The purpose of this study was to evaluate the vocabulary in terms of analogy, metaphor, idiom, and proverb in a first-grade social studies textbook for secondary schools in Turkey, published in 1978. In the study, a qualitative approach was adopted and a document analysis technique was used. Two different analysis methods were used to identify and categorize analogies, metaphors, proverbs, and idioms in the social studies textbook. Content analysis was used to identify analogies, metaphors, idioms, and proverbs. The descriptive analysis method was used to categorize analogies and distribute metaphors, idioms, proverbs, and analogies among the units. According to the results obtained from the study, it was determined that while the textbook mostly included activator, verbal, concrete-concrete, structural, and simple analogies, it did not include any pictorial, concrete-abstract, abstract-abstract, or organizing analogies. The analogies were not evenly distributed over the units throughout the book. In addition, although the number of analogies was considered sufficient, their quality was insufficient. Also, the textbook did not include enough metaphors, idioms, and proverbs compared to other books in the literature. Idioms were found to be used throughout the course book, but proverbs were not. As a result of the study, suggestions were presented for using analogies, metaphors, idioms, and proverbs in textbooks and for the studies that can be done in this field.
Bu çalışmanın amacı 1978 yılında basılan ortaokul 1.sınıf sosyal bilgiler ders kitabında yer alan söz varlıklarının (analoji, metafor, deyim ve atasözleri) kullanım durumunu belirlemektir. Çalışmada nitel yaklaşım benimsenerek doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Çalışmada sosyal bilgiler ders kitabında yer alan analoji, metafor, atasözleri ve deyimleri belirlemek ve sınıflamak için iki ayrı analiz yönteminden yararlanılmıştır. Analoji, metafor, deyim ve atasözleri içerik analizi ile belirlenmiştir. Analojilerin sınıflandırılması ve analoji, metafor, deyim ve atasözlerinin ünitelere göre dağılımı betimsel analiz yöntemi ile yapılmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre ders kitabında ağırlıklı olarak aktifleştirici, sözel, somut-somut, yapısal ve basit analoji türüne yer verilirken resimsel, somut-soyut, soyut-soyut ön ve son organize edici analoji türüne hiç yer verilmediği belirlenmiştir. Kitap genelinde analojilerin ünitelere dengeli olarak dağılmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca analojilerin kullanımı nicelik olarak günümüz yeterli olarak değerlendirilse de nitelik yetersiz bulunmuştur. Yine ders kitabında metafor, deyim ve atasözlerine literatürdeki diğer kitaplara nispeten daha az yer verildiği tespit edilmiştir. Ders kitabının genelinde deyimlerin kullanılmasına rağmen atasözlerinin ders kitabının geneline yayılarak kullanılmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Çalışma sonucunda ders kitaplarında analoji, metafor, deyim ve atasözlerinin kullanımına ve bu alanda yapılabilecek çalışmalara yönelik öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | İnceleme Makalesi |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 25 Issue: 2 |