In this
study, it was aimed to determine the metaphors of the primary school pupils
about the "ideal classroom environment". In the study, phenomenology
method was preferred. The
sample of the research was composed of 30 pupils who were selected from the 3rd
grade in 2014-2015 academic year in a primary school in Güneysu district of
Rize province, which was selected through purposeful sampling. The data were
collected using a semi-structured interview. The data were analyzed by content
analysis method. As a result of the research, it was explored that primary
school pupils produced 12 different metaphors regarding ideal classroom
environment. “Large spaces” is the theme in which most metaphors were created, and
the most expressed metaphor is "home". It is suggested that metaphors
can be utilized for educational environments. Also, it is proposed that studies
which combine metaphors and different research methods serving ideal classroom environment
can be conducted, and so these studies can contribute to the related literatüre.
Bu çalışmada, ilkokul öğrencilerinin “ideal
sınıf ortamına” ilişkin metaforlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada
nitel araştırma yaklaşımı ve buna bağlı olarak fenomenoloji yöntemi tercih
edilmiştir. Araştırmanın örneklemini amaçlı örnekleme yoluyla seçilen Rize ili,
Güneysu ilçesinin bir ilkokulunda, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında 3. sınıfta
öğrenim gören 30 öğrenci oluşturmuştur. Veriler, yarı-yapılandırılmış görüşme
tekniği ile toplanmıştır. Elde edilen veriler, üst düzey analiz biçiminden olan
içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, ilkokul
öğrencilerinin ideal sınıf ortamına ilişkin olarak 12 farklı metafor
ürettikleri tespit edilmiştir. En fazla metafor üretilen tema “geniş mekanlar”
ve en çok ifade edilen metafor “ev” kavramı olmuştur. Metaforlardan eğitim
ortamlarında yararlanılabileceği, ideal sınıf ortamına ilişkin farklı yöntemler
kullanılarak da çalışmalar yürütülebileceği ve böylece bu alandaki
araştırmalara katkıda bulunulabileceği önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2018 |
Acceptance Date | October 9, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 |