The aim of this research is to examine the decision-making skills of seventh grade students; according to the data obtained from the student event-based activities. The research was carried out in seven different secondary schools in the central district of Adıyaman province in the fall and spring terms of the 2020/2021 academic year. The study group of the research consists of 520 seventh grade students in the study group. Convergent parallel desing was used in this research conducted with mixed method. Quantitative data of the study were collected with the Decision Making Skill Scale. Qualitative data for students Case-Based Decision Making Skill Activity Form were collected.In order to determine the decision-making skill levels of the students, descriptive analysis was used in the IBM SPSS 22.0 statistics program. Content analysis was used in the analysis of qualitative data. Mixed method analysis was conducted to determine to what extent the quantitative and qualitative data confirm each other. According to the quantitative findings obtained from the research, it was concluded that the decision-making skill levels of the seventh grade students were high. In this research, the MAXQDA program was used to analyze the data obtained from student activities. When students are faced with a decision-making situation; It was concluded that they had difficulties in identifying the problem, determining/evaluating the options, determining/evaluating the criteria and making a decision. According to the data obtained from the mixed method analysis, it was concluded that the quantitative results obtained from the students and the qualitative results did not confirm each other. Based on these results, for decision-making skills; In class observation-based research, general examinations for in-class applicability and decision-making skills for family observation; School, teacher, family cooperation, activities in the classroom can be given more space.
Bu araştırmanın amacı yedinci sınıf öğrencilerinin karar verme beceri düzeylerini; öğrenci örnek olay temelli olarak yapılan etkinlikten elde edilen bulgulara göre incelemektir. Araştırma 2020/2021eğitim öğretim yılı güz ve bahar döneminde Adıyaman ili merkez ilçesine bağlı yedi farklı ortaokulda gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 520 yedinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Karma yöntem ile yürütülen bu araştırmada, Yakınsak Paralel Desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verileri Karar Verme Beceri Ölçek’i ile toplamıştır. Nitel veriler öğrenciler için Örnek Olay Temelli Karar Verme Becerisi Etkinlik Formu ile toplanmıştır. Öğrencilerin karar verme beceri düzeylerini belirlemek amacıyla IBM SPSS 22.0 programında betimsel analiz yapılmıştır. Nitel verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Nicel ve nitel verilerin birbirini ne ölçüde doğruladığını belirlemek amacı ile karma yöntem analizi yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen nicel bulgulara göre yedinci sınıf öğrencilerinin karar verme beceri düzeylerinin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu araştırmada öğrenci örnek olay temelli olarak yapılan etkinliklerden elde edilen verileri analiz etmek için MAXQDA programı kullanılmıştır. Öğrenciler bir karar verme durumuyla karşılaştıklarında; problemi belirleme, seçenekleri belirleme/değerlendirme, ölçütleri belirleme/değerlendirme ve karar vermede güçlükler yaşadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Karma yöntem analizinden elde edilen bulgulara göre, öğrencilerden elde edilen nicel sonuçlar ile nitel sonuçların birbirini doğrulamadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlardan hareketle, karar verme becerisine yönelik; sınıf içi ve aile içi gözleme dayalı araştırmaların yapılması, sınıf içi uygulanabilirliği tespit etmek için deneysel araştırmaların yapılması önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2024 |
Submission Date | October 17, 2023 |
Acceptance Date | February 20, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 25 Issue: 1 |