In this study, teachers' democratic behaviors, reflective thinking tendencies and 21st century teaching skills were examined. The population of the research consists of primary school, secondary school and high school teachers working in public schools of the Ministry of National Education (MEB) in a district located in the Western Black Sea region. The study was conducted on 441 teachers working in primary, secondary and high schools affiliated to the Ministry of National Education. As instruments, "Democratic Understanding and Attitude Scale of Pre-service Teachers", "Reflective Thinking Tendency Scale for Teachers and Teacher Candidates (YANDE)" and "21st Century Teaching Skills Scale" were used. At the end of the study, it was found that while the sub-factors of teachers' democratic behaviors, reflective thinking and 21st century skills differed significantly according to teachers' gender and type of school they work, they did not differ significantly according to their tenure.
Bu çalışmada, öğretmenlerin demokratik davranışları, yansıtıcı düşünme eğilimleri ve 21. yy becerileri incelenmiştir. Araştırmanın evrenini Batı Karadeniz bölümünde yer alan bir ilçede Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) devlet okullarında çalışan ilkokul, ortaokul ve lise öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırma MEB’e bağlı ilkokul, ortaokul ve lisede görev yapan 441 öğretmenden toplanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak ‘‘Öğretmen Adaylarının Demokratik Algı ve Tutum Ölçeği”, “Öğretmen ve Öğretmen Adayları için Yansıtıcı Düşünme Eğilimi (YANDE) Ölçeği” ve “21.yy. Öğreten Becerileri Ölçeği” ile elde edilmiştir. Çalışmanın sonunda öğretmenlerin demokratik davranışları, yansıtıcı düşünme eğilimleri ve 21. yüzyıl becerileri alt faktörlerinin öğretmenlerin cinsiyet ve görev yaptıkları öğretim basamağına göre anlamlı farklılık gösterdiği bulunurken, görev sürelerine göre anlamlı farklılık göstermediği bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2021 |
Submission Date | May 20, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 9 Issue: 1 |