Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye’de Çevre Sağlığı Ön Lisans Programı Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Görüş ve Tutumları

Year 2018, , 975 - 983, 15.05.2018
https://doi.org/10.24106/kefdergi.421694

Abstract




Çevre sorunlarına karşı tutum ve davranışlarını
belirlemeye yönelik 21 sorudan oluşan 5’li Likert tipi bir anket
kullanılmıştır. Elde edilen tutum puanları ve sorulara verilen cevaplar mezun
olduğu okul, yaşadığı yer, ebeveynlerin eğitim durumu, gelir düzeyi ve daha
önce çevre ile ilgili ders alıp – almamış olma durumuna bağlı olarak
karşılaştırılmıştır.

Bu çalışma Türkiye’de Çevre Sağlığı Teknikeri yetiştiren
Acıbadem, Adnan Menderes, Hakkâri, Iğdır ve Sinop Üniversitelerine bağlı Sağlık
Hizmetleri Meslek Yüksek Okullarında (SHMYO) 2015-2016 öğretim yılında eğitim
gören 108’i bayan, 107’si erkek ve bunların 128’i birinci 95’i ikinci sınıf
toplam 223 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Okullardan biri vakıf (Acıbadem
SHMYO), diğer dördü devlet üniversitesine bağlı olup; Sinop ve Iğdır
SHMYO’larda hem normal öğretim hem de ikinci öğretimde eğitim verilmektedir.
  



Toplam tutum puanı 58- 105 arasında değişmekte olup
ortalama tutum puanı 83,96 olarak bulunmuştur. Cinsiyete bağlı tutum puanın
bayanlar lehine anlamlı şekilde farklı olduğu (p< ,05) ankete katılan
okulların tutum puanı ortalamalarına bakıldığında ise Aydın SHMYO 87.21 ile en
yüksek ve ortalamanın üstünde tek okul olduğu belirlenmiştir. Çevre sağlığı
teknikerliği öğrencileri ankette yer alan sorunlardan ozon tabakasında meydana
gelecek incelmeye bağlı ortaya çıkabilecek sorunlara karşı en yüksek duyarlı
tutumu gösterirken; en düşük tutum puanı ortalaması ülkelerin doğal
kaynaklarını kullanmaları konusunda küresel çevre örgütleri de dahil hiçbir
yabancı kurumun ülkelere müdahale etmesini uygun bulmadıkları şeklindedir.

References

  • Berberoğlu G. ve Tosunoğlu C. (1995) Exploratory and confirmatory factor analysis of an environmental attitude scale (EAS) for Turkish university students, journal of environmental education, 26 (3), 40-44.
  • Cansaran A., Darçın E.S., Dilel C., Güçlü Y., Hammalosmanoğlu M., Türkmen L., Yıldırım C.,(2008), Çevre Eğitimi, Editör:Orçun Bozkurt, Pegem Akademi, Ankara, ISBN 978-605-5885-20-5, p.1.
  • Ek H.N., Kılıç N. Öğdüm P., Düzgün G. Şeker S. (2009) Adnan menderes üniversitesinin farklı akademik alanlarında öğrenim gören ilk ve son sınıf öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik tutumları ve duyarlılıkları, Kastamonu üniversitesi Kastamonu eğitim dergisi, 17 (1), 125-136.
  • Gökçe N., Kaya E., Aktay S., Özden M., Elementary Student’s Attitudes Towards Environment,Elementary Education Online, 6(3), 452-468, 2007. İlköğretim Online, 6(3), 452-468, 2007. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr
  • J. C. Bradley , T. M. Waliczek & J. M. Zajicek (1999) Relationship Between Environmental Knowledge and Environmental Attitude of High School Students, The Journal of Environmental Education, 30:3, 17-21, DOI: 10.1080/00958969909601873 To link to this article: http://dx.doi.org/10.1080/00958969909601873
  • Özdemir O., Yıldız A., Ocaktan E., Sarışen Ö. (2004) tıp fakültesi öğrencilerinin çevre sorunları konusundaki farkındalık ve duyarlılıkları, Ankara üniversitesi tıp fakültesi mecmuası, 57 (3), p. 117-127.
  • K. Öztürk, (2002)Küresel İklim Değişikliği ve Türkiye’ye Olası Etkileri,G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt 22, Sayı 1 (2002) 47-65
  • Özmen D., Çetinkaya Ç. ve Nehir S. (2005) Üniversite öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik tutumları, TSK koruyucu hekimlik bülteni, 4 (6), p. 330-344.
  • Öztürk, K. (2002)küresel iklim değişikliği ve türkiye’ye olası etkileri, G.Ü. Eğitim fakültesi dergisi, 22 (1), 47-65.
  • Resmi gazete, (2014) http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/05/20140522-14-1.pdf
  • Sadık F., Çakan H., Biyoloji Bölümü Öğrencilerinin Çevre Bilgisi Ve Çevre Sorunlarına Yönelik Tutum Düzeyleri, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 19, Sayı 1, 2010, Sayfa 351-365
  • Sağlık bakanlığı Sağlıkta Buluşma Noktası (SBN) http://www.sbn.gov.tr/icerik.aspx?id=383 adresinden 20.12.2016, 17:10 tarihinde indirilmiştir
  • Sargın, S.A., Baltacı, F., Katipoğlu, M., Erdik, C., Arbatlı, M.S., Karaardıç, H., Yumuşak, A. ve Büyükcengiz, M. Education Sciences (NWSAES), 1C0650, 2016; 11(1): 1-22.
  • Sia A. P., Hungerford H. R. & Tomera A. N. (1986) Selected predictors of responsible environmental behavior: an analysis, the journal of environmental education, 17 (2), p.31-40, http://dx.doi.org/10.1080/00958964.1986.9941408
  • Şama E. (2003) öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik tutumları, gazi üniversitesi, gazi eğitim fakültesi dergisi.

Opinion And Attitudes Towards Environmental Problems of Environmental Health Pre-License Program’s Students in Turkey

Year 2018, , 975 - 983, 15.05.2018
https://doi.org/10.24106/kefdergi.421694

Abstract



This study was
carried out with totally 223 students who were got training in the 2015-2016
academic year in Acıbadem, Adnan Menderes, Hakkâri, Sinop and Iğdır
Universities’ Health Services Vocational Schools (HSVS) which they provide
education in the Environmental Health Technician profession in Turkey.
Distribution of participants as to demographic features are 108 female of the
students and 107 male, and also 95 of them 1
st grade 128 of them 2nd
grade.One of the universities is foundation (Acıbadem HSVS), the other four are
state universities. There are two type educations formal and informal in Iğdır
and Sinop HSVS.



A Five-point
Likert type scale which is consist of 21 questions was used to determine the
attitudes and behaviors of students against environmental problems. The average
of attitude scores obtained were compared with different demographic factors
such as the graduate high school type, the place where they have lived long
period, the educational status of their parents, the level of income and
whether they previously taken courses related to the environment.



The total attitude
scores ranged from 58 to 105 and the average attitude score was found
83.96.Attitudes based on gender points in favor of women is significantly
different (p <.05). When the average attitude scores of the participant
schools to the survey study were examined, it was determined that Aydın HSVS
was the highest with 87.21 and also the only school was above the average.
Students of the environmental health technicians showed the highest sensitivity
towards the problems that could be possible due to thinning of the ozone layer
in the questionnaire. On the other hand, the question which is the lowest
average score in the questionnaire is “Any institution or organization,
including the United Nations should not interfere to use of the countries' natural
resources as they wish.”. So the students indicated to do not find it
appropriate to intervene by any foreign organization, including global
environmental organizations while they using of the countries' natural
resources.

