Bu makalede Kelâmın bir ilmî disiplin olarak İslâm eğitiminin bir parçası olabilme süreci
incelenmektedir. Kelâm karşıtı bir pozisyon alan Ashâbü’l-Hadis, mutasavvıflar ve İslâm
filozoflarının bütün karşı hamlelerine rağmen Kelâm, İslâm eğitim müesseselerinin zirvesi
olan medrese müfredatına girmiştir. Bunda en büyük katkısı olan yöneticiler Selçuklular’da
Vezir Nizâmülmülk, Osmanlılar’da Fatih Sultan Mehmed’dir. Nizâmülmülk, Eş’arîliği
Nizâmiye medreselerine Hanbelîler’in ve Ashabü’l-Hadisin muhalefetine rağmen dolaylı
da olsa sokmuş, Fatih de bir kânunnâme ile Kelâmı medrese müfredatına kesin olarak
dâhil etmiştir. Böylece Kelâm en alt düzey medreselerde dahi bir ders olarak okutulmak
zorundadır.
Subjects | Religious Studies |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 23, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 3 Issue: 2 |