Günümüz dünyasında bireylerin bilinçli düşünürler olmak
için sahip olmaları gereken en önemli niteliklerden biri eleştirel
düşünebilmeleridir. Ancak eleştirel düşünebilen bireyler yetiştirebilmek için
öncelikle eleştirel düşünebilen öğretmenlere gereksinim vardır. Bu gerçekten
hareketle bu çalışmada tarih öğretmen adaylarının eleştirel düşünme becerilerinin
geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada eylem araştırması yöntemi işe
koşulmuştur. Araştırmanın çalışma grubunu 12 son sınıf tarih öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Tarih öğretmen adaylarının eleştirel düşünme becerilerinin
geliştirilmesi için birinci el tarihi kaynakların eleştirel analizine odaklanan
bir uygulama gerçekleştirilmiştir. Veri toplama araçları anket formu ve birinci
el tarihi kaynak analizi rubriğinden oluşmaktadır. Araştırmanın sonucunda tarih
öğretmen adaylarının tarih öğretiminde eleştirel düşünme becerilerinin
gerekliliği ve eleştirel düşünceyi kullanmanın öğrencilere sağlayacağı
kazanımlar konusunda daha bilinçli hale geldikleri görülmüştür. Ayrıca birinci
el tarihi kaynakları eleştirel değerlendirme konusundaki yeterlik algıları da
eğitim sonrasında olumlu yönde önemli bir değişim göstermiştir. Bununla
birlikte eğitim sonrasında katılımcıların birinci el tarihi kaynakları eğitim
öncesine göre çok daha farklı yönlerden eleştirel biçimde sorgulayabildikleri
ve analiz edebildikleri tespit edilmiştir.
In today’s world, one of the most important qualifications that individuals should have to be conscious thinkers is to be able to think critically. However, in order to be able to cultivate individuals who can think critically, firstly the teachers who can think critically are needed. So, the aim of this study is to develop critical thinking skills of history teacher candidates. In this research, the method of action research is conducted. The participants of the research are composed of 12 final grade history teacher candidates. To develop the critical thinking skills of history teacher candidates an education focusing on the critical analysis of first hand historical resources was performed. Data collection tools were a questionnaire form and first hand historical resource analysis rubric. As a result of the research, history teacher candidates have become more conscious of the necessity of critical thinking skills in history teaching and on the benefits of critical thinking for students. In addition, the competency perceptions of the participants on the critical analysis of first hand historical resources also showed a significant change in the positive direction after the education process. In addition, it has been found that after the education the participants can critically question and analyze the first hand historical resources from much different perspectives than before the education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2019 |
Acceptance Date | March 19, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |