İki ve üç
boyutlu nesnelerin birbirleriyle ve çevreyle ilişkilerinin anlaşılmasında,
geometriyle ilişkili önemli kavramların başında gelen uzamsal yeteneğin payı
kuşkusuz büyüktür. Uzamsal yeteneği ortak tanımlara bakıldığında uzamsal
yetenek üç boyutlu uzayda cisimleri ve bileşenlerini zihinde hareket
ettirebilme ve canlandırabilme yeteneği olarak tanımlanmıştır. Öğrencilerin
geometrik düşünme düzeylerini geliştirmek, matematik eğitiminin en kritik
amaçlarından biri olmalıdır. Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin açık
uçlu sorular ve çoktan seçmeli sorular oluşan testlerin uzamsal yetenek
düzeyini belirlemede etkililiğinin karşılaştırılmasıdır. Bu iki test yönteminin
öğrencilerin uzamsal yetenek becerilerini belirlemede nasıl farklılıklar ortaya
çıkardığı belirlenmiştir. Bu amaç doğrultusunda bu araştırma nitel
yaklaşımlardan durum çalışması olarak desenlenmiştir. Araştırmanın amacına
uygun olarak amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Geometri konusunda
ortaokul seviyesinde en fazla bilgi düzeyine sahip olan 8.sınıf öğrencileri
seçilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye’nin kuzeyinde bir devlet
ortaokulunun 8.sınıfında öğrenim gören 77 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada
veri toplama aracı olarak alan yazında kabul gören MGMP isimli uzamsal yetenek
testinden seçilen 10 soru hem açık uçlu olarak hem de çoktan seçmeli olarak
kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre 77 öğrencinin 10 soruya çoktan
seçmeli olarak verdikleri yanıtların %68’i doğru olurken, bu 10 soruya açık
uçlu olarak verdikleri yanıtların sadece %45’i doğru olarak kodlanmıştır. Buna göre öğrencilerin uzamsal yeteneğini
belirlemek için tercih edilen çoktan seçmeli testte öğrencilerin daha başarılı
sonuç gösterdikleri anlaşılabilir. Ancak buna karşın öğrencilerin özellikle
çizim becerisi gerektiren sorularda (soru11, 20, 22 ve 23) öğrencilerin çoktan
seçmeli sorularda daha başarılı oldukları görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | November 15, 2018 |
Acceptance Date | April 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |