ÖZ
Küreselleşme kavramı özellikle son
yıllarda sıkça kullanılan kavramlardan birisi olarak karşımıza çıkmaktadır. Bilim
insanları arasında küreselleşmenin ortaya çıkışı ve küreselleşmenin genel tanımının
yapılması konusunda çok farklı görüşler olsa da küreselleşmenin sürekli
genişleyen dinamik bir süreç olduğu konusunda ortak bir düşünce oluşmuştur.
Özellikle kitle iletişim araçlarının gelişmesiyle birlikte önemli ölçüde ivme
kazanan küreselleşme kavramı ekonomik, sosyal, siyasal ve kültürel bir boyut
kazanarak tüm dünya ülkelerini etkilemiştir.
Küreselleşme, pek çok ölçülemeyen unsuru
kendi ölçülebilen unsurları içerisinde zayıflatıp ortadan kaldırmakta, bu
süreçte kültürler, az gelişmiş ülkelerden gelişmiş ülkelere yönelik benzeşme ve
taklit yoluyla aynı özelliği gösteren bir istikamete doğru gitmektedir.
Küreselleşme
sürecinde, kültürler değişime zorlanırken, birbiriyle tezat oluşturacak
şekilde, önce yerel farklılıklar ortaya çıkarılıp eski kültürler parçalanarak
yeni biçimlere sokulmakta, daha sonra insanlar tek bir kültüre; küresel kültüre
yönlendirilmek istenmektedir. Küreselleşme sürecinin, günümüzde pek çok ülke
kültüründe, özellikle Batı kültürü referanslı yeni adet ve alışkanlıklar
oluşturduğu gözlemlenmektedir.
Küreselleşmenin etki alanlarından en
belirgin olanı kültürdür. Kültür: dil, din, gelenek, görenek, sanat gibi
öğeleri içerisinde barındırmaktadır. Başta kültür olmak üzere bu öğelerin her
biri küreselleşme sürecinden önemli ölçüde etkilenmişlerdir. Küreselleşme sürecine
bakıldığı zaman, sürecin kültürel unsurları hem olumlu yönde hem de olumsuz
yönde etkilediği görülmektedir.
Bu çalışmamızda küreselleşme kavramı
hakkında genel olarak bilgi verilmiş ve küreselleşme kavramı incelenmiştir.
Sonrasında küreselleşmenin yerel kültür üzerindeki olumlu ve olumsuz
etkilerinden bahsedilmeye çalışılmıştır. Ayrıca yerel değerlerin korunması amacıyla
bilgilere de yer verilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2019 |
Submission Date | November 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 44 |