Sonuç ve Öneriler: Araştırmanın bulgularına dayalı olarak,
Suriyeli öğrenciler için planlı bir eğitim ve uyum programı hazırlanması ve
öğretmenlere hizmet içi eğitim verilmesi önerilmektedir.
Bulgular: Araştırmanın bulgularına göre, Suriyeli öğrencilerin
yaşadıkları en büyük problemin Türkçe bilmemeleri ve akranları ile uyum sorunu
yaşamaları olduğu; sınıfında Suriyeli öğrenci bulunan öğretmenlerin yaşadıkları
en büyük problemlerin ise, Suriyeli öğrencilerle iletişim kuramamak ve onları
eğitim-öğretim sürecine katamamak olduğu tespit edilmiştir.
Yöntem: Araştırmada nitel araştırma yöntem ve teknikleri
kullanılmıştır. Araştırma verileri, yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla
toplanmış ve içerik analiziyle çözümlenmiştir.
Problem durumu: Bu çalışmanın amacı, eğitimlerine Türkiye’deki
okullarda devam eden Suriyeli çocukların okula uyum süreçleri hakkında
öğretmenlerin görüşlerinin alınmasıdır.
Conclusion and
Suggestions: In the findings, the most important problem that the Syrian
students have experienced was that they could not speak Turkish and adaptation
problems in communicating with their peers; the biggest problem that the
teachers have experienced was that they could not communicate with the Syrian
students and could not integrate them to the educational process. Accordingly,
preparation of an educational plan for Syrian students is recommended.
Findings: The themes
that emerged in the research result; approaches of Turkish teachers to Syrian
students, approaches of Turkish students to Syrian students, the situation of
Syrian students in Turkish schools and the approach of the parents.
Method: Qualitative
research methods and techniques were used in this study. Research data were
collected through semi-structured interviews and analyzed by content analysis.
Problem statement: The
aim of this study is to take the opinions of the teachers based on their
experience in the adaptation process of the Syrian students attending to
schools in Turkey.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | November 15, 2018 |
Acceptance Date | March 24, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |