Bu araştırmanın amacı Kastamonu Üniversitesi’nde özel yetenek
sınavına katılan adayların öğrenme biçemleri ve problem çözme becerileri
arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Örneklem grubu özel yetenek başvuran 57
kadın 209 erkek toplam 266 adaydan oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak
kişisel bilgi formu, Şimsek (2002) tarafından geliştirilen “BİG 16 Öğrenme
Biçemleri Envanteri ile Heppner ve Petersen (1982) tarafından geliştirilen ve
Türkçe’ye uyarlaması Şahin ve Heppner (1993) tarafından yapılan “Problem Çözme
Envanteri” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin normallik dağılımları
Shapiro-Wilk testi ile sınanmış, öğrenme biçemleri için Anova, problem çözme
alt boyutları için Kruskal Wallis varyans analizi, iki ölçek arasındaki ilişki
için ise spearman korelasyon analizi kullanılmıştır. Sonuç olarak beden eğitimi
ve spor özel yetenek sınavına katılan adayların öğrenme biçemleri ile problem
çözme becerileri arasında olumlu ve orta düzeyde bir ilişki olduğu görülmüştür.
The aim of this study was to determine the relationships
between learning styles and problem solving skills of students, applied to the
physical education and sport special ability exam in Kastamonu University.
Study sample was composed of 57 female, 209 male in total 266 students.
Personal information form and learning style inventory (BIG16), developed by
Şimşek (2002) were used for gathering data. As a third data collecting tool,
problem solving inventory, developed by Heppner and Petersen (1982) and adapted
to Turkish by Şahin and Heppner (1993) was used. For the learning style and
variables Anova and for the problem solving subscales and variables Kruskal
Wallis variance analysis were used. Also, Spearman correlation analysis was
done for the relationships between the scales in the study. In conclusion, it
was found that there was a high level relationship between learning styles and
problem solving skills of students, participated in physical education and
sport special ability exam.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | November 15, 2018 |
Acceptance Date | January 4, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |