The development of information and communication technologies and the widespread use of the internet have transformed almost every area of daily life. It is seen that many public services have been digitalized in local governments as well as central governments. The concept of e-municipality, which is defined as the provision of many services offered face-to-face to city residents on the internet by abandoning the traditional bureaucratic service provision, is used by many local governments today. The purpose of this study is to examine e-municipality practices through the municipalities of Berlin, Hamburg, München and Koln in Germany. The population criterion was taken as the basis when selecting municipalities, and only municipalities with a population of over 1 million were included in the study. The study was prepared using the situation assessment method, which is a qualitative research method. As a result of the study, it was seen that there are many different e-municipality practices in Germany other than the classical bill payment, property declaration, request or complaint services. In addition, e-municipality practices are not uniform in the selected local governments, and e-municipality practices also differ according to the specificity of the cities.
Bilgi ve iletişim teknolojilerinin gelişmesi ve internetin yaygınlaşması, gündelik hayatın hemen her alanını dönüşüme uğratmıştır. Merkezi yönetimlerle beraber yerel yönetimlerde de çok sayıda kamusal hizmetin dijitalleştirildiği görülmektedir. Geleneksel anlamda bürokratik hizmet sunumundan vazgeçilerek kent sakinlerine yüz yüze sunulan birçok hizmetin internet ortamında sunulması olarak ifade edilen e-belediye kavramı, günümüzde birçok yerel yönetim tarafından kullanılmaktadır. Bu çalışmanın amacı; e-belediyecilik uygulamalarını Almanya’nın Berlin, Hamburg, München ve Köln belediyeleri üzerinden incelemektir. Belediyeler seçilirken nüfus ölçütü esas alınmış olup yalnızca nüfusu 1 milyonun üzerinde yer alan belediyeler çalışmaya konu edilmiştir. Çalışma; nitel araştırma yöntemlerinden durum değerlendirmesi kullanılarak hazırlanmıştır. Çalışma sonucunda Almanya’da klasik anlamda bahsedebileceğimiz fatura ödeme, emlâk beyanı, istek veya şikâyet hizmetlerinin dışında çok farklı e-belediyecilik uygulamalarının olduğu görülmüştür. Ayrıca e-belediyecilik uygulamaları seçilen yerel yönetimlerde tek düze değildir, kentlerin özgünlüğüne göre e-belediyecilik uygulamaları da farklılaşmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Public Administration |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | March 13, 2025 |
Submission Date | December 14, 2024 |
Acceptance Date | February 26, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 1 |
The Journal of Public Administration and Policy is an internationally indexed, peer-reviewed journal periodically and electronically published in March, July and November.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.