While technological advances lead to improvements in music education as in all areas of life, it also leads to changes in learning-teaching processes. Many dimensions of education are carried out in secondary school music lessons. There is a great variety of music lessons. The use of computer technologies in teaching school songs gain many benefits for teachers and students. In this direction, positive feedback can be obtained from the lessons with the use of computer technologies. In the study, teachers' views on the use of computer technologies in school songs in secondary school music lessons were analyzed. The working universe of this research is music teachers who work in public and private schools affiliated to Istanbul's Ministry of National Education, and the sample is 68 music teachers working in public and private schools affiliated to Istanbul's Ministry of National Education. The data in the study, in which the descriptive scanning model was used, one of the quantitative research methods, was obtained by applying a 10-question questionnaire to 68 music teachers working in public and private schools affiliated to the Ministry of National Education in the 2019-2020 academic year. It was analyzed using the quantitative descriptive analysis method as used with the SPSS program, obtained through the questionnaire. Simple frequency distributions (f) and percentage (%) information were calculated. The results of the study were that the music teachers who participated in the study made use of computer technologies in teaching school songs, and their lessons benefited from the convenience of computer technologies, but music teachers rarely wrote accompaniments to school songs by using note writing programs. In this direction, computer-aided research and technology development recommendations were made in the school education of music teachers.
Teknolojik ilerlemeler yaşamın her alanında olduğu gibi müzik eğitiminde de gelişimlere neden olurken, öğrenme-öğretme süreçlerinde de değişikliklere yol açmaktadır. Ortaokul müzik derslerinde müzik eğitiminin birçok boyutu gerçekleştirilmektedir. Müzik eğitiminin alt boyutları içerisinde gerçekleştirilen okul şarkıları öğretimi, müzik derslerinin büyük bir bölümünü kaplamaktadır. Okul şarkıları öğretiminde bilgisayar teknolojilerinin kullanımı öğretmen ve öğrenci açısından birçok yarar sağlamaktadır. Bu doğrultuda bilgisayar teknolojilerinin kullanımıyla derslerden olumlu dönütler alınması sağlanabilir. Araştırmada, ortaokul müzik dersi uygulamalarındaki okul şarkıları öğretiminde bilgisayar teknolojilerinin kullanımının öğretmen görüşleri doğrultusunda incelenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırmanın çalışma evrenini İstanbul’un Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı olan devlet okullarında ve özel okullarda görev yapan müzik öğretmenleri, örneklemini ise İstanbul’un Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı olan devlet okullarında ve özel okullarda görev yapan 68 müzik öğretmeni oluşturmaktadır. Nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli kullanılan araştırmada veriler, 2019-2020 eğitim öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığına bağlı olan devlet okullarında ve özel okullarda görev yapan 68 müzik öğretmenine 10 soruluk bir anket uygulanarak elde edilmiştir. Anket yoluyla elde edilen veriler, SPSS programıyla istatistiksel olarak nicel betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Basit frekans dağılımları (f) ve yüzdelik (%) değerleri hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda, araştırmaya katılan müzik öğretmenlerinin okul şarkıları öğretiminde bilgisayar teknolojilerinden büyük ölçüde yararlandıkları, dersleri bilgisayar teknolojilerinin getirdiği kolaylıklardan faydalanarak gerçekleştirdikleri ancak müzik öğretmenlerinin nota yazım programlarını kullanarak okul şarkılarına nadiren eşlikler yazdıkları sonuçlarına ulaşılmıştır. Bu doğrultuda, müzik öğretmenlerinin okul şarkıları öğretiminde bilgisayar destekli çalışmaları ve teknoloji kullanımını artırmaları önerilerinde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2021 |
Submission Date | January 23, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 9 Issue: 1 |