Research Article
BibTex RIS Cite

Beden Eğitimi ve Sporda Değerler ve Değer Sistemi: Altyapı Sporlarında Değerler Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması İçin Genç Türk Sporcu Öğrencilerle Bir Araştırma

Year 2018, , 2117 - 2126, 15.11.2018
https://doi.org/10.24106/kefdergi.2512

Abstract

Bu
çalışmanın 2 tane amacı vardır. Birincisi Lee, Whitehead ve Balchin (2000) tarafından
geliştirilen Altyapı Sporlarında Değerler Ölçeği’ni (Youth Sport Values
Questionnaire–YSVQ) Türkçe’ye uyarlamak, geçerlik ve güvenirliğine kanıtlar
sunmaktır. İkincisi ise Türk sporcuların değer sistemlerini incelemektir. Araştırma
grubunu 2017 yılında Denizli’de spor kulüpleri ve spor okullarında eğitim gören
sporcu öğrenciler oluşturmuştur. Araştırmaya 105 kız, 199 erkek olmak üzere
toplam 304 sporcu öğrenci katılmıştır. Grubun yaş aralığı 11-18, yaş ortalaması
14,06 (SS=1,92), spor yaşı ortalaması ise 4,27 (SS=2,36)’dır. Sonuç olarak
YSVQ’nun altyapılarda spor yapan gençlerin değer sistemlerini değerlendirmek
için güvenilir ve geçerli bir ölçüm aracı olduğu söylenebilir. Ayrıca en önemli
3 değerin anlaşmanın sürdürülmesi, kişisel başarı ve dürüstlük olduğu
belirlenmiştir.

References

  • Braithwaite, V. A. & Law, H. G. (1985) Structure of human values: Testing the adequacy of the Rokeach Value Survey. Journal of Personality and Social Psychology, 49, 250-63.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi, 9. Baskı.
  • Çağlar, A. (2005). Erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar. Yayıma Hazırlayan: M. Sevinç) Okul öncesi dönemde değerler eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Erkuş, A. (2003). Psikometri üzerine yazılar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları, No:24.
  • Fishbein, M., & Ajzen, I. (1975). Belief. Attitude, Intention and Behavior: An Introduction to Theory and Research Reading, MA: Addison-Wesley.
  • Goggins, L.P. (2015). The role of parents in youth sport values. Yüksek Lisans Tezi. Exeter Üniversitesi.
  • Gürkan, H., Çamlıyer, H., & Saracaloğlu, A.S. (2000). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Değerler Sistemi, Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 35-52.
  • Hançer, M. (2003). Ölçeklerin Yazım Dilinden Başka Bir Dile Çevirileri ve Kullanılan Değişik Yaklaşımlar. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6, 47-59.
  • Kluckhohn, C. (1951) Value and value-orientations in the theory of action: An exploration in definition and classification. In T. Parsons and E. Shils (eds) Towards a General Theory of Action. Cambridge, MA: Harvard University Press, pp. 388—433.
  • Kuçuradi, İ. (1971). İnsan ve değerleri. İstanbul: Yankı Yayınları.
  • Kuşdil, M. E., & Kağıtçıbaşı, Ç. (2000). Türk öğretmenlerin değer yönelimleri ve Schwartz değer kuramı. Türk Psikoloji Dergisi. 15(45), 59-76.
