BibTex RIS Cite

MULTİMEDYA DESTEKLİ PROBLEME DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ FEN EĞİTİMİNDE AKADEMİK BAŞARIYA VE TUTUMA ETKİSİ

Year 2017, Volume: 18 Issue: 3, 1 - 23, 01.08.2017

Abstract

Bu araştırmanın amacı, “Multimedya Destekli Probleme Dayalı Öğrenme” yaklaşımının 8. sınıf öğrencilerinde Fen ve Teknoloji dersi akademik başarısı ve derse karşı tutum üzerindeki etkilerinin incelenmesidir. Araştırma ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılarak yürütülmüştür. Çalışmanın örneklemini, Amasya ilinde bulunan bir ortaokulda öğrenim gören 40 öğrenci oluşturmuştur. “Basınç” konusu, kontrol grubunda N=20 öğretim programındaki mevcut yaklaşım ile deney grubunda N=20 ise “Multimedya Destekli PDÖ” yaklaşımı ile işlenmiştir. “Basınç Konusu Akademik Başarı Testi” ve “Fen ve Teknoloji Dersine Karşı Tutum Ölçeği” ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Verilerin analizinde Shapiro-Wilks Testi, İlişkili Örneklemler t Testi, İlişkisiz Örneklemler t Testi, Wilcoxon Testi ve Kovaryans Analizi kullanılmıştır. Sonuçlar, PDÖ’ nün akademik başarıyı arttırmada öğretim programındaki mevcut yaklaşımdan daha başarılı olduğunu göstermektedir. Ayrıca deney grubu öğrencilerinin derse karşı tutumları anlamlı bir şekilde artış gösterirken, kontrol grubu öğrencilerinin derse karşı tutum ön test ve son test puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır.

