Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de ilköğretim düzeyinde
görsel sanatlar ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin içerik analizini yaparak
eğilimlerini belirmektir. Bu amaçla, YÖK ulusal tez veri merkezinden ilköğretim
ve görsel sanatlar ile ilgili anahtar kelimeler gelişmiş tarama yapılarak 84
tane tez nitel araştırma kapsamında içerik analizi ile analiz edilmiştir. Bu
araştırma, erişme izin durumundan “izinli” tezler seçilerek, geçmişten 2016
yılın sonuna kadar yapılan tezler ile sınırlandırılmıştır. Araştırmada tezler
danışman unvanı, tarih, üniversite, bölüm, düzey, yöntem, grup seçimi, çalışma
grubu düzeyi, çalışma grubu büyüklüğü, veri toplama araçları, öneriler, anahtar
kelimeler, araştırmacı cinsiyeti, yerli ve yabancı kaynakça sayısı bakımından
incelenmiştir. Bulgular frekans ve kod tabloları ile sunulmuştur. Araştırma
sonuçlarına bakıldığında Türkiye’de ilköğretim düzeyinde görsel sanatlarla
ilgili yapılan lisansüstü tez yazarlarının büyük çoğunluğunun kadın olduğu,
tezlerin danışmanlarının büyük çoğunluğunun Yrd. Doç. Dr. Unvanına sahip
olduğu, tez basım tarihinin yıllara göre dağılımına bakıldığında en fazla tezin
2011 yılında yapıldığı, en fazla tezin Gazi Üniversitesinde yazıldığı, en fazla
tezin resim-iş öğretmenliği bölümünde yazıldığı, en fazla tezin yüksek lisans
düzeyinde olduğu görülmüştür. Tezlerin yöntemine bakıldığında büyük oranda
nitel tezlere ağırlık verildiği, çalışma grubu olarak en çok ilköğretim
öğrencileriyle çalışıldığı, veri analizi yöntemlerinden nitel araştırmalarda en
çok içerik analizi ve doküman analizi yapıldığı; nicel araştırmalarda SPSS
kullanıldığı görülmüştür. Tezler öneriler bakımından incelendiğinde, hizmet içi
eğitim ve seminerlerin verilebileceği, sanat eğitimi ortamlarının gerekli
materyallerle donatılması gerektiği, görsel sanatlar ders süresinin artırılması
gerektiği, müzelerle işbirliği yapılması gerektiği en sık tekrar edilen
öneriler arasında yer almaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2019 |
Acceptance Date | June 19, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |