Klasik dönemde tefsir literatürü içinde Tefsir’in yararlandığı
(istimdât) ilimlerden bahsedilmiştir. Fakat Tefsir’in bunlarla ilişki boyutuna
detaylıca değinilmemektedir. İbn Âşur konuyu bu ilişki boyutuna değinerek
tekrar ele almıştır. Klasikte istimdât kapsamında zikredilen Kelam, Fıkıh ve
Kıraat gibi bazı ilimlere dair değerlendirmeleri önemlidir. Özellikle Kelam ve
Fıkıh gibi ilmiler ona göre Tefsir’in istimdâdı kapsamında görülmez. O, bunun
için bazı gerekçeler ileri sürmektedir. Fakat bunları detaylı bir şekilde ele
almamaktadır. Onun istimdât kapsamına dahil ettiği ve etmediği ilimler temelde
Tefsir’in mahiyetiyle ilgili görüşlerine dayanmaktadır. Bu konuyla ilgili yaklaşımları
bazı açılardan tartışılabilir. Ancak tefsir literatüründe ele alınan istimdât
meselesini farklı gerekçelerle yeniden ele alması ve bazı ilimleri klasikteki
kabulün aksine istimdâtın kapsamına dahil etmemesi tefsir araştırmaları için
önemli görünmektedir. Bu sebeple onun ilgili görüşlerinin genelde Tefsir’in
mahiyeti, özelde de diğer ilimlerle ilişkisi hakkında yapılan tartışmalara
katkı sağlayacağını düşünmekteyiz.
In the classical period, some books in the literature of Tafsir mentioned of sciences that
Tafsir gets help (istimdât). Yet, the dimension of relationship between Tafsir and the
sciences hasn’t been dealt with in detail. By taking into consideration the dimension of
relationship, Ibn Âşur discussed the issue again. It can be said that his views on the some
sciences like Kalâm, Fıqh and Qıraât that were mentioned in the scope of istimdât in the
classical period is important. According to his view, sciences like Kalam and Fıqh isn’t covered
by istimdât of Tafsir. He suggests some reasons for this claim, but doesn’t elaborate
on the reasons. Whether he added the sciences to scope of istimdât or not, virtually is
associated with his view on the nature of Tafsir. But his views on this issue are open to debate
in some respects. His reviewing the matter of istimdât that dealed with in the Tafsir
literatüre on the basis of different reasons and his excluding some sciences from scope of
istimdât is important for the study of Tafsir. Therefore we think that his ideas related to
the issue will generally contribute to the discussions on the nature of Tafsir generally and
its relationship with other sciences specifically.
Subjects | Religious Studies |
---|---|
Journal Section | Çeviri |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 4 Issue: 2 |