Ülkemiz sığınmacı çocuk ve gençlerin Türk Eğitim Sistemine Entegrasyonunu sağlayabilmek adına bireysel ve uluslararası işbirlikleri ile birçok faaliyet gerçekleştirmektedir. Sığınmacı olarak birçok çocuğa ev sahipliği yapan ülkemiz, sıkıntı ve sorunların üstesinden gelmek için kampların içinde ve dışında çeşitli fırsatlarda yaratmaya çalışmaktadır. Bu çalışmanın genel amacı, Türkiye’de bir ilkokulda öğrenimlerine devam eden sığınmacı çocukların Türkiye’ye ilişkin sahip oldukları algıları vatanseverlik değeri bağlamında çizimler aracılığıyla ortaya çıkarmaktır. Araştırma tarama modelinde betimsel bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubu 2019-2020 eğitim öğretim yılında İzmir ili Karabağlar ilçesinde yer alan bir ilkokulda öğrenimlerine devam eden sığınmacı öğrencilerden oluşmaktadır. Çalışma kapsamında çiz-anlat veri toplama tekniği kullanılmıştır. Çalışmada öğrencilerden Türkiye denilince aklında oluşanları çizmesi ve çizdiklerini anlatması istemiştir. Araştırma neticesinde elde edilen veriler doğrultusunda yaklaşık 10 yıldır sığınmacılara ev sahipliği yapan Türkiye’de yaşayan Sığınmacı çocukların çizimleri incelendiğinde, Türk milleti ve devletinin kendilerine yönelik takındığı koruyucu tavırlar üzerine çizimler yaptıkları gözlenmiştir.
Our country carries out many activities with individual and international collaborations in order to ensure the integration of refugee children and youth into the Turkish Education System. Our country, which hosts many children as asylum seekers, is trying to create various opportunities inside and outside the camps to overcome hardships and problems. The general purpose of this study is to reveal the perceptions of refugee children who continue their education in a primary school in Turkey, about Turkey, in the context of patriotism, through drawings. The research is a descriptive research in scanning model. The study group of the research consists of asylum seeker students who continue their education in a primary school located in Karabağlar district of İzmir province in the 2019-2020 academic year. Within the scope of the study, the draw-and-tell data collection technique was used. In the study, the students were asked to draw what they had in mind when Turkey was mentioned and to explain what they had drawn. In line with the data obtained as a result of the research, when the drawings of asylum-seeking children living in Turkey, which has been hosting refugees for about 10 years, are examined, it is observed that they draw on the protective attitudes of the Turkish nation and state towards them.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 28, 2023 |
Publication Date | December 21, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 24 Issue: 3 |