The aim of this study is to examine the views of school administrators and teachers on the management of teaching processes in distance education and to make suggestions for improving the management of teaching processes in distance education. The study was conducted with phenomenology design, one of the qualitative research methods. The study group consisted of 5 school administrators and 10 teachers. The research data were collected through a semi-structured interview form. The data obtained through interviews were analyzed by content analysis method. Within the codes obtained as a result of the analysis of the research findings, the effect of distance education on learning processes, grading process in distance education, teacher competencies in distance education, positive and negative aspects of distance education, suggestions to make distance education more efficient, opinions about the practices of the Ministry of National Education in distance education, factors affecting the quality of education management in distance education were structured under eight themes. In the findings of the study, it was seen that school administrators and teachers had difficulties in the management of teaching processes at the beginning of the distance education process. The reasons for these difficulties were seen as lack of materials, problems of adaptation to the new method, insufficient technological infrastructure and students' inability to participate actively in the lessons. Although it was stated that some of these problems were solved in the following processes, distance education has shortcomings compared to face-to-face education.
Bu çalışmanın amacı okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin uzaktan eğitimde öğretim süreçlerinin yönetimi hakkındaki görüşlerini incelemek ve uzaktan eğitimde öğretim süreçleri yönetiminin iyileştirilmesi için önerilerde bulunmaktır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden fenomonoloji deseni ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 5 okul yöneticisi ve 10 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmıştır. Görüşme yoluyla elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırma bulgularının analizi sonucunda elde edilen kodlar dâhilinde uzaktan eğitimin öğrenim süreçlerine etkisi, uzaktan eğitimde notlandırma süreci, uzaktan eğitimde öğretmen yeterlilikleri, uzaktan eğitimin olumlu ve olumsuz yönleri, uzaktan eğitimi daha verimli kılmak için öneriler, uzaktan eğitimde Milli Eğitim Bakanlığı’nın uygulamaları hakkındaki görüşler, uzaktan eğitimde eğitim yönetiminin kalitesini etkileyen faktörler şeklinde sekiz tema altında yapılandırılmıştır. Araştırmanın bulgularında okul yöneticileri ve öğretmenlerin uzaktan eğitim sürecinin başlarında öğretim süreçlerinin yönetiminde zorlandıkları görülmüştür. Bu zorlanmanın nedenleri ise materyal eksikliği, yeni yönteme uyum sorunu, teknolojik alt yapı yetersizliği ve öğrencilerin derslere aktif katılamaması olarak görülmüştür. İlerleyen süreçlerde bu sorunların bazılarının çözüme kavuştuğu belirtilse de yüz yüze eğitime kıyasla uzaktan eğitimin eksiklerinin olduğu belirtilmiştir. Uzaktan eğitimin etkili ve verimli yönetilmesi için önerilerde bulunulmuştur. Uzaktan eğitimde öğretim süreçlerinin yönetimi açısından uzaktan eğitimden kriz durumlarında telafi eğitimi, diğer zamanlarda ise yüz yüze eğitimin destekleyicisi olarak yararlanılabileceği önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Psychology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | September 12, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 11 Issue: 2 |