References

  • Albion, P. and Gibson, I. (2000). Problem-based learning as a multimedia design framework in teacher education. Journal of Technology and Teacher Education, 8(4), 315-326.
  • Aydoğdu, C. (2012). Elektroliz ve pil konularının öğretiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımının etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 48-59.
  • Balcı, B. (2002). Öğretmen yetiştirmede teknoloji kullanımı. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Besson, U. (2004). Students’ conceptions of fluids. International Journal of Science Education,26(14), 1683- 1714.
  • Büyüköztürk, S. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı ( 18. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cerezo, N. (2004). Problem based learning in the middle school: a research case study of theperceptions of at-risk females. Research in Middle Level Education Online, 27(1), 1-13.
  • Chin Leong, P. Ng. (2017). Promoting problem-based learning through collaborative writing. The English Teacher, (37)12, 49-60.
  • Cohen, J.(1992). A power primer. Psychological bulletin, 112(1), 155-159.
  • Dağyar, M. ve Demirel, M. (2015). Probleme dayalı öğrenmenin akademik başarıya etkisi: bir meta analiz çalışması. Eğitim ve Bilim, 40(181), 139-174.
  • Dehkordi, A. H. and Heydarmejad, M. S. (2008). The impact of problem-based learning and lecturing on the behavior and attitudes of Iranian nursing students. Danish Medical Bulletin, 55(4), 224- 226.
  • Delaney, Y., Pattinson, B., McCarthy, J. and Beecham, S. (2017). Transitioning from traditional to problem-based learning in management education: the case of afrontline manager skills development programme. Innovations in Education and Teaching International, 54(3), 214-222.
  • Dobbs, V. (2008). Comparing student achievement in the problem-based learning classroom and traditional teaching methods classroom. ProQuest: ProQuest Information and Learning Company.
  • Eom, S. B., Wen, H. J. and Ashill, N. (2006). The determinants of students' perceived learning outcomes and satisfaction in university online education: An empirical investigation. Decision Sciences Journal of Innovative Education, 4(2), 215- 235.
  • Eraslan, B. ve Matyar, F. (2010). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin sık görülen bulaşıcı hastalıklar ile ilgili bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. Karadeniz Fen Bilimleri Dergisi, 1(2), 61-72.
  • Gazioğlu, G. (2006). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin basınç konusunu kavramada çoklu zeka tabanlı öğretimin öğrenci başarısı, tutumu ve öğrenilen bilgilerin kalıcılığına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gedikoğlu, T. (2005). Avrupa Birliği sürecinde Türk eğitim sistemi: sorunlar ve çözüm önerileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 66-80.
  • Goodnough, K. (2005). Issues in modified problem based learning: A self- study in pre-service science teacher education. Canadian Journal of Science, Mathematics & Technology Education, 5(3), 289- 306.
  • Goodwin, E. A. (2006). Gender and age-related differences in problem based learning in one athletic trainin education program. Unpublished doctoral dissertation, Union Institute and University, Ohio.
  • Gürpınar, E., Zayim, N., Başarıcı, İ., Gündüz, F., Asar, M. ve Oğuz, N. (2009). Kardiyoloji eğitiminde e-öğrenme ve probleme dayalı öğrenme entegrasyonu. Anadolu Kardiyoloji Dergisi, 9, 158-164.
  • Herzig, A. and Kung, D. T. (2003). Cooperative learning in calculus reform: what have we learned? Research in Collegiate Mathematics Education. American Mathematical Society. s. 30-50.
  • Joshi, A. (2011). Innovative teaching: Using multimedia in a problem-based learning environment. Current World Environment, 6(1), 183-186.
  • Katwibun, D. (2004). Middle school students' mathematical dispositions in a problem based classroom. Unpublished doctoral dissertation, Oregon State University, Oregon.
  • Kuşdemir, M., Ay, Y. ve Tüysüz, C. (2013). Probleme dayalı öğrenmenin 10. sınıf “karışımlar” ünitesinde öğrenci başarısı, tutum ve motivasyona etkisinin incelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7(2), 195-224.
  • Lawrance, K.S. (2006). Incorporating problem based-learning exercises into an environmental healt cirriculum. Journal of Environmental Health, 68(9), 43-47.
  • Li, R. and Liu, M. (2007). Understanding the effects of databases as cognitive tools in a problem-based multimedia learning environment. Journal of Interactive Learning Research, 18(3), 345-363.
  • Liu, M., Horton, L., Lee, J., Kang, J., Rosenblum, J., O’Hair, M. and Lu, C. (2014). Creating a multimedia enhanced problem-based learning environment for middle school science: voices from the developers. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 8(1), 80-91.
  • Mackenzie, A. M., Johnstone, A. H. and Brown, R. I. F. (2003) Learning from problem- based learning. University Chemistry Education, 7, 1-14.
  • Mayer, R.E. (2001). Multimedia learning, Cambridge: Cambridge University Press.
  • McAlpine I. and Clements, R. (2001). Problem based learning in the desing of a multimedia Project. Australian Journal of Educational Technology, 17(2), 115- 130.
  • Méheut, M. (2004). Designing and validating two teaching-learning sequences about particle models. International Journal of Science Education. 26(5), 605-618.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2006). İlköğretim kurumları fen ve teknoloji dersi öğretim programı. Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi öğretim programı. Ankara.
  • Mishra, P. and Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017–1054.
  • Muslem, A. and Abbas, M. (2017). The effectiveness of immersive multimedia learning with peer support on english speaking and reading aloud. International Journal of Instruction, 10(1), 203- 218.
  • Neo, M. and Neo, T.K. (2005). A multimedia‐enhanced problem‐based learning experience in the Malaysian classroom. Learning, Media and Technology, 30(1), 41-53.
  • Newby, T. J., Stepich, D. A., Lehman J. D. and Rusell, J. D. (2000). Instructional technology for teaching and learning desinging instruction, integrating computers and using media. New Jersey: PrenticeHall Inc.
  • Reeves, T. C. and Loffey, J. M. (2006). Design, assessment and evaluation of a problem-based learning environment in undergraduate engineering. Higher Education Research & Development, 18(2), 219-232.
  • Sage, S. and Torp, L. (2002). Problem as possibilities: Problem-based learning for K-16 education. Alexandria, VA, USA: Association for Supervision and Curriculum Development. Smith, C. S. and Hung, L. C. (2017). Using problem-based learning to increase computer self-efficacy in Taiwanese students. Interactive Learning Environments, 25(3), 329-342.
  • Strang, K.D. (2014). Improving standardised university exam scores through problem-based learning. International Journal of Management In Education, 8 (3), 281-301.
  • Tekeli, A. (2009). Argümantasyon odaklı sınıf ortamının öğrencilerin asit-baz konusundaki kavramsal değişimlerine ve bilimin doğasını kavramalarına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tosun, C. ve Yaşar, M.D. (2015). Descriptive content analysis of problem-based learning researches in science education in Turkey. Kastamonu Education Journal, 23(1), 293-310.
  • Turan, S. ve Demirel, Ö. (2009). Probleme dayalı öğrenmeye ilişkin tutum ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim, 34(152), 1-13.
  • Uyar, G. ve Bal, A.P. (2015). Altıncı sınıf öğrencilerinde probleme dayalı öğrenmenin akademik başarıya etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(4), 361-374.
  • Uygun, N. ve Tertemiz, N.I. (2014). Matematik dersinde probleme dayalı öğrenmenin öğrencilerin derse ilişkin tutum, başarı ve kalıcılık düzeylerine etkisi. Eğitim ve Bilim, 39(174), 75-90.
  • Ülger, K. ve İmer, Z. (2013). Probleme dayalı öğrenme (PDÖ) yaklaşımının öğrencilerin yaratıcı düşünme becerileri üzerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 381-391.
  • Ünal, G. ve Ergin, Ö. (2006). Buluş yoluyla fen öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına, öğrenme yaklaşımlarına ve tutumlarına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(1), 36-52.
  • Yıldırım, S., ve Şahin, T. Y. (2009). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Anı Yayınları.
  • Zumbach, J., Kumpf, D. and Koch, S. (2004). Using multimedia to enhance problem-based learning in elementary school. Information Technology in Childhood Education Annual, 2004(1), 25-37.

MULTİMEDYA DESTEKLİ PROBLEME DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ FEN EĞİTİMİNDE AKADEMİK BAŞARIYA VE TUTUMA ETKİSİ

Year 2017, Volume: 18 Issue: 3, 1 - 23, 01.08.2017

Abstract

References

  • Albion, P. and Gibson, I. (2000). Problem-based learning as a multimedia design framework in teacher education. Journal of Technology and Teacher Education, 8(4), 315-326.
  • Aydoğdu, C. (2012). Elektroliz ve pil konularının öğretiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımının etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 48-59.
  • Balcı, B. (2002). Öğretmen yetiştirmede teknoloji kullanımı. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Besson, U. (2004). Students’ conceptions of fluids. International Journal of Science Education,26(14), 1683- 1714.
  • Büyüköztürk, S. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı ( 18. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cerezo, N. (2004). Problem based learning in the middle school: a research case study of theperceptions of at-risk females. Research in Middle Level Education Online, 27(1), 1-13.
  • Chin Leong, P. Ng. (2017). Promoting problem-based learning through collaborative writing. The English Teacher, (37)12, 49-60.
  • Cohen, J.(1992). A power primer. Psychological bulletin, 112(1), 155-159.
  • Dağyar, M. ve Demirel, M. (2015). Probleme dayalı öğrenmenin akademik başarıya etkisi: bir meta analiz çalışması. Eğitim ve Bilim, 40(181), 139-174.
  • Dehkordi, A. H. and Heydarmejad, M. S. (2008). The impact of problem-based learning and lecturing on the behavior and attitudes of Iranian nursing students. Danish Medical Bulletin, 55(4), 224- 226.
  • Delaney, Y., Pattinson, B., McCarthy, J. and Beecham, S. (2017). Transitioning from traditional to problem-based learning in management education: the case of afrontline manager skills development programme. Innovations in Education and Teaching International, 54(3), 214-222.
  • Dobbs, V. (2008). Comparing student achievement in the problem-based learning classroom and traditional teaching methods classroom. ProQuest: ProQuest Information and Learning Company.
  • Eom, S. B., Wen, H. J. and Ashill, N. (2006). The determinants of students' perceived learning outcomes and satisfaction in university online education: An empirical investigation. Decision Sciences Journal of Innovative Education, 4(2), 215- 235.
  • Eraslan, B. ve Matyar, F. (2010). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin sık görülen bulaşıcı hastalıklar ile ilgili bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. Karadeniz Fen Bilimleri Dergisi, 1(2), 61-72.
  • Gazioğlu, G. (2006). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin basınç konusunu kavramada çoklu zeka tabanlı öğretimin öğrenci başarısı, tutumu ve öğrenilen bilgilerin kalıcılığına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gedikoğlu, T. (2005). Avrupa Birliği sürecinde Türk eğitim sistemi: sorunlar ve çözüm önerileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 66-80.
  • Goodnough, K. (2005). Issues in modified problem based learning: A self- study in pre-service science teacher education. Canadian Journal of Science, Mathematics & Technology Education, 5(3), 289- 306.
  • Goodwin, E. A. (2006). Gender and age-related differences in problem based learning in one athletic trainin education program. Unpublished doctoral dissertation, Union Institute and University, Ohio.
  • Gürpınar, E., Zayim, N., Başarıcı, İ., Gündüz, F., Asar, M. ve Oğuz, N. (2009). Kardiyoloji eğitiminde e-öğrenme ve probleme dayalı öğrenme entegrasyonu. Anadolu Kardiyoloji Dergisi, 9, 158-164.
  • Herzig, A. and Kung, D. T. (2003). Cooperative learning in calculus reform: what have we learned? Research in Collegiate Mathematics Education. American Mathematical Society. s. 30-50.
  • Joshi, A. (2011). Innovative teaching: Using multimedia in a problem-based learning environment. Current World Environment, 6(1), 183-186.
  • Katwibun, D. (2004). Middle school students' mathematical dispositions in a problem based classroom. Unpublished doctoral dissertation, Oregon State University, Oregon.
  • Kuşdemir, M., Ay, Y. ve Tüysüz, C. (2013). Probleme dayalı öğrenmenin 10. sınıf “karışımlar” ünitesinde öğrenci başarısı, tutum ve motivasyona etkisinin incelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7(2), 195-224.
  • Lawrance, K.S. (2006). Incorporating problem based-learning exercises into an environmental healt cirriculum. Journal of Environmental Health, 68(9), 43-47.
