Research Article
BibTex RIS Cite

SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ DERSİNE İLİŞKİN RADYO, TELEVİZYON VE SİNEMA BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN TUTUMLARINI ÖLÇMEYE YÖNELİK BİR İNCELEME

Year 2023, Issue: 32, 661 - 672, 19.12.2023
https://doi.org/10.56597/kausbed.1296475

Abstract

Bilimsel Araştırma Yöntemleri dersi, bilimin doğası ve amaçları, bilimsel bilginin nitelikleri, bilimsel araştırmanın önemi, süreci ve yöntemleri, veri toplama, veri analiz ve değerlendirme teknikleri, literatür taraması ve bilimsel yayın veri tabanlarının kullanılması, araştırma sonuçlarının değerlendirilmesi gibi araştırma becerilerinin geliştirmesinin amaçlandığı bir derstir. Üniversite müfredatlarında yer alan bilimsel araştırma yöntemi derslerini konu edinen çalışmalar, öğrencilerin zaman zaman bu alanda zorluk yaşadıklarını ortaya koymaktadır. Bu bağlamda Bilimsel Araştırma Yöntemleri dersine ilişkin öğrencilerin tutumlarına yönelik bir inceleme yapılmasının alan için önemli olacağı düşünülmektedir. Çalışmada İletişim Fakültelerinde okutulan ve zorunlu dersler arasında yer alan Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri dersine ilişkin öğrenci tutumları incelenmiştir. Bu amaçla 2022-2023 eğitim öğretim yılında Türkiye’nin Doğu Bölgesinde bulunan bir kamu üniversitesinde İletişim Fakültesi Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü 3. sınıfa devam eden örgün ve ikinci öğretim öğrencilerine, “Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” (BAYTÖ) uygulanmıştır. Araştırma grubunun seçilmesinin nedeni bu dersin ikinci sınıflarda verilmesidir. 7'li likert tipinde ve 20 maddeden oluşan Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersine Yönelik Tutum Ölçeği, bilimsel araştırmanın önemi, bilişsel özgüven, ilgi ve günlük yaşantı-mesleki ilişki olmak üzere dört faktörlü yapıya sahiptir. Ölçeğin puanlaması 1 (Kesinlikle Katılmıyorum) ile 7 (Kesinlikle Katılıyorum) arasında değişmektedir. Verilerin analizi SPSS paket programı kullanılarak analiz edilmiş ve elde edinilen veriler yorumlanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre bilimsel araştırmanın önemi ve ilgi alt boyutlarında cinsiyete göre; bilişsel özgüven ve ilgi boyutlarında öğrenim şekline göre anlamlı farklılık olduğu sonucuna varılmıştır.

References

  • Akgün, L. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersine İlişkin Öğretmen Adaylarının Algı Ve Beklentileri, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(27), 21-30.
  • Aziz, A. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Biricik, Y. S. (2019). Spor Bilimleri Alanında Öğrenim Gören Öğrencilerin Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. 2. Uluslararası Rekreasyon Ve Spor Yönetimi Kongresi bildiri kitabı içinde, (ss.32-36).
  • Driver, R. Leach, J., Millar, R., & Scott, P. (1996). Young People's Images Of Science. McGrawHill International.
  • Gökçe, B. (1988). Toplumsal Bilimlerde Araştırma. Ankara: Savaş Yayınları.
  • İlhan, A., Çelik, C. H.& Aslan, A., (2016). Üniversite Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. İnönü University Journal of the Faculty of Education/İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2)-143-156.
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kurt, A. A., İzmirli, Ö. Ş., Fırat, M., & İzmirli, S. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersine İlişkin Bilgisayar Ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Görüşlerinin İncelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30, 19-28.
  • Kuşçuoğlu, A. (2018). İlahiyat Fakültelerindeki Araştırma Teknikleri Dersi: Bir Durum Çalışması, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 59:1 (2018), 297-316.
  • Şimşek, A., K. ve Sarı, E., S. (2016). Meslek Yüksekokullarında Örgün Öğretim ve İkinci Öğretim Öğrencileri Arasında Algı, Konsantrasyon ve Performans Karşılaştırılması. UMYOS 2016 5th International Vocational
  • Schools Symposium 18-20 May 2016 Volume-1 içinde (ss. 199-204). Prizren: Kosova.
  • Türk Dil Kurumu (TDK). Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 08.06.2022.
  • Yaşar, M., (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması: Geçerlik ve Güvenirlik. Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi, Uluslararası E Dergi, 4(2), 109-126.
  • Yazıcıoğlu, Y., & Erdoğan, S. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yenilmez, K., & Ata, A. (2012). Matematik Öğretmeni Adaylarının Bilimsel Araştırmalara Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri Ve Matematik Eğitimi Kongresi bildiri kitabı (ss.368-371). Niğde: Niğde Üniversitesi.
Year 2023, Issue: 32, 661 - 672, 19.12.2023
https://doi.org/10.56597/kausbed.1296475

Abstract

References

  • Akgün, L. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersine İlişkin Öğretmen Adaylarının Algı Ve Beklentileri, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(27), 21-30.
  • Aziz, A. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Biricik, Y. S. (2019). Spor Bilimleri Alanında Öğrenim Gören Öğrencilerin Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. 2. Uluslararası Rekreasyon Ve Spor Yönetimi Kongresi bildiri kitabı içinde, (ss.32-36).
  • Driver, R. Leach, J., Millar, R., & Scott, P. (1996). Young People's Images Of Science. McGrawHill International.
  • Gökçe, B. (1988). Toplumsal Bilimlerde Araştırma. Ankara: Savaş Yayınları.
  • İlhan, A., Çelik, C. H.& Aslan, A., (2016). Üniversite Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. İnönü University Journal of the Faculty of Education/İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2)-143-156.
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kurt, A. A., İzmirli, Ö. Ş., Fırat, M., & İzmirli, S. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersine İlişkin Bilgisayar Ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Görüşlerinin İncelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30, 19-28.
  • Kuşçuoğlu, A. (2018). İlahiyat Fakültelerindeki Araştırma Teknikleri Dersi: Bir Durum Çalışması, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 59:1 (2018), 297-316.
  • Şimşek, A., K. ve Sarı, E., S. (2016). Meslek Yüksekokullarında Örgün Öğretim ve İkinci Öğretim Öğrencileri Arasında Algı, Konsantrasyon ve Performans Karşılaştırılması. UMYOS 2016 5th International Vocational
  • Schools Symposium 18-20 May 2016 Volume-1 içinde (ss. 199-204). Prizren: Kosova.
  • Türk Dil Kurumu (TDK). Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 08.06.2022.
  • Yaşar, M., (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması: Geçerlik ve Güvenirlik. Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi, Uluslararası E Dergi, 4(2), 109-126.
  • Yazıcıoğlu, Y., & Erdoğan, S. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yenilmez, K., & Ata, A. (2012). Matematik Öğretmeni Adaylarının Bilimsel Araştırmalara Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri Ve Matematik Eğitimi Kongresi bildiri kitabı (ss.368-371). Niğde: Niğde Üniversitesi.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Zuhal Ergün 0000-0003-3982-0682

Publication Date December 19, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 32

Cite

APA Ergün, Z. (2023). SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ DERSİNE İLİŞKİN RADYO, TELEVİZYON VE SİNEMA BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN TUTUMLARINI ÖLÇMEYE YÖNELİK BİR İNCELEME. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(32), 661-672. https://doi.org/10.56597/kausbed.1296475