  • Kuter, F.Ö., & Kuter, M. (2012). Beden eğitimi ve spor yoluyla değerler eğitimi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 3(6), 75-94.
  • Küçükali, O., Aydemir, N. & Gürpınar, B. (2017). Takım Sporu Yapan Genç Sporcuların Değer Türleri ile Ahlaktan Uzaklaşma Arasındaki İlişki ve Onların Değer Sistemleri. 15. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, 15-18 Kasım 2017 Antalya.
  • Lee, M. J., & Cockman, M. (1995). Values in children's sport: Spontaneously expressed values among young athletes. International Review for the Sociology of Sport, 30(3-4), 337-350.
  • Lee, M. J., Whitehead, J., & Balchin, N. (2000). The measurement of values in youth sport: Development of the Youth Sport Values Questionnaire. Journal of Sport and Exercise Psychology, 22(4), 307-326.
  • MacLean, J., & Hamm, S. (2008). Values and sport participation: Comparing participant groups, age, and gender. Journal of Sport Behavior, 31(4), 352.
  • Rokeach, M. (1973). The nature of human values. Free press.
  • Schwartz, S. H. (1992) Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 Countries. In M. P. Zanna (ed.) Advances in Experimental Social Psychology, 25, 1-65. London: Academic Press.
  • Schwartz, S. H. (1994). Are there universal aspects in the structure and contents of human values? Journal of social issues, 50(4), 19-45.
  • Schwartz, S.H. ve Bilsky, W. (1987) Toward a psychological structure of human values. Journal of Personality and Social Psychology, 53, 503-62.
  • Schwartz, S.H. & Bilsky, W. (1990) Toward a theory of the universal content and structure of values: Extensions and cross-cultural replications. Journal of Personality and Social Psychology, 58, 878-91.
  • Schwartz, S.H., Sagiv, L. & Boehnke, K. (2000) Worries and values. Journal of Personality, 68, 309-46.
  • Simmons, D.D. & Dickinson, R.V. (1986) Measurement of values expression in sports and athletics. Perceptual and Motor Skills, 62, 650-8.
  • Torregrosa, M., & Lee, M. J. (2007). El estudio de los valores en psicología del deporte. Revista de psicología del deporte, 9(12).
  • Webb, H. (1969) Professionalisation of attitudes towards play among adolescents. In G. S. Kenyon (ed.) Aspects of Contemporary Sport Sociology. Chicago, IL: The Athletic Institute, pp. 161-78.
  • Whitehead J. (2017). Values Symposium 2: Exploring youth sport values with sport-specific value questionnaires. ISSP 14th World Congress of Sport Psychology, 10-14 July 2017, Sevilla, Spain.
  • Whitehead, J., Telfer, H., & Lambert, J. (Eds.). (2013). Values in youth sport and physical education. Routledge.
  • Yıldız, Ö., & Güven, Ö. (2013). Beden Eğitimi Dersi Öğrenci Değer Yönelimi Ölçme Aracının Geliştirilmesi. International Journal Of Eurasia Social Sciences, 28-42.

Values And Value System In Physical Education And Sport: A Research On Youth Student Athletes To Adapt The Youth Sport Values Question-naire

Year 2018, , 2117 - 2126, 15.11.2018
https://doi.org/10.24106/kefdergi.2512

Abstract

This study
has 2 goals. The first is to adapt the Youth Sport Values Questionnaire (YSVQ)
developed by Lee, Whitehead and Balchin (2000) into Turkish to provide evidence
its validity and reliability.
The second is to examine
the value systems of Turkish athletes.
The
research group were student athletes from sport clubs and sport schools in
Denizli in 2017.
A total of 304 athletes, 105 girls and 199 boys,
participated in the research. The age range of the group is 11-18, the average
age is 14.06 (SS = 1.92) and the average sport experience is 4.27 (SS = 2.36).
As a
result, it can be said that YSVQ is a reliable and valid measurement tool to
evaluate the value systems of youth student athlete.
In
addition, it has been determined that the most important 3 values are contract maintenance,
personal achievement and being fair.

References

  • Braithwaite, V. A. & Law, H. G. (1985) Structure of human values: Testing the adequacy of the Rokeach Value Survey. Journal of Personality and Social Psychology, 49, 250-63.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi, 9. Baskı.
  • Çağlar, A. (2005). Erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar. Yayıma Hazırlayan: M. Sevinç) Okul öncesi dönemde değerler eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Erkuş, A. (2003). Psikometri üzerine yazılar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları, No:24.
  • Fishbein, M., & Ajzen, I. (1975). Belief. Attitude, Intention and Behavior: An Introduction to Theory and Research Reading, MA: Addison-Wesley.
  • Goggins, L.P. (2015). The role of parents in youth sport values. Yüksek Lisans Tezi. Exeter Üniversitesi.
  • Gürkan, H., Çamlıyer, H., & Saracaloğlu, A.S. (2000). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Değerler Sistemi, Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 35-52.
  • Hançer, M. (2003). Ölçeklerin Yazım Dilinden Başka Bir Dile Çevirileri ve Kullanılan Değişik Yaklaşımlar. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6, 47-59.
  • Kluckhohn, C. (1951) Value and value-orientations in the theory of action: An exploration in definition and classification. In T. Parsons and E. Shils (eds) Towards a General Theory of Action. Cambridge, MA: Harvard University Press, pp. 388—433.
  • Kuçuradi, İ. (1971). İnsan ve değerleri. İstanbul: Yankı Yayınları.
  • Kuşdil, M. E., & Kağıtçıbaşı, Ç. (2000). Türk öğretmenlerin değer yönelimleri ve Schwartz değer kuramı. Türk Psikoloji Dergisi. 15(45), 59-76.
  • Kuter, F.Ö., & Kuter, M. (2012). Beden eğitimi ve spor yoluyla değerler eğitimi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 3(6), 75-94.
  • Küçükali, O., Aydemir, N. & Gürpınar, B. (2017). Takım Sporu Yapan Genç Sporcuların Değer Türleri ile Ahlaktan Uzaklaşma Arasındaki İlişki ve Onların Değer Sistemleri. 15. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, 15-18 Kasım 2017 Antalya.
  • Lee, M. J., & Cockman, M. (1995). Values in children's sport: Spontaneously expressed values among young athletes. International Review for the Sociology of Sport, 30(3-4), 337-350.
  • Lee, M. J., Whitehead, J., & Balchin, N. (2000). The measurement of values in youth sport: Development of the Youth Sport Values Questionnaire. Journal of Sport and Exercise Psychology, 22(4), 307-326.
  • MacLean, J., & Hamm, S. (2008). Values and sport participation: Comparing participant groups, age, and gender. Journal of Sport Behavior, 31(4), 352.
  • Rokeach, M. (1973). The nature of human values. Free press.
  • Schwartz, S. H. (1992) Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 Countries. In M. P. Zanna (ed.) Advances in Experimental Social Psychology, 25, 1-65. London: Academic Press.
  • Schwartz, S. H. (1994). Are there universal aspects in the structure and contents of human values? Journal of social issues, 50(4), 19-45.
  • Schwartz, S.H. ve Bilsky, W. (1987) Toward a psychological structure of human values. Journal of Personality and Social Psychology, 53, 503-62.
  • Schwartz, S.H. & Bilsky, W. (1990) Toward a theory of the universal content and structure of values: Extensions and cross-cultural replications. Journal of Personality and Social Psychology, 58, 878-91.
  • Schwartz, S.H., Sagiv, L. & Boehnke, K. (2000) Worries and values. Journal of Personality, 68, 309-46.
  • Simmons, D.D. & Dickinson, R.V. (1986) Measurement of values expression in sports and athletics. Perceptual and Motor Skills, 62, 650-8.
  • Torregrosa, M., & Lee, M. J. (2007). El estudio de los valores en psicología del deporte. Revista de psicología del deporte, 9(12).
  • Webb, H. (1969) Professionalisation of attitudes towards play among adolescents. In G. S. Kenyon (ed.) Aspects of Contemporary Sport Sociology. Chicago, IL: The Athletic Institute, pp. 161-78.
  • Whitehead J. (2017). Values Symposium 2: Exploring youth sport values with sport-specific value questionnaires. ISSP 14th World Congress of Sport Psychology, 10-14 July 2017, Sevilla, Spain.
  • Whitehead, J., Telfer, H., & Lambert, J. (Eds.). (2013). Values in youth sport and physical education. Routledge.
  • Yıldız, Ö., & Güven, Ö. (2013). Beden Eğitimi Dersi Öğrenci Değer Yönelimi Ölçme Aracının Geliştirilmesi. International Journal Of Eurasia Social Sciences, 28-42.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Review Article
Authors

Bahri Gürpınar

Serkan Toprak

Merve Ayvalı

Jean Whitehead This is me

Publication Date November 15, 2018
Acceptance Date February 12, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Gürpınar, B., Toprak, S., Ayvalı, M., Whitehead, J. (2018). Beden Eğitimi ve Sporda Değerler ve Değer Sistemi: Altyapı Sporlarında Değerler Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması İçin Genç Türk Sporcu Öğrencilerle Bir Araştırma. Kastamonu Education Journal, 26(6), 2117-2126. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2512