  • Li, R. and Liu, M. (2007). Understanding the effects of databases as cognitive tools in a problem-based multimedia learning environment. Journal of Interactive Learning Research, 18(3), 345-363.
  • Liu, M., Horton, L., Lee, J., Kang, J., Rosenblum, J., O’Hair, M. and Lu, C. (2014). Creating a multimedia enhanced problem-based learning environment for middle school science: voices from the developers. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 8(1), 80-91.
  • Mackenzie, A. M., Johnstone, A. H. and Brown, R. I. F. (2003) Learning from problem- based learning. University Chemistry Education, 7, 1-14.
  • Mayer, R.E. (2001). Multimedia learning, Cambridge: Cambridge University Press.
  • McAlpine I. and Clements, R. (2001). Problem based learning in the desing of a multimedia Project. Australian Journal of Educational Technology, 17(2), 115- 130.
  • Méheut, M. (2004). Designing and validating two teaching-learning sequences about particle models. International Journal of Science Education. 26(5), 605-618.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2006). İlköğretim kurumları fen ve teknoloji dersi öğretim programı. Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi öğretim programı. Ankara.
  • Mishra, P. and Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017–1054.
  • Muslem, A. and Abbas, M. (2017). The effectiveness of immersive multimedia learning with peer support on english speaking and reading aloud. International Journal of Instruction, 10(1), 203- 218.
  • Neo, M. and Neo, T.K. (2005). A multimedia‐enhanced problem‐based learning experience in the Malaysian classroom. Learning, Media and Technology, 30(1), 41-53.
  • Newby, T. J., Stepich, D. A., Lehman J. D. and Rusell, J. D. (2000). Instructional technology for teaching and learning desinging instruction, integrating computers and using media. New Jersey: PrenticeHall Inc.
  • Reeves, T. C. and Loffey, J. M. (2006). Design, assessment and evaluation of a problem-based learning environment in undergraduate engineering. Higher Education Research & Development, 18(2), 219-232.
  • Sage, S. and Torp, L. (2002). Problem as possibilities: Problem-based learning for K-16 education. Alexandria, VA, USA: Association for Supervision and Curriculum Development. Smith, C. S. and Hung, L. C. (2017). Using problem-based learning to increase computer self-efficacy in Taiwanese students. Interactive Learning Environments, 25(3), 329-342.
  • Strang, K.D. (2014). Improving standardised university exam scores through problem-based learning. International Journal of Management In Education, 8 (3), 281-301.
  • Tekeli, A. (2009). Argümantasyon odaklı sınıf ortamının öğrencilerin asit-baz konusundaki kavramsal değişimlerine ve bilimin doğasını kavramalarına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tosun, C. ve Yaşar, M.D. (2015). Descriptive content analysis of problem-based learning researches in science education in Turkey. Kastamonu Education Journal, 23(1), 293-310.
  • Turan, S. ve Demirel, Ö. (2009). Probleme dayalı öğrenmeye ilişkin tutum ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim, 34(152), 1-13.
  • Uyar, G. ve Bal, A.P. (2015). Altıncı sınıf öğrencilerinde probleme dayalı öğrenmenin akademik başarıya etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(4), 361-374.
  • Uygun, N. ve Tertemiz, N.I. (2014). Matematik dersinde probleme dayalı öğrenmenin öğrencilerin derse ilişkin tutum, başarı ve kalıcılık düzeylerine etkisi. Eğitim ve Bilim, 39(174), 75-90.
  • Ülger, K. ve İmer, Z. (2013). Probleme dayalı öğrenme (PDÖ) yaklaşımının öğrencilerin yaratıcı düşünme becerileri üzerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 381-391.
  • Ünal, G. ve Ergin, Ö. (2006). Buluş yoluyla fen öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına, öğrenme yaklaşımlarına ve tutumlarına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(1), 36-52.
  • Yıldırım, S., ve Şahin, T. Y. (2009). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Anı Yayınları.
  • Zumbach, J., Kumpf, D. and Koch, S. (2004). Using multimedia to enhance problem-based learning in elementary school. Information Technology in Childhood Education Annual, 2004(1), 25-37.
There are 48 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Ömer Faruk Divarcı

Fatih Saltan This is me

Publication Date August 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 18 Issue: 3

Cite

APA Divarcı, Ö. F., & Saltan, F. (2017). MULTİMEDYA DESTEKLİ PROBLEME DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ FEN EĞİTİMİNDE AKADEMİK BAŞARIYA VE TUTUMA ETKİSİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1-23.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124