Bu
çalışmanın amacı, Türkiye'de özel eğitimde kaynaştırma eğitimi ile ilgili
yapılmış yüksek lisans ve doktora tezlerini incelemektir. Araştırmalar, Yükseköğretim
Kurulu (YÖK) Ulusal Tez Merkezi web sitesinde incelenmiştir. Bu konuyla ilgili
1990 yılından 2016 yılına kadar toplam 181 yüksek lisans ve doktora tezi
yapılmıştır. Ayrıca Türkiye'de kaynaştırma eğitimi ve yasalar hakkında bilgi
verilmiştir. Veriler 13 araştırma sorusu ile betimsel olarak analiz edilmiş;
grafik, frekans ve yüzde tablolarında sunulmuştur. Elde edilen sonuçlara göre,
hazırlanan tez sayısı son on yılda artmış olup daha çok Anadolu Üniversitesi,
Gazi Üniversitesi ve Ankara Üniversitesi'nde hazırlanmıştır. Ayrıca,
çalışmaların çoğunlukla amaçlı örneklem ile seçilen bir ile 50 katılımcı
aralığında gerçekleştirildiği anlaşılmıştır. Çalışmada kullanılan tezler genel
olarak özel eğitim bölümlerinde hazırlanmıştır. Nitel araştırma yöntemleri çoğunlukla
kullanılmıştır.
The aim of this study is to review master’s theses and doctoral dissertations carried out inclusive education in special education in Turkey. Studies were examined in Council of Higher Education (CoHE) National Thesis Centre’s web site. A total of 181 master theses and dissertations analyzed which were from 1990 up till 2016 in this subject. Information about inclusion education and laws in Turkey were also given. Data were analyzed descriptively with 13 research questions and presented in graphics, frequency and percentage tables. According to the results the number of dissertations prepared have increased for the last ten years and have been prepared mostly at Anadolu University, Gazi University and Ankara University. Additionally, the studies are conducted by using one to 50 participants who were mostly selected with purposive sampling. The dissertations used in the study generally were prepared at special education department and disciplines. Qualitative methods were used mostly.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2019 |
Acceptance Date | February 8, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |