The study aims to determine the awareness, perception, attitude and expectations of consumers about halal food. In the study, the survey method is used as a data collecting technique. As a sample collecting technique, snowball sampling, a nonprobability sample collecting procedure, is used. The survey is sent to university students via social media such as Facebook and Instagram, and have been asked to fill it out and share it with their friends. According to results, university students define halal food as; “food that does not contain any substance that is haram”, “does not contain pork and its derivatives”, “animal slaughtered according to Islamic conditions”, “not haram”, “great effort, halal income” etc. And, the information source consumers care most about and trust the most regarding halal and healthy food are food experts. The second most trusted source is religiously sensitive people and the third most trusted source is theologists.
Araştırmanın ana amacı, tüketicilerin helal gıda konusundaki farkındalıklarının, algılamalarının, tutumlarının ve beklentilerinin ortaya çıkarılmasıdır. Araştırmada veri toplama yöntemlerinden anket kullanılmıştır. Örneklem toplama metodu olarak tesadüfi olmayan örnekleme yöntemlerinden kartopu örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Söz konusu anket üniversite öğrencilerine facebook ve instagram gibi sosyal medya mecraları üzerinden gönderilmiş, anketi cevaplamaları ve arkadaşlarına da dağıtmaları istenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, üniversite öğrencileri helal gıdayı; “içeriğinde haram hiçbir madde olmayan”, “domuz ve türevlerini içermeyen”, “İslami şartlara göre kesilen hayvan”, “haram olmayan”, “alın teri, helal kazanç” vb. olarak tanımlamaktadırlar. Helal gıda konusunda tüketicilerin en çok önem verdiği ve en çok güvendiği bilgi kaynağı ise, “gıda uzmanları” dır. İkinci olarak en çok güvenilen kaynak ise, “Dinî hassasiyeti olan kişiler” ve üçüncü olarak en çok güvenilen kaynak ise, “ilahiyatçılar” dır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2022 |
Acceptance Date | May 11, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 13 Issue: 25 |
KAUJEASF is the corporate journal of Kafkas University, Faculty of Economics and Administrative Sciences Journal Publishing.
KAUJEASF has been included in Web of Science since 2022 and started to be indexed in the Emerging Sources Citation Index (ESCI ), a Clarivate product.
2025 June issue article acceptance and evaluations are ongoing.