The aim of this study was to comparing the psychometric properties of the mathematics subtest items of the Determining of Students Achievement Exam and the performance / achievement / ability levels of the students who took the mathematic subtest with Sato Test Theory (STT), Classical Test Theory (CTT) and Item Response Theory (IRT) indicators. The research was conducted on 15461 8th grade students who participated in the exam in 2005. The data of this study were analyzed by examining the correlations between item discriminations, item difficulties and individual characteristics calculated in the context of different test theories. In addition, problematic test items were analyzed by clustering and observing common elements. After the analysis, it was seen that Sato Test Theory produced similar results with other theories many times in terms of determining item and individual characteristics. Moreover, some advantages related to theory were also suggested in the study. The results obtained support the claims in the literature that STT can be considered as an alternative test theory that can allow valid and reliable measurements with predictions that robust and do not contradict with other test theories.
Student-Problem chart analysis Sato test theory Item response theory test development psychometrics
Bu araştırmanın amacı, Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı’nın (ÖBBS) matematik alt testi maddelerinin psikometrik özelliklerinin ve testi alan öğrencilerin performans/başarı/yetenek düzeylerinin Sato Test Kuramı (STK), Klasik Test Kuramı (KTK) ve Madde Tepki Kuramı (MTK) ile belirlenmesi ve elde edilen bulguların karşılaştırılarak incelenmesidir. ÖBBS’ye (2005) katılan 15461 8.sınıf öğrencisi üzerinde yürütülen bu araştırmanın verileri farklı test kuramları bağlamında hesaplanan madde ayırıcılıkları, madde güçlükleri ve birey özellikleri arasındaki korelasyonların incelenmesi, bunun yanı sıra sorunlu maddelerin kümelenerek ortak elemanlarının gözlemlenmesi şeklinde analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonrasında STK’nın madde ve birey özelliklerinin belirlenmesi bakımından diğer kuramlarla pek çok kez benzer sonuçlar ortaya koyduğu görülmüştür. Bununla birlikte çalışmada, kurama ilişkin bazı avantajlar da öne sürülmüştür. Ulaşılan sonuçlar, alanyazında yer alan, STK’nın, diğer test kuramlarıyla çelişmeyen kestirimleriyle geçerli ve güvenilir ölçmeler yapılmasına olanak tanıyabilecek alternatif bir test kuramı olarak değerlendirilebileceği iddialarını desteklemektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 23 Issue: 2 |