The aim of this study is to investigate the effects of simulation based cooperative learning on students’ physics achievements, science process skills, attitudes towards physics and interactive whiteboards. In experimental group (n=24), while students taught with Student Teams Achievement Division (STAD) method with the integration of simulations in electricity subject, in control group (n=25), traditional learning supported by simulations. Students’ responses were analyzed by using t-test and content analysis. In the findings of the study high school students in simulation based cooperative learning environments (Cohen’s d=1.86) have higher effect size than in traditional learning environments supported with simulations, between these two methods there were no statistically significant difference on students’ science process skills, attitude towards physics lesson and usage of interactive whiteboards. As a conclusion, simulation based cooperative learning positively affected students’ physics achievements more than traditional learning and both techniques made small differences on students’ science process skills, attitudes towards physics and usage of interactive whiteboards.
Bu çalışmanın amacı simülasyon destekli işbirliğine dayalı öğrenme yönteminin öğrencilerin fizik başarıları, bilimsel süreç becerileri, fizik ve akıllı tahta kullanımına yönelik tutumları üzerindeki etkilerini ortaya çıkarmaktır. Deney grubundaki öğrencilerle (N=25) elektrik konusunda simülasyonların entegre edildiği ‘Öğrenci Takımları Başarı Bölümleri’ tekniği, kontrol grubunda (N=24) ise simülasyonlarla desteklenmiş geleneksel öğretim yöntemi kullanılmıştır. Öğrencilerin cevapları t-testi ve içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Çalışmanın bulgularında lise öğrencilerinin simulasyon destekli işbirlikli ortamlarda (Cohen’s d=1.86) elde ettikleri başarı puanlarının sadece simulasyon kullanılan geleneksel öğrenme ortamlarına (Cohen’s d=1.09) göre daha yüksek etki büyüklüğüne sahip olduğu, bu iki yöntem arasında öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinde, fizik dersine ve akıllı tahta kullanımlarına yönelik tutumlarında anlamlı farklılık olmadığı görülmüştür. Sonuç olarak, simülasyon destekli işbirliğine dayalı öğrenme yönteminin öğrencilerin fizik başarılarını geleneksel yönteme göre olumlu yönde daha fazla etkilediği, her iki yöntemin de öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinde, fizik ve akıllı tahta kullanımına yönelik tutumlarında küçük bir etki yarattığı ortaya çıkmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Other ID | 1607 |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2018 |
Acceptance Date | April 14, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 |