(4):682-690. doi:10.17475/kastorman.277535
Chicago Pouya, Sima, Elif Bayramoğlu, and Öner Demirel. “The Design Major Resolutions of a Disabled School Garden: Doğan Çağlar Orthopedic Disabled School”. Kastamonu University Journal of Forestry Faculty 17, no. 4 (December 2017): 682-90. https://doi.org/10.17475/kastorman.277535.
EndNote Pouya S, Bayramoğlu E, Demirel Ö (December 1, 2017) The design major resolutions of a disabled school garden: Doğan Çağlar orthopedic disabled school. Kastamonu University Journal of Forestry Faculty 17 4 682–690.
IEEE S. Pouya, E. Bayramoğlu, and Ö. Demirel, “The design major resolutions of a disabled school garden: Doğan Çağlar orthopedic disabled school”, Kastamonu University Journal of Forestry Faculty, vol. 17, no. 4, pp. 682–690, 2017, doi: 10.17475/kastorman.277535.
ISNAD Pouya, Sima et al. “The Design Major Resolutions of a Disabled School Garden: Doğan Çağlar Orthopedic Disabled School”. Kastamonu University Journal of Forestry Faculty 17/4 (December 2017), 682-690. https://doi.org/10.17475/kastorman.277535.
JAMA Pouya S, Bayramoğlu E, Demirel Ö. The design major resolutions of a disabled school garden: Doğan Çağlar orthopedic disabled school. Kastamonu University Journal of Forestry Faculty. 2017;17:682–690.
MLA Pouya, Sima et al. “The Design Major Resolutions of a Disabled School Garden: Doğan Çağlar Orthopedic Disabled School”. Kastamonu University Journal of Forestry Faculty, vol. 17, no. 4, 2017, pp. 682-90, doi:10.17475/kastorman.277535.
Vancouver Pouya S, Bayramoğlu E, Demirel Ö. The design major resolutions of a disabled school garden: Doğan Çağlar orthopedic disabled school. Kastamonu University Journal of Forestry Faculty. 2017;17(4):682-90.

14178  14179       14165           14166           14167            14168