Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal Hizmet Bölümü Lisans Öğrencilerinin Yaratıcı Drama Dersine Yönelik Tutumları ve Çevirim İçi Ders Sürecine İlişkin Görüşleri

Year 2024, Volume: 25 Issue: 2, 1123 - 1172, 30.08.2024

Abstract

Bu araştırma da Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet bölümü lisans dördüncü sınıf öğrencilerinin aldıkları yaratıcı drama dersine yönelik tutumları ve bu derse yönelik görüşleri, yaratıcı drama yöntemi ve mesleki bakış açılarına etkisini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmanın yöntemi Creswell’in karma modelinden sıralı açıklayıcı tasarım desen olarak belirlenmiştir. Çalışma grubunu bir devlet üniversitesi Sosyal hizmetler bölümünde öğrenim gören 56 dördüncü sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Adıgüzel (2006) tarafından geliştirilen “Yaratıcı Drama Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” katılımcıların yaratıcı drama dersine yönelik tutumlarını belirlemek için uygulanmıştır. Ayrıca her oturum sonrasında ve dönem sonunda çevirim içi form ile öğrencilerden yaratıcı drama dersine yönelik görüşleri alınmıştır. Uygulama bir dönem boyunca 15 hafta sürmüştür. Haftada 2 saat olacak şekilde toplam 30 saat sürmüştür. Veriler nitel ve nicel olarak toplanmış ve nitel veriler içerik analizi ile nicel veriler ise t testi ile analiz edilmiştir. Elde edilen veriler ışığında yaratıcı drama dersinin sosyal hizmetler bölümü lisans öğrencileri üzerinde etkili olduğu ve öğrencilerin tutum puan ortalamalarında artış meydana geldiği belirlenmiştir. Uzaktan eğitim sürecinde kameralar kapalı, sadece dinleyici konumundan çıkarak derste kameralar açık, aktif katılım gösterdikleri ders olduğu için dersin etkili olduğunu ifade etmişlerdir.

Thanks

Bu çalışma "Mediterranean Summıt 5th International Social Sciences Congress" adlı kongrede , 7-8 Ağustos 2021 tarihinde özet bildiri olarak sunulmuştur.

References

  • Adıgüzel, H. Ö. (2006a). Yaratıcı drama derslerine (okulöncesinde drama ve ilköğretimde drama) ilişkin tutum ölçeği geliştirilmesi. Yaratıcı Drama Dergisi. 1(2), 7-15.
  • Adıgüzel, H. Ö. (2006b). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 17-30.
  • Adıgüzel, Ö. (2013). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara: Pegem Akademi
  • Aykaç, M., & Adıgüzel, Ö. (2011). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 19(1), 297-314.
  • Bal İncebacak, B. (2022a). Çevrimiçi Yaratıcı Drama Deneyimine Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Gözünden Bir Bakış. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 379-404.
  • Bal İncebacak, B. (2022b). Pandemi döneminde çevirimiçi yaratıcı drama. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 218-230. https://doi.org/10.17556/erziefd.992687
  • Bal İncebacak, B. (2015). Müzede drama: Heykel ve imgelem kavramı. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 306-318.
  • Bal İncebacak, B., Sarışan Tungaç, A., & Yaman, S. (2017). Yaratıcı drama ile öğretim uygulamasına yönelik öğrenci görüşleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 214-248
  • Bertiz, H., Bahar, M., & Yeğeni G. (2010). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının yaratıcı drama yöntemine yönelik tutumları ve yöntemin fen ve teknoloji eğitiminde kullanılabilirliğine ilişkin görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 483-509.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) Pandemisi sırasında ilköğretim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik imge ve algıları: bir metafor analizi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6 (2), 1-23. DOI: 10.29065/usakead.777652
  • Creswell, J. W. (2013). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage
  • Elksnin, L. K., & Elksnin, N. (1995). Assessment and Instruction of social skills (Second Edition). London: Singular Publishing Group.
  • Ersoy, E., & Bal İncebacak, B. (2016). Attitude and anxiety of teacher candidate on the methods of creative drama. International Journal of Educational Studies in Mathematics, 3(1), 9-13
  • Freeman, G., Sullivan, K., & Fulton, R. (2003). Effects of creative drama on self-concept, social skills, and problem behavior. The Journal of Educational Research, 96, 131-138
  • Gögüş Tan, M. (2021, 06 Aralık). COVID-19: Pandemi-Eğitim-Toplumsal Cinsiyet, http://www.keig.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-Pandemi-E%C4%9Fitim-Toplumsal-Cinsiyet.pdf
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B., & Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hamurcu, H. (2009). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin yaratıcı dramaya yönelik tutumları. Education Sciences NWSA, E Journal of New World Sciences Academy, 4(4), 1257-1273.
  • Johnson, R. B., & Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Unpublished manuscript currently under review. 33 (7), 14-26
  • Kaf, Ö. (1999). Hayat bilgisi dersinde bazı sosyal becerilerin kazandırılmasında yaratıcı drama yönteminin etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kaf, Ö. (2017). Öğretmen adaylarının sosyal bilgilerde yaratıcı drama dersine yönelik tutumları ve sürece ilişkin görüşleri, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 931-947.
  • Kaf, Ö., & Uygungul Yılmaz, Ö. (2017). Effects of creative drama method on students’ attitude towards social studies, academic achievement and retention in Turkey. European Journal of Educational Research, 6(3), 289-298. doi: 10.12973/eujer.6.3.289.
  • Karabağ, G. (2014). Tarih öğretmen adaylarının yaratıcı dramaya yönelik tutumları. GEFAD / GUJGEF, 35(1), 27-46.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage
  • Nazlıer, E. N., & Akoğlu, G. (2018). Sosyal hizmet eğitiminde yaratıcı dramanın önemi. Yaratıcı Drama Dergisi, 13(2), 251-260.
  • Öngen, Ç., Özateş Gelmez, Ö. S., & Hatipoğlu Eren, B. (2017). Yaratıcı dramanın sosyal hizmet eğitiminde kullanımı: sosyal hizmetin değer temeline ilişkin bir atölye çalışması. Uluslararası Sosyal Hizmet Kongresi 29-31 Mayıs 2017 içinde (s. 376-377). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Özdemir, S. M. & Çakmak, A. (2008). The effect of drama education on prospective teachers’ creativity. International Journal of Instruction. 1(1), 13-30.
  • Okvuran, A. (1993). Yaratıcı drama eğitiminin empatik beceri ve empatik düşünme eğilimlerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniveristesi, Ankara.
  • Okvuran, A. (1993). Yaratıcı drama eğitiminin empatik beceri ve empatik eğilim düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Öztürk, M., Akkan, Y., Kaplan, A., Oktay, E. (2016). Drama yöntemiyle toplama işlemi: ilkokul birinci sınıf öğrencilerinden yansımalar, Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(1), 183-202
  • Pinciotti, P. (1993). Creative drama and young children: The dramatic learning connection. Arts Education Policy Review, 94(6), ISSN: 1063-2913
  • Reime, M. H., Harris, A., Aksnes, J., & Mikkelsen, J. (2008). The most successful method in teaching nursing students infection control–Elearning or lecture?. Nurse Education Today, 28(7), 798-806.
  • San, İ. (1996). Yaratıcılığı geliştiren bir yöntem ve yaratıcı bireyi yetiştiren bir disiplin: Eğitsel
  • Thompson, N. (2013). Kuram ve uygulamada sosyal hizmeti anlamak. (B. Hatipoğlu Eren ve Ö. Cankurtaran Öntaş, Çev.). Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Tüzün, F., & Yörük Toraman, N. (2021). Pandemi döneminde eğitim çağındaki genç bireylerdir. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(3), 822-845
  • Zastrow, C. (2013). Sosyal hizmete giriş. (D. B. Çiftci, Ed.). Ankara: Nika Yayınevi.

The Attitudes Towards Online Course Process The Creative Drama in Prospective Social Work Department Students and Their Views on The Process

Year 2024, Volume: 25 Issue: 2, 1123 - 1172, 30.08.2024

Abstract

This research aims to determine the attitudes of the fourth-year students of the Faculty of Health Sciences Department of Social Work towards the creative drama course, creative drama method and its effect on professional perspectives and their opinions on this course. The method of research is determined as a pattern as Creswell's sequential explanatory design a mixed model. The study group consisted of 56 fourth-year students from a public university's department of social work. The "Attitude Towards Creative Drama Course Scale" developed by Adıgüzel (2006) as a data collection tool was applied to determine participants' attitudes towards the creative drama course. In addition, after each session and at the end of the semester, google forms and students were consulted about the creative drama course. The application lasted 30 hours for 15 weeks, 2 hours per week. The data were collected qualitatively and quantitatively, and qualitative data were analyzed by content analysis, and quantitative data were analyzed by t-test. In the light of the data obtained, it was determined that the creative drama course had an effect on the students of the social services department and that there was an increase in the students' attitudes. In the distance education process, the cameras are off, only the cameras are on in the course by leaving the audience position, they stated that the course is effective because it is the course they actively participate in..

References

  • Adıgüzel, H. Ö. (2006a). Yaratıcı drama derslerine (okulöncesinde drama ve ilköğretimde drama) ilişkin tutum ölçeği geliştirilmesi. Yaratıcı Drama Dergisi. 1(2), 7-15.
  • Adıgüzel, H. Ö. (2006b). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 17-30.
  • Adıgüzel, Ö. (2013). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara: Pegem Akademi
  • Aykaç, M., & Adıgüzel, Ö. (2011). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 19(1), 297-314.
  • Bal İncebacak, B. (2022a). Çevrimiçi Yaratıcı Drama Deneyimine Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Gözünden Bir Bakış. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 379-404.
  • Bal İncebacak, B. (2022b). Pandemi döneminde çevirimiçi yaratıcı drama. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 218-230. https://doi.org/10.17556/erziefd.992687
  • Bal İncebacak, B. (2015). Müzede drama: Heykel ve imgelem kavramı. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 306-318.
  • Bal İncebacak, B., Sarışan Tungaç, A., & Yaman, S. (2017). Yaratıcı drama ile öğretim uygulamasına yönelik öğrenci görüşleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 214-248
  • Bertiz, H., Bahar, M., & Yeğeni G. (2010). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının yaratıcı drama yöntemine yönelik tutumları ve yöntemin fen ve teknoloji eğitiminde kullanılabilirliğine ilişkin görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 483-509.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) Pandemisi sırasında ilköğretim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik imge ve algıları: bir metafor analizi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6 (2), 1-23. DOI: 10.29065/usakead.777652
  • Creswell, J. W. (2013). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage
  • Elksnin, L. K., & Elksnin, N. (1995). Assessment and Instruction of social skills (Second Edition). London: Singular Publishing Group.
  • Ersoy, E., & Bal İncebacak, B. (2016). Attitude and anxiety of teacher candidate on the methods of creative drama. International Journal of Educational Studies in Mathematics, 3(1), 9-13
  • Freeman, G., Sullivan, K., & Fulton, R. (2003). Effects of creative drama on self-concept, social skills, and problem behavior. The Journal of Educational Research, 96, 131-138
  • Gögüş Tan, M. (2021, 06 Aralık). COVID-19: Pandemi-Eğitim-Toplumsal Cinsiyet, http://www.keig.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-Pandemi-E%C4%9Fitim-Toplumsal-Cinsiyet.pdf
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B., & Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hamurcu, H. (2009). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin yaratıcı dramaya yönelik tutumları. Education Sciences NWSA, E Journal of New World Sciences Academy, 4(4), 1257-1273.
  • Johnson, R. B., & Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Unpublished manuscript currently under review. 33 (7), 14-26
  • Kaf, Ö. (1999). Hayat bilgisi dersinde bazı sosyal becerilerin kazandırılmasında yaratıcı drama yönteminin etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kaf, Ö. (2017). Öğretmen adaylarının sosyal bilgilerde yaratıcı drama dersine yönelik tutumları ve sürece ilişkin görüşleri, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 931-947.
  • Kaf, Ö., & Uygungul Yılmaz, Ö. (2017). Effects of creative drama method on students’ attitude towards social studies, academic achievement and retention in Turkey. European Journal of Educational Research, 6(3), 289-298. doi: 10.12973/eujer.6.3.289.
  • Karabağ, G. (2014). Tarih öğretmen adaylarının yaratıcı dramaya yönelik tutumları. GEFAD / GUJGEF, 35(1), 27-46.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage
  • Nazlıer, E. N., & Akoğlu, G. (2018). Sosyal hizmet eğitiminde yaratıcı dramanın önemi. Yaratıcı Drama Dergisi, 13(2), 251-260.
  • Öngen, Ç., Özateş Gelmez, Ö. S., & Hatipoğlu Eren, B. (2017). Yaratıcı dramanın sosyal hizmet eğitiminde kullanımı: sosyal hizmetin değer temeline ilişkin bir atölye çalışması. Uluslararası Sosyal Hizmet Kongresi 29-31 Mayıs 2017 içinde (s. 376-377). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Özdemir, S. M. & Çakmak, A. (2008). The effect of drama education on prospective teachers’ creativity. International Journal of Instruction. 1(1), 13-30.
  • Okvuran, A. (1993). Yaratıcı drama eğitiminin empatik beceri ve empatik düşünme eğilimlerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniveristesi, Ankara.
  • Okvuran, A. (1993). Yaratıcı drama eğitiminin empatik beceri ve empatik eğilim düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Öztürk, M., Akkan, Y., Kaplan, A., Oktay, E. (2016). Drama yöntemiyle toplama işlemi: ilkokul birinci sınıf öğrencilerinden yansımalar, Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(1), 183-202
  • Pinciotti, P. (1993). Creative drama and young children: The dramatic learning connection. Arts Education Policy Review, 94(6), ISSN: 1063-2913
  • Reime, M. H., Harris, A., Aksnes, J., & Mikkelsen, J. (2008). The most successful method in teaching nursing students infection control–Elearning or lecture?. Nurse Education Today, 28(7), 798-806.
  • San, İ. (1996). Yaratıcılığı geliştiren bir yöntem ve yaratıcı bireyi yetiştiren bir disiplin: Eğitsel
  • Thompson, N. (2013). Kuram ve uygulamada sosyal hizmeti anlamak. (B. Hatipoğlu Eren ve Ö. Cankurtaran Öntaş, Çev.). Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Tüzün, F., & Yörük Toraman, N. (2021). Pandemi döneminde eğitim çağındaki genç bireylerdir. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(3), 822-845
  • Zastrow, C. (2013). Sosyal hizmete giriş. (D. B. Çiftci, Ed.). Ankara: Nika Yayınevi.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management), Creative Drama Education
Journal Section Research Articles
Authors

Belgin Bal İncebacak 0000-0003-4643-8051

Publication Date August 30, 2024
Submission Date December 27, 2023
Acceptance Date April 2, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 25 Issue: 2

Cite

APA Bal İncebacak, B. (2024). Sosyal Hizmet Bölümü Lisans Öğrencilerinin Yaratıcı Drama Dersine Yönelik Tutumları ve Çevirim İçi Ders Sürecine İlişkin Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 1123-1172. https://doi.org/10.29299/kefad.1410376

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124