References

  • Berberoğlu G. ve Tosunoğlu C. (1995) Exploratory and confirmatory factor analysis of an environmental attitude scale (EAS) for Turkish university students, journal of environmental education, 26 (3), 40-44.
  • Cansaran A., Darçın E.S., Dilel C., Güçlü Y., Hammalosmanoğlu M., Türkmen L., Yıldırım C.,(2008), Çevre Eğitimi, Editör:Orçun Bozkurt, Pegem Akademi, Ankara, ISBN 978-605-5885-20-5, p.1.
  • Ek H.N., Kılıç N. Öğdüm P., Düzgün G. Şeker S. (2009) Adnan menderes üniversitesinin farklı akademik alanlarında öğrenim gören ilk ve son sınıf öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik tutumları ve duyarlılıkları, Kastamonu üniversitesi Kastamonu eğitim dergisi, 17 (1), 125-136.
  • Gökçe N., Kaya E., Aktay S., Özden M., Elementary Student’s Attitudes Towards Environment,Elementary Education Online, 6(3), 452-468, 2007. İlköğretim Online, 6(3), 452-468, 2007. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr
  • J. C. Bradley , T. M. Waliczek & J. M. Zajicek (1999) Relationship Between Environmental Knowledge and Environmental Attitude of High School Students, The Journal of Environmental Education, 30:3, 17-21, DOI: 10.1080/00958969909601873 To link to this article: http://dx.doi.org/10.1080/00958969909601873
  • Özdemir O., Yıldız A., Ocaktan E., Sarışen Ö. (2004) tıp fakültesi öğrencilerinin çevre sorunları konusundaki farkındalık ve duyarlılıkları, Ankara üniversitesi tıp fakültesi mecmuası, 57 (3), p. 117-127.
  • K. Öztürk, (2002)Küresel İklim Değişikliği ve Türkiye’ye Olası Etkileri,G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt 22, Sayı 1 (2002) 47-65
  • Özmen D., Çetinkaya Ç. ve Nehir S. (2005) Üniversite öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik tutumları, TSK koruyucu hekimlik bülteni, 4 (6), p. 330-344.
  • Öztürk, K. (2002)küresel iklim değişikliği ve türkiye’ye olası etkileri, G.Ü. Eğitim fakültesi dergisi, 22 (1), 47-65.
  • Resmi gazete, (2014) http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/05/20140522-14-1.pdf
  • Sadık F., Çakan H., Biyoloji Bölümü Öğrencilerinin Çevre Bilgisi Ve Çevre Sorunlarına Yönelik Tutum Düzeyleri, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 19, Sayı 1, 2010, Sayfa 351-365
  • Sağlık bakanlığı Sağlıkta Buluşma Noktası (SBN) http://www.sbn.gov.tr/icerik.aspx?id=383 adresinden 20.12.2016, 17:10 tarihinde indirilmiştir
  • Sargın, S.A., Baltacı, F., Katipoğlu, M., Erdik, C., Arbatlı, M.S., Karaardıç, H., Yumuşak, A. ve Büyükcengiz, M. Education Sciences (NWSAES), 1C0650, 2016; 11(1): 1-22.
  • Sia A. P., Hungerford H. R. & Tomera A. N. (1986) Selected predictors of responsible environmental behavior: an analysis, the journal of environmental education, 17 (2), p.31-40, http://dx.doi.org/10.1080/00958964.1986.9941408
  • Şama E. (2003) öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik tutumları, gazi üniversitesi, gazi eğitim fakültesi dergisi.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Review Article
Authors

Sevil Özcan

Hayriye Nurcan Ek This is me

Nimet Kılınç This is me

Publication Date May 15, 2018
Acceptance Date July 29, 2017
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Özcan, S., Ek, H. N., & Kılınç, N. (2018). Türkiye’de Çevre Sağlığı Ön Lisans Programı Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Görüş ve Tutumları. Kastamonu Education Journal, 26(3), 975-983. https://doi.org/10.24106/kefdergi.421694