Sınıfta öğretilen bilgilerin günlük yaşam ile ilişkilendirilerek verilmesi anlamlı ve kalıcı öğrenmeyi sağlayacaktır. Özellikle fen konuları öğrencilerin günlük hayatta karşılaşabilecekleri birçok durumu içerdiğinden, öğretilecek fen konularının günlük hayatla bağlantılı olmasına önem verilmelidir. Bu çalışmanın amacı da ortaokul öğrencilerinin “saf madde ve karışımlar” konusu ile ilgili öğrendikleri bilgileri günlük yaşam ile ilişkilendirme düzeylerini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Gaziantep-Nizip ilçesinin farklı ortaokullarında öğrenim gören 94 sekizinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma verileri araştırmacı tarafından hazırlanan açık uçlu anket ile toplanmıştır. Özel durum yöntemi kullanılan çalışmada, elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada öğrencilerin “saf madde ve karışımlar” konusunda yer alan kavramlar ile ilgili kısıtlı örnekler sundukları dolayısıyla bu konuda öğrendikleri bilgilerinin günlük yaşam ile ilişkilendirme düzeylerinin düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğrenilen bilgilerin günlük yaşam ile ilişkilendirme düzeyi belirlenirken öğrencilerin konuya ait bazı kavramlarda kavram yanılgıları yaşadıkları görülmüştür. Tüm bu elde edilen sonuçlar doğrultusunda bazı önerilerde bulunulmuştur.
Associating the information provided in the classroom with real life will enable meaningful and permanent learning. Since especially science courses include many circumstances that students can encounter in their daily lives, special importance should be given to ensure that science subjects are related with daily life. The aim of the present study was to determine the association levels related with the knowledge on “pure substances and mixtures” with daily life on the part of secondary school students. The study group was comprised of 94 eight grade students continuing their education at different secondary schools at the Gaziantep-Nizip district during the 2020-2021 academic year fall semester. Study data were acquired via the open ended survey prepared by the researcher. Descriptive analysis method was used for analyzing the data acquired during the study utilizing the case study method. It was concluded as a result of the study that the students put forth limited number of examples related with the concepts they learned as part of the “pure substance and mixtures” subject and that their levels of associating the knowledge they acquired with their daily lives are low. In addition, it was also observed while determining the levels of associating the acquired knowledge with daily life that students have some misconceptions related with the subject taught. Various suggestions have been made in the light of all these findings.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 23 Issue: 1 |